Impact study HEINEKEN Romania

Met behulp van ons eigen economisch impactmodel is de door HEINEKEN Romania gecreëerde werkgelegenheid bij brouwerijen en hun toeleveranciers berekend, alsook die in de horeca en retailsector. Daarnaast is de totale aan HEINEKEN Romania te relateren toegevoegde waarde berekend, alsook de aan HEINEKEN Romania gerelateerde inkomsten voor de overheid.

Impact study HEINEKEN Romania

Met behulp van ons eigen economisch impactmodel is de door HEINEKEN Romania gecreëerde werkgelegenheid bij brouwerijen en hun toeleveranciers berekend, alsook die in de horeca en retailsector. Daarnaast is de totale aan HEINEKEN Romania te relateren toegevoegde waarde berekend, alsook de aan HEINEKEN Romania gerelateerde inkomsten voor de overheid.

Het economisch belang van frisdranken, waters, sappen en siropen

De Nederlandse economie heeft veel profijt van de productie en verkoop van frisdrank, water en sappen. De vereniging van Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) vroeg ons om het economisch belang van de Nederlandse frisdranken-, waters-, sappen- en siropenindustrie in kaart te brengen. Dit deden we met behulp van ons eigen economische impactmodel, dat we ook in 2013 voor FWS toepasten. Aan de hand van dit impactmodel berekenden we de gecreëerde werkgelegenheid bij producenten van deze industrie en hun toeleveranciers, alsook die in de horeca en retailsector. Daarnaast becijferden we de totale aan de producenten te relateren toegevoegde economische waarde en de aan de producenten gerelateerde inkomsten voor de overheid.

Meer informatie?
FWS heeft de onderzoeksresultaten verwerkt in een infographic.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Coen.

 

The Contribution made by Beer to the Vietnamese Economy 2014

Voor de Vietnam Beer-Alcohol Association (VBA) hebben wij een onderzoek uitgevoerd naar het economisch belang van bier in Vietnam. We werkten in dit project samen met EY Vietnam. Op 30 september werd het rapport gepresenteerd.
De berekeningen voerden we uit met ons eigen economisch impact model.

The contribution made by beer to the Romanian economy – 2013

Voor Asociația Berarii României hebben wij een onderzoek uitgevoerd naar het economisch belang van bier in Roemenië in 2013. De berekeningen hebben wij uitgevoerd met ons eigen economisch impact model. Het nieuwsbericht van de opdrachtgever is hier te vinden en het rapport vind u hieronder.

Carlsberg – Economic Contribution to Society 2014

De Carlsberg Group heeft in 2015 voor het eerst een apart rapport gepubliceerd over het economisch belang van haar activiteiten. Regioplan en EY verzorgden de berekeningen voor dit rapport. Het rapport is hier te vinden.

Heineken’s contribution to Europe in 2014

Voor de tweede keer heeft Regioplan onderzoek gedaan naar het economisch belang van Heineken voor de economie van de Europese Unie.

Met behulp van ons eigen economisch impactmodel is de door bier gecreëerde werkgelegenheid bij brouwerijen en hun toeleveranciers berekend, alsook die in de horeca en retailsector. Daarnaast is de totale aan bier te relateren toegevoegde waarde berekend, alsook de aan bier gerelateerde inkomsten voor de overheid.
Het rapport is nog niet openbaar.

Economic Impact of the Turkish Brewing Sector – Edition 2013

Net als in 2011, hebben we in 2013 voor de Turkse brouwerijassociatie onderzoek gedaan naar het economisch belang van bier voor de Turkse economie. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met EY Turkije.

Bij de berekeningen hebben we gebruikgemaakt van ons eigen economische impactmodel, dat we inmiddels wereldwijd gebruiken om het economisch belang van sectoren en bedrijven in kaart te brengen.

Alternatieve grenseffectenrapportage Bier 2014

De Nederlandse Brouwers hebben Regioplan gevraagd een alternatieve grenseffectenrapportage op te stellen. Onze opdracht was om op basis van alleen harde empirische data een getrouw beeld te schetsen van de omvang van de grenseffecten, zoals die zich in 2013 als gevolg van accijnsverhogingen op bier hebben voorgedaan. Regioplan is gevraagd zich hierbij te beperken tot het geven van een kwantitatief beeld.

Voor onze studie hebben we (a) beschikbare openbare publicaties bestudeerd, (b) nieuwe data geanalyseerd over afzetontwikkelingen van Nederlandse bierbrouwers en bierverkopen van Nederlandse supermarkten en hebben we (c) nieuwe berekeningen gemaakt met ons eigen economisch impactmodel.

U kunt het rapport hieronder downloaden. In de bijlage van het rapport zijn ook de resultaten te vinden van de representatieve enquête die we begin april 2014 hebben uitgevoerd onder bewoners in de grensstreek naar hun bieraankopen in Duitsland en België.

Nog een rondje van de buren

Regioplan heeft voor de Nederlandse Brouwers onderzoek verricht naar de (grens)effecten van de laatste accijnsverhoging van 10 procent op bier (per 1 januari 2013). In de tweede editie van het duurzaamheidsmagazine ‘De Brouwers van Morgen’ is een interview opgenomen met Bram Berkhout, de eindverantwoordelijk manager vanuit Regioplan voor dit onderzoek.
Het magazine van de Nederlandse Brouwers is medio oktober 2013 gepubliceerd.