Rol en positie Regionaal Geneeskundig Functionaris

De gezondheidszorg bij rampen en crises wordt georganiseerd in regionaal verband, in het GHOR-bestuur (Geneeskundige Hulpverlening Ongevallen en Rampen). De Regionaal Geneeskundig Functionaris (RGF) is belast met de operationele leiding van de GHOR. Tijdens een ramp of crisis kan de RGF aanwijzingen geven aan de zorginstellingen en geneeskundige diensten en hij coördineert de voorbereidende activiteiten van deze organisaties. Anders dan de politiecommissaris of de brandweercommandant heeft de RGF echter niet de dagelijkse leiding over de diensten die hij tijdens een crisissituatie aanstuurt. Dit maakt dat de rol en positie van de RGF een sterkere invulling behoeft. In onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft Regioplan gekeken naar de huidige en gewenste competenties en noodzakelijke bevoegdheden van de RGF. Ook zijn de benodigde maatregelen onderzocht om de gewenste situatie te bereiken. Hieruit komt naar voren dat de oplossing niet moet worden gezocht in het aanpassen van wetgeving of het veranderen van gezagsverhoudingen in de openbare gezondheidszorg. Wel moet aandacht worden besteed aan het versterken van het imago van de openbare gezondheidszorg en de belangrijke functie die deze zorg inneemt bij rampen en crises.

Deze publicatie is niet openbaar.

Instrumentenkoffer klantervaringen voor GGD Nederland

Het meten van klantervaringen is een onmisbare schakel in het dienstverleningsproces. Dat vinden de GGD’en ook. Daarom heeft Regioplan voor hen een ‘instrumentenkoffer klantervaringen’ ontwikkeld. In deze koffer zitten negen verschillende instrumenten waarmee GGD’en voor een groot deel van hun productenaanbod zelf klantervaringen kunnen meten. Elk instrument is voorzien van een op maat gemaakte gebruiksaanwijzing waarin stapsgewijs staat beschreven hoe de GGD’en zelfstandig en op uniforme wijze de onderzoeken kunnen uitvoeren.

Instrumentenkoffer klantervaringen GGD’en

Het meten van klantervaringen in de zorg is ‘hot’. Het wordt gezien als een onmisbaar onderdeel van het dienstverleningsproces. Aangezien klanten goed zicht hebben op de dienstverlening, levert het meten van klantervaringen veel informatie op om het primaire proces te verbeteren. Bovendien vinden zorgverleners het ook leuk om reacties van klanten te krijgen, om te weten wat de klant van hun werk vindt, om te leren van hun klanten en om te weten waarvoor ze het werk doen.

WMO en kwetsbare groepen

Regioplan Beleidsonderzoek heeft in 2004 en 2005 onder gemeenten een meting gehouden van de WMO barometer. In de 2006 heeft Regioplan een derde meting uitgevoerd. De derde meting van de WMO-barometer is uitgevoerd in opdracht van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling en Stichting Alzheimer Nederland. In deze meting ligt de nadruk op de vraag of gemeenten zicht hebben op de kwetsbare groepen (bijv. vluchtelingen, geestelijk gehandicapten, burgers met dementie) in hun gemeenten en hoe zij omgaan met deze doelgroepen in hun gemeente. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste gemeenten deels zicht hebben op kwetsbare groepen in hun gemeenten. Gehandicapten en mantelzorgers zijn vaak wel in beeld. Meer specifieke groepen, zoals mensen met dementie worden niet actief opgespoord en er wordt niet nagegaan of het huidige zorgaanbod aansluit bij deze groep.