Kernwoord: Markt- en sectorstudies
Bij onze markt- en sectorstudies gaat het om zeer toegepaste onderzoekstrajecten. In deze studie worden voor sectoren of markten de sterkten en zwakten, evenals de kansen en bedreigingen kaart worden gebracht (een SWOT-analyse). Het kan ook gaan om het ontwikkelen van een toekomstvisie voor een bepaalde sector of het uitvoeren van een concurrentieanalyse.
Grensoverschrijdende Bieraankopen 2011
Voor de Nederlandse Brouwers heeft Regioplan samen met Ernst & Young een onderzoek uitgevoerd naar buitenlandse bieraankopen door Nederlandse consumenten en horecaondernemers in de grensstreek met België en Duitsland. Door de gestegen bierprijzen in Nederland (mede als gevolg van de forse accijnsverhoging in 2009) is het aantrekkelijker geworden om voor de aankoop van bier de grens over te gaan.
The Contribution made by Beer to the European Economy – Edition 2011
Voor de vierde maal heeft Regioplan samen met Ernst & Young onderzoek gedaan naar de economische betekenis van bier in Europa. In het onderzoek is de impact berekend van bier voor het jaar 2010. In het onderzoek zijn 31 Europese landen meegenomen: de 27 lidstaten van de Europese Unie, Turkije, Kroatië, Zwitserland en Noorwegen. Gemeten is het totale werkgelegenheidseffect, de toegevoegde waarde en de gegenereerde overheidsinkomsten als gevolg van de consumptie en de verkoop van bier in de verschillende landen. Bij de berekeningen is gebruik gemaakt van een rekenmodel dat door Regioplan zelf ontwikkeld is om het effect van de biersector op een economie te berekenen. In het eindrapport wordt zowel gerapporteerd op het niveau van de EU27 als ook op het niveau van de 31 individuele landen.
Klanttevredenheidsonderzoek BMWT
In opdracht van de BMWT heeft Regioplan samen met Ernst & Young onderzoek verricht naar de trends en ontwikkelingen in de markt van bedrijfsinterne transportsystemen die van invloed (kunnen) zijn op de klanttevredenheid van de afnemers van de bij de BMWT aangesloten ledenbedrijven en de wijze waarop de BMWT-leden kunnen reageren op de belangrijkste trends en ontwikkelingen.
Marktstudie mobiele telefoons voor specifieke doelgroepen
In opdracht van College voor Zorgverzekeringen (CVZ) heeft Regioplan een analyse gemaakt van de vraag naar aangepaste mobiele telefoons. Daarbij wordt een overzicht gegeven van het aanbod van de mobiele telefoons, accessoires en software dat is gericht op de behoeften van doven en slechthorenden, blinden en slechtzienden, ouderen en mensen met motorische storingen of verstandelijke beperkingen.
Update economische effecten brouwerijen SABMiller op EU-economie 2011
Samen met Ernst & Young heeft Regioplan voor de tweede keer een onderzoek uitgevoerd naar de impact van bierbrouwer SABMiller op de economie van de tien Europese landen waar het bedrijf actief is. Naast landen uit de Europese Unie is ook gekeken naar de effecten van haar Russische activiteiten. Mede onder invloed van de economische recessie is de economische impact van SABMiller iets afgenomen ten opzichte van 2009 toen de studie voor de eerste keer is uitgevoerd. Echter, met een totaal werkgelegenheidseffect van 202.000 banen is het belang van deze bierbrouwer voor de Europese economie nog steeds aanzienlijk. Behalve aan economische effecten wordt in de studie ook aandacht besteed aan verantwoord ondernemerschap en het belang van SABMiller brouwerijen voor leveranciers in de regio’s waar zij zijn gevestigd.
Onderzoek biersector Turkije 2011
Voor de Turkse brouwerijorganisatie heeft Regioplan samen met Ernst & Young Turkije een studie uit naar de economische impact van de Turkse biersector. Voor deze sectorstudie hebben we gebruik kunnen maken van ons eigen economische impactmodel waarmee we inmiddels wereldwijd vergelijkbare studies uitvoeren.
Analyse markt voor SMS-diensten
In de Agenda 2008 van de Consumentenautoriteit is de markt voor sms-diensten benoemd als één van de prioritaire aandachtsgebieden. In opdracht van de Consumentenautoriteit heeft Regioplan Beleidsonderzoek in de periode van medio april tot en met juni 2008 onderzoek uitgevoerd naar de omvang van de markt en de belangrijkste trends.
Het rapport is niet openbaar.
The Contribution made by Beer to the European Union Economy – 2010
Regioplan heeft in opdracht van The Brewers of Europe (de Europese organisatie voor de bierindustrie) onderzoek gedaan naar de economische impact van het feit dat in Europa bier geproduceerd en geconsumeerd wordt. We hebben hierbij samengewerkt met Ernst & Young. Het onderzoek betreft de 27 EU-lidstaten en is een herhaling van het onderzoek dat we in 2006 en 2009 uitvoerden. Er wordt gekeken naar directe effecten (bij bierbrouwerijen zelf), indirecte effecten (bij toeleveranciers biersector) en naar zogenaamde afgeleide effecten (bij horeca en supermarkten) in het jaar 2009. Er is gebruik gemaakt van een rekenmodel dat door Regioplan zelf ontwikkeld is om het effect van de biersector op 27 nationale economieën te berekenen. Hieronder vindt u het complete rapport en een factsheet.
Dynamics of Arcades in the Netherlands: Developments in Legislation, Policy, and Practice
In 2009 deden Bob van Waveren en Ad Schreijenberg in opdracht van het College van toezicht op de kansspelen onderzoek naar de ontwikkeling van speelautomatenhallen in Nederland. In het tijdschrift Gaming Law Review and Economics schrijven de onderzoekers over hun bevindingen. Ze staan stil bij de Nederlandse kansspelwetgeving, de (omzet)ontwikkeling van speelautomatenhallen, het gemeentelijk kansspelbeleid en gokverslaving.
Economische waarde van sterke drank in EU-27
In samenwerking met Ernst & Young heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de impact van producenten van sterke drank op de Europese economie. De studie is uitgevoerd met behulp van een model waarmee Regioplan eerder de economische effecten van de brouwerijsector gekwantificeerd heeft. Met behulp van een enquête onder producenten en nationale brancheorganisaties uit alle landen van de Europese Unie zijn de economische effecten van de sector in kaart gebracht. Hierbij is onder meer aandacht besteed aan werkgelegenheidseffecten, overheidsinkomsten en de bijdrage aan het nationaal product. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van CEPS, de Europese brancheorganisatie van de sterke dranksector.