Kernwoord: Politie
De politie is, onder het gezag van de burgemeester en de officier van justitie, belast met de handhaving van de rechtsorde. Het aantal taken lijkt zich alleen maar uit te breiden, het instrumentarium eveneens. Met advies en onderzoek ondersteunt Regioplan de organisatie en de uitvoering van de politietaken.
Stappenplan voor de shortlistmethodiek
Jongeren genieten van oudsher in meerdere opzichten de speciale aandacht van de politie. De politie heeft daarom een werkproces ontwikkeld waarbij jeugdgroepen in beeld worden gebracht en aangepakt met behulp van een instrument: de shortlistmethodiek. Regioplan heeft onderzocht hoe dit instrument wordt toegepast door politiekorpsen. Er bleken behoorlijke verschillen. Daarom heeft Regioplan een uniform kader ontwikkeld.
Jaarrappotage cameratoezicht Rotterdam 2008
De gemeente Rotterdam heeft sinds 2000 op verschillende plekken in de openbare ruimte cameratoezicht. Jaarlijks publiceert de gemeente Rotterdam een rapportage over de stand van zaken op het gebied van cameratoezicht. Regioplan schreef de jaarrapportage cameratoezicht 2008.
Evaluatie inzet volontairs met BOA-status
De politiekorpsen Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland zetten volontairs met de status van buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) in. Regioplan heeft onderzocht of en in hoeverre deze vrijwilligers reguliere politiemedewerkers verdringen.
Bedreigingen bij de politie
Uit dit onderzoek blijkt dat 40 procent van de ondervraagde politiefunctionarissen zich het afgelopen jaar wel eens bedreigd heeft gevoeld. De gevolgen van de bedreigingen zijn groot. Van de 75 procent van de respondenten die zich ooit bedreigd hebben gevoeld tijdens het uitoefenen van hun taak, geeft 44 procent aan dat dit gevolgen heeft gehad op het functioneren. Voor een deel is dit een positief gevolg, namelijk alerter worden in situaties. De negatieve gevolgen van de confrontatie met bedreigen zijn echter wel ingrijpend en zorgwekkend. Het vermijden van bepaalde situaties, ziekmeldingen en verzoeken tot overplaatsing zijn hiervan voorbeelden.
Schoolveiligheid Rotterdam
In opdracht van de Raad voor Hoofdcommissarissen is een landelijke visie ontwikkeld met betrekking tot de inzet van politie op het gebied van schoolveiligheid. Het Regiokorps Rotterdam-Rijnmond is, naar aanleiding van deze visie, een implementatietraject gestart om te komen tot afspraken met VO-scholen over schoolveiligheid. Regioplan heeft, in samenwerking met het Regiokorps Rotterdam-Rijnmond, een checklist ontwikkeld die dient als hulpmiddel voor wijkteamchefs en scholen om gezamenlijk tot goede afspraken te komen over de veiligheid op scholen en de bijdrage van de politie daarbij. Met behulp van deze checklist heeft Regioplan geïnventariseerd welke wensen en behoeften aan politie-inzet medewerkers van VO-scholen hebben op het gebied van schoolveiligheid. Ook is aandacht besteed aan de activiteiten die scholen zelf ondernemen op dit gebied. Er is onderscheid gemaakt naar vier domeinen: het ruimtelijke domein, het institutionele domein, het sociale domein en het criminogene domein. Ongeveer acht op de tien scholen voeren actief beleid op het gebied van schoolveiligheid. Deze scholen houden onder andere een incidentenregistratie bij, beschikken over een schoolveiligheidsplan en er functioneert een zorgadviesteam. In het algemeen wordt er door scholen dus veel aandacht besteed aan activiteiten in het kader van schoolveiligheid. Toch blijkt ongeveer twintig procent van de scholen minder actief te zijn op dit gebied en bijvoorbeeld incidenten niet te registreren.
Evaluatie verwijderingsbevelen overlastgebied 4
In Amsterdam beschikt de burgemeester al jaren over de bevoegdheid om personen die overlast veroorzaken de toegang tot een specifiek deel van de stad te ontzeggen. Deze zogenaamde verwijderingsbevelen worden hoofdzakelijk uitgereikt aan notoire drugsgebruikers die veel overlast veroorzaken. Regioplan heeft de effectiviteit van dit beleid al onderzocht in een aantal overlastgebieden van Amsterdam, in termen van objectieve reductie van overlast en criminaliteit en vermindering van de subjectief ervaren overlast. De evaluatie laat zien dat dit beleid zonder meer effectief is. Deze evaluatie betreft de aanwijzing van de Plantagebuurt/Weesperbuurt als overlastgebied.
De effectiviteit van verwijderingsbevelen en gebiedsverboden in Amsterdam
In Amsterdam beschikt de burgemeester al jaren over de bevoegdheid om personen die overlast veroorzaken de toegang tot een specifiek deel van de stad te ontzeggen. Deze zogenaamde verwijderingsbevelen worden hoofdzakelijk uitgereikt aan notoire drugsgebruikers die veel overlast veroorzaken. Regioplan heeft de effectiviteit van dit beleid onderzocht, in termen van objectieve reductie van overlast en criminaliteit en vermindering van de subjectief ervaren overlast. De evaluatie laat zien dat dit beleid zonder meer effectief is. Het wetsvoorstel maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast maakt dit beleid binnenkort ook mogelijk voor andere gemeenten.
Actieve wederkerigheid. De beïnvloedbaarheid van oordelen over het contact met en de beschikbaarheid van de politie.
Regioplan heeft samen met Intomart onderzoek gedaan naar de factoren die burgers tevreden maken over de politie. Groepsgesprekken met burgers en agenten, een experimenteel onderzoek naar de invloed van de media op tevredenheidsoordelen van burgers en kwantitatieve analyses van de Politiemonitor Bevolking hebben geleid tot het volgende motto voor het politiewerk: actieve wederkerigheid. Het advies aan de politie: toon daadkracht en neem burgers serieus. Burgers zien zichzelf niet alleen als klant of slachtoffer, maar ook als een gelijkwaardige partner van de politie in het streven naar een leefbare buurt.
Procesanalyse doorverwijzing van politie naar Slachtofferhulp
Slachtofferhulp Nederland is een zelfstandig opererende organisatie die slachtoffers van een verkeersongeval of misdrijf ondersteunt op praktisch, juridisch en emotioneel gebied. Voor het uitvoeren van haar werkzaamheden is ze in grote mate afhankelijk van de doorverwijzing van slachtoffers door de politie naar haar bureaus. Aanleiding voor dit onderzoek waren vermoedens dat niet alle slachtoffers die Slachtofferhulp wensen ook worden doorverwezen. Om te kunnen bepalen of zich in de doorverwijspraktijk zwakke plekken voordoen die het risico met zich meebrengen dat een slachtoffer ongewenst geen slachtofferhulp ontvangt, heeft Regioplan zowel het beleid als de praktijk van doorverwijzing in kaart gebracht.