Undeclared work policies in Europe (ENG)

The main objective of this project was to conduct a systematic overview of policies, instruments and measures in the field of legitimating Undeclared Work (UDW) (e.g. simplified declarations), commitment (e.g. service vouchers), and prevention-regularisation (e.g. mass regularisations) of undeclared work in EU countries. The study delivers:
1. a structured overview of recent policies;
2. an in-depth description of all documented measures in the field of legitimating UDW, commitment and prevention-regularisation;
3. an assessment of the measures mentioned under 2. above, including one or more summary tables indicating the order of magnitude of official jobs achieved through the measures.
The study commissioned by the European Commission (DG Employment Directorate) is not public and will be part of the report ‘Employment and Social Developments in Europe, 2013’.

Gevolgen van de Participatiewet voor burgers

Regioplan onderzocht voor Ieder(in) de mogelijke gevolgen van de Participatiewet voor verschillende groepen burgers. Door de Participatiewet krijgen gemeenten de beschikking over één re-integratiebudget waaruit zij een brede en gevarieerde klantgroep moeten bedienen. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten aan bepaalde klantgroepen veel geld verdienen als zij hen aan het werk helpen. Terwijl andere klantgroepen die aan het werk gaan, juist langdurig hoge kosten met zich meebrengen voor gemeenten. Het is aan gemeenteraden om tegenwicht te bieden aan deze financiële prikkels en ervoor te zorgen dat alle klantgroepen voldoende aandacht van gemeenten krijgen.

Detachering: ondersteuning SZW bij verwerking aanvullende uitkeringen WWB

Regioplan ondersteunde het ministerie van SZW in 2013 voor de derde maal bij het verwerken van de aanvragen van de incidenteel aanvullende uitkering (IAU) en de meerjarige aanvullende uitkering (MAU) op het inkomensdeel van de WWB.

Gemeenten krijgen van het rijk jaarlijks een budget om de WWB-uitkeringen mee te betalen. De hoogte van het budget wordt met behulp van een verdeelmodel op basis van objectieve en/of historische criteria bepaald. Als de rijksbijdrage niet voldoende is om de totale uitkeringslasten te dekken, of als er in de toekomst tekorten worden voorzien, kunnen gemeenten een aanvullende uitkering aanvragen.

De incidentele uitkering (IAU) is bedoeld voor incidentele tekorten van meer dan tien procent. Regioplan ondersteunde het ministerie bij de beoordeling van beleid, uitvoering en sturing in het tekortjaar 2012. De meerjarige uitkering heeft betrekking op tekorten die worden voorzien voor de periode 2013-2015. Gemeenten dienen in een verbeterplan aan te geven op welke manier ze het tekort in deze periode zoveel mogelijk beperken. In het kader van de MAU leverde Regioplan een bijdrage aan de beoordeling van de verbeterplannen.

Dit project heeft niet geresulteerd in een openbare publicatie.

Evaluatie pilot Kennisindustrie

Bedrijven die aan de pilot Kennisindustrie deelnemen, worden volledig vrijgesteld van de plicht een tewerkstellingsvergunning (twv) aan te vragen voor buitenlandse werknemers die in de dienst zijn van een buitenlandse afnemer. De focus ligt op werknemers die voor bepaalde tijd naar Nederland worden gehaald voor kennisoverdracht en/of inspectiewerkzaamheden. Deelnemers zijn positief over de pilot, omdat deze bijdraagt aan administratieve lastenverlichting en een snellere doorlooptijd, en omdat de pilot goed uitvoerbaar is. De pilot Kennisindustrie liep van juli 2013 tot juli 2015. We hebben de evaluatie uitgevoerd in opdracht van het ministerie van SZW.

Meer informatie?
Neem contact op met Jeanine.

 

Delftse re-integratie gereed? Nulmeting, benchmark en stresstest voor de Participatiewet.

Regioplan heeft voor de Delftse Rekenkamer een onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van het re-integratiebeleid. Een onderdeel van het onderzoek was een stresstest voor de Participatiewet. Regioplan heeft op basis van de wetteksten van de Participatiewet en de Quotumwet een aantal eisen opgesteld waaraan beleid en organisatie moeten voldoen op het moment dat de Participatiewet ingaat, 1 januari 2015. De hoofdconclusie van de stresstest is dat de gemeente Delft zich goed voorbereid op de Participatiewet. De druk op de effectiviteit van het Werkbedrijf is daarbij wel een belangrijk risico. Sterke kanten in de voorbereidingen van Delft zijn de inbedding in samenhangend beleid voor het sociale domein en de gezamenlijke voorbereiding met de regiogemeenten.

Regioplan heeft ook een handreiking geschreven voor de Delftse gemeenteraad. Daarmee kan de gemeenteraad in 2014 de voorbereidingen van de gemeente Delft op de Participatiewet volgen.

Gemeente en roc: partners in participatie. Handreiking.

In 2007 wordt met de Wet Inburgering marktwerking op het terrein van inburgering geïntroduceerd; de gedwongen winkelnering voor gemeenten bij roc’s wordt afgeschaft. Vanaf 2009 worden gemeenten geacht een integraal participatiebeleid te voeren waarin re-integratie, inburgering en educatie met elkaar verbonden zijn. Dit was voor de MBO Raad en de VNG aanleiding om Regioplan te vragen een handreiking te schrijven voor gemeenten en roc’s over de wijze waarop zij hun nieuwe samenwerkingsrelaties kunnen vormgeven.

De onduidelijke financiële situatie van zzp’ers

Regioplanners Lars Heuts, Heidi Witteman-Van Leenen en Jos Mevissen schreven een artikel voor ESB over de financiële situatie van zzp’ers. Volgens de onderzoekers behalen veel zzp’ers slechts een beperkte winst. De hoogte van de winst is niet de enige bepalende factor bij het beëindigen van het zzp-schap. Ook inkomsten uit andere bronnen en binnen een huishouden zijn van belang. Er is feitelijk nog zeer weinig bekend over de financiële situatie van zzp’ers.



De keuze voor zzp-schap werd voor de huidige economische crisis vaak geassocieerd met de keuze voor hogere verdiensten. De feitelijke verdiensten bleven echter in de praktijk goeddeels onbekend. Nu, tijdens de crisis, neemt het geluid toe dat zzp’ers niet zo goed verdienen, maar het aantal zzp’ers dat ermee stopt, lijkt niet extreem toegenomen. Er is nog te weinig bekend over de financiële situatie van zzp’ers om dit te verklaren. Ook effecten van (financiële) prikkels voor zelfstandigen, zoals de aangekondigde beperking van de zelfstandigenaftrek in 2015 blijven hierdoor onduidelijk. Daarom is het noodzakelijk om meer zicht te krijgen op de financiële situatie van zzp’ers gedurende hun zzp-schap en de relatie daarvan met hun gedrag. In dit artikel wordt een eerste stap gezet door in te gaan op de verdiensten van zzp’ers.



Het artikel in ESB kunt u hieronder downloaden.

Evaluatie modernisering Ziektewet

In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de eerste gedragsreacties van werkgevers, Ziektewetgerechtigden en verzekeraars naar aanleiding van de Modernisering Ziektewet.

Uit het onderzoek blijkt dat de beoogde prikkels van de Modernisering Ziektewet tot nu toe vooral effect hebben gehad in de uitzendsector: het aandeel eigenrisicodragers voor de Ziektewet is in deze sector al veel hoger dan in de andere sectoren en de huidige Ziektewetproducten zijn primair gericht op deze sector. Uit het onderzoek blijkt dat uitzendbedrijven vooral geprikkeld worden om zieke uitzendkrachten en ex-werknemers niet uit het oog te verliezen en verzuimbegeleiding goed te organiseren. Verzekeraars en private uitvoerders zeggen dat er nog weinig aandacht is voor re-integratie.

In de sectoren buiten de uitzendsector nemen werkgevers en verzekeraars vooralsnog een afwachtende houding aan. Verzekeraars gaan deze werkgevers een geïntegreerd product bieden om de risico’s van de loondoorbetalingsplicht, Ziektewet en WGA te dekken.

Evaluatie persoonlijk ontwikkelbudget provincie Noord-Holland

Tot 2014 konden medewerkers van de provincie Noord-Holland gebruik maken van een persoonlijk ontwikkelbudget ten behoeve van hun loopbaanontwikkeling. Dit naast het reguliere opleidingsbudget voor functiegerichte opleidingen. Regioplan heeft het gebruik van de regeling in kaart gebracht evenals het oordeel van de medewerkers over de regeling.

Detachering: ondersteuning SZW bij verwerken aanvragen IAU 2011

Regioplan ondersteunde het ministerie van SZW in 2012 voor de tweede maal bij het verwerken van de aanvragen voor een IAU-uitkering 2011.

Gemeenten krijgen van het rijk jaarlijks een budget om de WWB-uitkeringen mee te betalen. De hoogte van het budget wordt met behulp van een verdeelmodel op basis van objectieve en/of historische criteria bepaald. In 2011 waren de totale uitkeringslasten aan WWB-ers in veel gemeenten hoger dan de rijksbijdrage aan het inkomensdeel WWB. Dit heeft geleid tot veel aanvragen voor een Incidentele Aanvullende Uitkering (IAU).

De gemeenten zijn financieel verantwoordelijk en moeten de WWB binnen de gestelde budgettaire grenzen uitvoeren. Indien er echter sprake is van een rechtmatige uitvoering én een uitzonderlijke situatie op de arbeidsmarkt, en als het tekort niet te wijten is aan beleid of uitvoering, kunnen gemeenten een Incidentele Aanvullende Uitkering krijgen. De IAU is bedoeld voor incidentele tekorten van meer dan tien procent. De eerste tien procent van de budgetoverstijging is voor eigen risico van de gemeente.

Dit project heeft niet geresulteerd in een openbare publicatie.