Onderzoek en draagvlakmeting Short Stay, Amsterdam Zuid

In 2009 is in Amsterdams een nieuwe verblijfscategorie toegevoegd: shortstay. Oorspronkelijk was shortstay bedoeld om verblijfsruimte te bieden aan bezoekers die voor korte tijd, bijvoorbeeld in verband met werk of congres, in de stad verblijven. In de praktijk echter worden onder de noemer shortstay appartementen verhuurd aan toeristen, niet zelden voor korter dan enkele dagen. Ook leiden shortstayappartementen met enige regelmaat tot overlast. Voor het stadsdeel Amsterdam Zuid voldoende aanleiding om het verschijnsel shortsstay in het stadsdeel te laten onderzoeken. Naast het in beeld brengen van aard en omvang, zijn we door middel van een enquête nagegaan hoe veel draagvlak er voor shortstay is onder de bewoners van het stadsdeel.

Bewonersonderzoek parkeren omgeving Plein 40-45

Stadsdeel Nieuw-West heeft Regioplan gevraagd om een korte enquête over parkeren onder bewoners in de directe omgeving van Plein ‘40 – ’45 uit te voeren. In het beknopte rapport wordt verslag gedaan van de ervaren parkeerdruk en de voorkeur voor invoering van een blauwe zone of betaald parkeren.

Wegbestemmen woningbouwplannen in krimpregio’s kan!

Veel gemeenten die geconfronteerd zijn met bevolkingskrimp moeten hun plannen voor woningbouw naar beneden bijstellen. In jargon heet dat het wegbestemmen van plancapaciteit. Voor nogal wat gemeenten is dat geen eenvoudige opgave. Eén van de grote risico’s daarbij is het ontstaan van planschade. De werkwijze van twee gemeenten in de Achterhoek bewijst dat het ook anders kan. U kunt het complete artikel hier lezen.

Zorgstrategie woningcorporatie

Voor voor een Amsterdamse woningcorporatie hebben we een zorgstrategie opgesteld. Het is een uitwerking van de ambitie van de corporatie om het woningaanbod en dienstenaanbod aan te laten sluiten op de woonbehoeftes van bewoners die ouder worden of om andere redenen zorg nodig hebben. Door middel van workshops en groepsgesprekken en een SWOT analyse zijn – samenspraak met de corporatie – concrete actiepunten geformuleerd die de corporatie gaat oppakken.

Bouwbeleid in Bronkhorts en Berkelland. Hoe de gemeenten omgaan met een overcapaciteit aan woningbouwplannen

Veel gemeenten die geconfronteerd zijn met bevolkingskrimp moeten hun plannen voor woningbouw naar beneden bijstellen. In jargon heet dat het wegbestemmen van plancapaciteit. Voor nogal wat gemeenten is dat geen eenvoudige opgave. Eén van de grote risico’s daarbij is het ontstaan van planschade. Dat wil zeggen dat als gevolg van het wijzigen van het planologisch regime gronden minder waard worden (een bouwkavel is nu eenmaal meer waard dan een kavel met bestemming “tuin”). Grondeigenaren kunnen gemeenten aanspreken op die waardevermindering en daarvoor een tegemoetkoming eisen: planschade. Gemeenten vrezen planschade: het kan behoorlijk in de papieren lopen.

De werkwijze van twee gemeenten in de Achterhoek bewijst dat het ook anders kan. In Berkelland en Bronckhorst zijn honderden woningbouwplannen geschrapt zonder dat dit tot enorme uitgaven voor planschade heeft geleid.

Minder sociale woningen is niet asociaal

Wethouder Eric Wiebes wil de sociale huur in Amsterdam terugbrengen van ruim 60 naar 30 procent om zo de internationale concurrentiepositie van Amsterdam te versterken. Iedereen die goed oplet ziet dat Wiebes zijn 30 procent sociale huur op de lange termijn gaat krijgen. En is dat asociaal? Nee, het past bij de samenleving die op allerlei terreinen verandert. U kunt het complete artikel hier lezen.

Onderzoek hotspotaanpak Amsterdam West

Eind 2012 voerde Regioplan in opdracht van het stadsdeel Amsterdam-West een onderzoek uit naar de effectiviteit van handhaving binnen de integrale aanpak van afval-hotspotlocaties. Dit onderzoek is uitgevoerd op grond van artikel 213a van de gemeentewet. Omdat handhaving onderdeel is van de integrale aanpak en dus niet op zichzelf staat, is de hele aanpak onderzocht.



De conclusies van het onderzoek zijn dat er gewerkt wordt met een concreet plan, maar dat de uitvoering nog wel een aantal knelpunten kent die moeten worden opgelost om de aanpak succesvol te maken. Ook de monitoring door het stadsdeel laat zien dat er resultaten geboekt zijn, maar dat de aanpak op een aantal punten nog verbeterd moet worden.

Worden bloemkoolwijken weer het kind van de rekening?

Pleidooi voor de aanpak van de woonerven uit de jaren ’70 en ’80, een aanpak die door de crisis ernstig stagneert. U kunt het artikel hier lezen.

Evaluatie betaald parkeren Slotervaart 2

Evaluatie in vijf buurten van Slotervaart van het betaald parkeerbeleid. Tevreden en ontevreden bewoners hielden elkaar ongeveer in evenwicht.

Onderwijshuisvesting Bussum

In hoeverre kan het Bussumse beleid ten aanzien van de huisvesting van de plaatselijke scholen gezien worden als doeltreffend, doelmatig en transparant? Die vraag stond centraal in dit onderzoek voor de lokale rekenkamercommissie.