Terug

Bijzondere onderzoeksmethoden nader bekeken: conjunctanalyse (vignettenmethode)

Publicatienummer:
Publicatiedatum: maart 2012

In de wereld van beleidsonderzoek is conjuctanalyse (ook bekend als de vignettenmethode) wellicht nog niet zo bekend, maar dit artikel laat zien dat deze onderzoekstechniek tot waardevolle inzichten kan leiden. Om inzicht te krijgen in de wijze waarop werkgevers kiezen tussen kandidaten voor het vervullen van vacatures, hebben we dit keuzeproces gesimuleerd gebruikmakend van conjunctanalyse. Hiermee wordt het proces dicht benaderd dat werkgevers in de praktijk doorlopen bij dergelijke keuzes. Verder is bij het gebruik van deze methode het risico van sociaal wenselijk antwoordgedrag kleiner dan bij directe bevraging van respondenten. Op basis van de uitkomsten van de conjunctanalyse is het mogelijk voor een willekeurige kandidaat vast te stellen hoe aantrekkelijk hij of zij in het algemeen door werkgevers wordt gevonden, zowel zonder als met de inzet van subsidie-instrumenten zoals loonkostensubsidie. Het artikel is online te bekijken via de volgende link.