Landelijk klantwaarderingsonderzoek Rechtspraak 2014
Zowel rechtzoekenden als professionals die beroepsmatig te maken hebben met de Rechtspraak (waaronder advocaten) zijn goed te spreken over het functioneren van de Rechtspraak. Dat blijkt uit het Klantwaarderingsonderzoek Rechtspraak (KWO) dat Regioplan in samenwerking met Ipsos in het najaar van 2014 heeft uitgevoerd in opdracht van de Rechtspraak.
Het onderzoek vond plaats bij alle rechtbanken, gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. In totaal zijn 3.474 rechtzoekenden face to face geïnterviewd en hebben 3.518 professionals de online vragenlijst ingevuld.
In vergelijking met 2011 is de tevredenheid onder rechtzoekenden gestegen. In 2011 was 81 procent van de rechtzoekenden (zeer) tevreden over de Rechtspraak, in 2014 was dit 84 procent. Onder de professionals is de tevredenheid iets gedaald: van 73 procent naar 70 procent. Zowel de rechtzoekenden als professionals zijn vooral tevreden over het functioneren van de rechters. Minder tevreden zijn ze over de doorlooptijden en de digitale voorzieningen van de Rechtspraak.
Op de website van de Raad voor de rechtspraak kunt u meer lezen over dit onderzoek en ook het volledige rapport downloaden.