Arbeidsmarktbarometer BVE-sector 1999-2000

In de Arbeidsmarktbarometer BVE-sector 1999-2000 is door een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden een duidelijk inzicht geboden in het proces van vacaturevervulling door ROC?s. Bovendien is extra aandacht besteed aan de werving van ondersteunend en beheerspersoneel binnen de verschillende sectoren van de ROC?s.

Employability van OALT-leerkrachten

In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is de employability van OALT-leerkrachten onderzocht. Op basis van gegevens over het aantal OALT-leerkrachten, hun onderwijsactiviteiten, kwalificaties, inzetbaarheid en ziekteverzuim is een inschatting gemaakt van het aantal OALT-leerkachten dat mogelijk aanspraak moet gaan maken op wachtgeld indien een wetsvoorstel wordt aangenomen waarin strengere kwalificatie-eisen aan een deel van hen wordt gesteld. Tenminste 20 procent van de 1500 OALT-leerkrachten zou aanspraak kunnen gaan maken op wachtgeld wanneer de beschikking over een diploma NT2 van toepassing wordt op alle OALT-leraren die taalondersteuning geven.

Bewegingsonderwijs en vakleerkrachten

In het basisonderwijs moeten 90 minuten bewegingsonderwijs per week worden gegeven. Niet alle scholen halen dat. En ook niet alle scholen zetten daarvoor bevoegde leerkrachten in, laat staan vakleerkrachten. Het ministerie van OCW vroeg ons, aan de hand van verschillende beleidsambities/scenario’s, om uit te zoeken wat nodig is om deze normen te behalen.

We maakten voor vier scenario’s een doorberekening van de kosten en baten van meer vakleerkrachten en lesuren in het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs. Afhankelijk van de per scenario gestelde beleidsambities kunnen de additionele investeringen gedurende de periode 2017-2021 oplopen van circa € 167 mln tot om en nabij € 790 mln. Het aantal extra benodigde vakleerkrachten loopt daarbij op van circa 2050 tot ruim 5800 vakleerkrachten.

Meer informatie?
We deden dit onderzoek samen met het Mulier Instituut.

U kunt contact opnemen met Kees.

Personeel niet in loondienst

Scholen lijken vaker personeel extern in te huren, ook leraren. Dat gebeurt dan via detacherings-, payroll- of uitzendbedrijven. In het mbo worden ook zzp’ers en freelancers ingezet. Onduidelijk is hoe vaak en wanneer scholen hiervoor kiezen. Wij zochten uit of hierover voldoende informatie te vinden is. We deden onder meer bestandsanalyses en onderzochten jaarverslagen met behulp van tekstmining. De bestaande bronnen bevatten interessante informatie, maar niet voldoende voor een precies inzicht in de omvang en de aard van de externe inhuur.

Meer informatie?
Neem contact op met Jos of lees het rapport.

Kosten van zij-instroom in het onderwijs

Het tekort aan leraren kan mogelijk worden tegengegaan door de zij-instroom vanuit andere beroepen te stimuleren. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt om die reden al jaren subsidie beschikbaar om de zij-instroom in het leraarsberoep te faciliteren en te stimuleren. Wij brachten de verschillende trajecten en de kosten daarvan voor scholen/schoolbesturen in het po, vo en mbo in kaart.

In het primair onderwijs blijken zij- instromers minder vaak voor te komen dan in het voortgezet en het middelbaar onderwijs. Ook zijn de zij-instroomtrajecten kostbaarder in het po. De belangrijkste verklaring daarvoor ligt bij de kosten voor scholing en de dubbele bezetting die nodig is zolang de zij-instromer nog niet alleen voor de groep kan staan.

Meer informatie?
Bel Kees, klik hier voor een samenvatting, of lees het hele rapport.

De relatie tussen de Amsterdamse woningmarkt en het lerarentekort

Amsterdam kampt met een groeiend lerarentekort. De gemeente ontving signalen dat de huidige schaarste op de Amsterdamse woningmarkt een belangrijke oorzaak is voor dit tekort en vroeg ons dit uit te zoeken. Door middel van een analyse op CBS-microdata, een survey onder leraren en studenten van de lerarenopleidingen en een bijeenkomst met leraren en bestuurders is inzicht verkregen in de overwegingen en mogelijkheden van leraren om in het Amsterdamse onderwijs aan de slag te gaan.

Meer informatie?
Neem contact op met Jos.