Jonggehandicapten duurzaam aan het werk

Voor jonggehandicapten is het vaak lastig om over te stappen naar een volgende baan. Als zij, om welke reden dan ook, hun baan kwijtraken, komen ze in veel gevallen eerst een periode thuis te zitten voordat zij weer nieuw werk vinden.

Jonggehandicapten komen vaak pas bij toeleiders naar werk in beeld nadat zij werkloos zijn geworden. Dat vertraagt de zoektocht naar een nieuwe baan; de jonggehandicapte zit dan immers al thuis. Dit komt mede doordat de toeleiding vaak in handen is van een andere begeleider dan de werkbegeleiding. Periodes van werkloosheid kunnen makkelijker worden voorkomen als de toeleiding en werkbegeleiding bij één persoon worden belegd.

Werkbehoud wordt gerealiseerd door een proces, niet factoren
In het onderzoek naar factoren die duurzaam werk konden verklaren en bevorderen kwam duidelijk naar voren dat de factoren vooral als een proces moeten worden gezien. Factoren staan niet op zichzelf en hebben niet een ‘eigen, individueel effect’. Veel meer blijkt dat een aantal factoren samen bijdragen aan werkbehoud of werkverlies en dat deze combinaties van factoren per context kunnen verschillen. Gezien de complexiteit van de processen, moet vervolgonderzoek vooral de diepte ingaan en minder de breedte, en zich vooral moet richten op (deel)processen.

Interviews, casestudies en arenagesprekken
Om inzicht te krijgen in de ingewikkelde processen zijn allereerst veel interviews gehouden met toeleiders en jobcoaches en werkgevers. Vervolgens voerde wij casestudies uit waarbij steeds een jonggehandicapte, zijn werkgever en jobcoach werden gesproken. Zo mogelijk werd de casestudie afgerond met een gesprek met alle drie de partijen bijeen. Ten slotte organiseerde we samen met Hiemstra & de Vries arenagesprekken. Deze waren bedoeld om te komen tot handelingsperspectieven en handvatten voor beleid. Daarin werd gesproken met de belangrijkste stakeholders, opnieuw jonggehandicapten, jobcoaches en leidinggevenden. Rondom het gesprek luisterde vertegenwoordigers van organisaties zoals het UWV en ministeries mee. Zo kregen deze organisaties directe input om mee verder te gaan.

We hebben dit onderzoek samen met Hiemstra & De Vries uitgevoerd. UWV heeft het onderzoek gesubsidieerd.

Ambtsdragers, voormalig ambtsdragers en de Dijkstalwetgeving. Een evaluatie.

In 2010 zijn er, naar aanleiding van adviezen van de commissie-Dijkstal, wijzigingen doorgevoerd in wet- en regelgeving met betrekking tot de rechtspositie van politieke ambtsdragers. Het betreft hier onder andere de verhoging van de ingangsleeftijd van de voortgezette uitkering, verlaging van de maximale duur van de reguliere uitkering, introductie van het loopbaanprincipe en invoering van een sollicitatieplicht met re-integratievoorzieningen. Daarnaast is wettelijk geregeld dat politieke ambtsdragers zowel hun nevenfuncties als neveninkomsten openbaar moeten maken en dat eventuele neveninkomsten verrekend moeten worden.

Samen met Leeuwendaal hebben wij de effecten van de Dijkstalwetgeving onderzocht. Daarvoor zijn onder andere huidige en voormalige politieke ambtsdragers geïnterviewd en geënquêteerd, evenals partijbureau’s, koepelverenigingen, re-integratiebedrijven en pensioenuitvoerders. Het onderzoek vond plaats in opdracht van het ministerie van BZK. Het rapport is in de zomer van 2018 aangeboden aan de Tweede Kamer. Klik hier om naar de Kamerbrief en het rapport te gaan.

ZZP’ers en hun marktpositie

Regioplan heeft in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen een onderzoek uitgevoerd naar de marktpositie van zzp’ers. Het onderzoek heeft tot doel gehad, vast te stellen of en hoe zzp’ers investeren in hun toekomstige werkzekerheid door het versterken van hun marktpositie en inzetbaarheid. Achterliggende vraag was voor de RWI in hoeverre zzp’ers een behoefte aan ondersteuning op dit punt zouden kunnen hebben. Het rapport geeft antwoord op deze vraag en brengt de marktpositie van zzp’ers uitgebreid in beeld.

Analyse deelname loopbaantraject Bouw & Infra

In de CAO Bouw 2005 is geregeld dat iedere werknemer elke vijf jaar recht heeft op een loopbaanadvies, het zogenaamde Loopbaantraject Bouw en Infra. In het onderzoek in opdracht van CINOP is zowel kwalitatief als kwantitatief gezocht naar mogelijke verklaringen voor het achterblijven van de deelname van werknemers uit de sector Grond- Weg en Waterbouw en Infra.
Het rapport is niet openbaar.

Nulmeting employabilitybeleid in gemeenten

Het A+O fonds Gemeenten heeft het ontwikkelen van employabilitybeleid in gemeenten gekozen tot een van haar beleidsspeerpunten. In dit kader is het A+O Fonds van start gegaan met het project Employability in Gemeenten. Dit project moet gemeenten ondersteunen bij de verbetering van de employability van haar medewerkers. Eén van de eerste activiteiten binnen het project is het uitvoeren van een nulmeting van de stand van zaken rond employabilitybeleid binnen gemeenten. Regioplan Beleidsonderzoek heeft deze nulmeting uitgevoerd. Het rapport is niet openbaar.