Klantwaardering Rechtspraak 2011: Onderzoek onder professionals en justitiabelen bij gerechten

De Raad voor de Rechtspraak heeft Regioplan (samen met Synovate) de opdracht gegeven om in 2011 een onderzoek te doen naar de tevredenheid van justitiabelen en professionals over (groepen van) rechtbanken en gerechtshoven. Het onderzoek is zo opgezet dat alle rechtbanken, gerechtshoven en bijzondere colleges erbij betrokken werden . Hierdoor kan een landelijk beeld worden geschetst.

Klantwaarderingsonderzoek Raad van State

De Raad van State is het hoogste bestuursrechtelijke college van Nederland. In de periode 2003-2007 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op drie momenten een klantwaarderingsonderzoek laten uitvoeren. In 2011 is voor de vierde keer zo’n onderzoek uitgevoerd, ditmaal door Regioplan en Synovate gezamenlijk. In het onderzoek zijn diverse aspecten van klantwaardering van de contacten met de Raad van State belicht. Voorbeelden zijn de ontvangst voor de aanvang van zitting, het rechterlijk functioneren en de doorlooptijd. Zowel justitiabelen als professionals zijn bevraagd. Het onderzoek heeft geleid tot een rapportage over de kwaliteit van de Raad van State, en biedt inzicht in aanknopingspunten tot verbetering. Ook kan de Raad van State met dit onderzoek vergelijken met het door Regioplan en Synovate eerder uitgevoerde klantwaarderingsonderzoek bij de Rechtspraak. Dat richtte zich op alle rechtbanken, alle hoven en twee bijzondere colleges. De huidige rapportage is niet openbaar.