Nachtdetentie voor jeugdigen in de voorlopige hechtenisfase

Nachtdetentie houdt in dat jongeren in de voorlopige hechtenisfase ’s avonds en ’s nachts binnen een justitiële jeugdinrichting (JJI) verblijven, maar overdag in staat worden gesteld om naar school (of een andere dagbesteding) te blijven gaan. Door middel van deze modaliteit wil men de binding, die jongeren met school hebben, behouden en voorkomen dat ze recidiveren. Inmiddels wordt nachtdetentie in twaalf arrondissementen uitgevoerd en is gebleken dat de instroom van jongeren stagneert. Regioplan heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van deze stagnatie. De belangrijkste oorzaak is de ruimtelijke spreiding van de JJI’s: niet in alle arrondissementen is een JJI gevestigd en in arrondissementen waar wel een JJI is gevestigd, is de opvangcapaciteit niet altijd voldoende of de afstand tot school alsnog te groot. Een aanbeveling die we op basis hiervan hebben gedaan, is het creëren van nachtdetentievoorzieningen in met name Den Haag en Utrecht, waar een omvangrijke potentiële doelgroep is. Daarnaast zijn er andere knelpunten gevonden, waarvoor we eveneens aanbevelingen hebben gedaan.

GOA-monitor Leidschendam-Voorburg. Eindmeting 2005/2006

Het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOA) is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen van kinderen uit achterstandssituaties te verbeteren. In het Landelijk Beleidskader zijn daarom doelstellingen geformuleerd op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie, ondersteuning schoolloopbaan, voortijdig schoolverlaten en beheersing van de Nederlandse taal. Regioplan heeft voor de Gemeente Leidschendam-Voorburg gedurende de afgelopen GOA-planperiode (2002-2006) een monitor uitgevoerd. In deze monitor zijn er over de doelgroepen van het GOA-beleid gegevens verzameld bij kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, scholen voor primair en voortgezet onderwijs, ROC’s en bij gemeentelijke instanties. Hierbij fungeerde het Landelijk Beleidskader als uitgangspunt. Dit rapport betreft de eindmeting van de monitor.

Quick scan jeugd en veiligheid

Eén van de instrumenten waarmee de Rijksoverheid gemeenten wil stimuleren en faciliteren om gezamenlijke beleidsdoelen te realiseren is het projectbeleid, veelal op basis van cofinanciering. Dit beleid is niet vrij van problemen, zoals de tijdelijkheid van de subsidie, de administratieve belasting door periodieke rapportage en de noodzaak van implementatie in regulier beleid. Het tegelijkertijd bestaan van meer subsidieregelingen op hetzelfde beleidsterrein kan dergelijke problemen vergroten, met name op het terrein van de administratieve belasting en de overlap tussen regelingen. De quick scan jeugd en veiligheid heeft dit vraagstuk in kaart gebracht voor zes regelingen van het Ministerie van BZK op het terrein van jeugd en veiligheid. Gebleken is dat de gemeenten relatief weinig problemen zien. Voor hen bieden de regelingen beleidsruimte. Wel is het zo dat een korte voorbereidingsfase hen hindert in de regierol. Problemen doen zich sterker bij de uitvoerende instellingen voor. Zij worden het sterkst geconfronteerd met de rapportageverplichtingen, in verschillende formats en op verschillende tijdstippen, en met de consequenties van de tijdelijkheid van de projecten. Gepleit wordt voor een toespitsing van het projectbeleid op experimenten, terwijl een bewezen effectieve aanpak beter structureel kan worden gefinancierd.

GOA-monitor Midden-Gelderland 2004/2005

Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid) is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten geven het GOA-beleid op lokaal niveau vorm door een onderwijsachterstandenplan op te stellen en te zorgen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in en de effecten van het GOA-beleid in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van zeven Gelderse gemeenten een monitor opgezet en uitgevoerd. In het schooljaar 2002-2003 is de nulmeting van die monitor gehouden. Deze rapportage betreft de resultaten van de tweede vervolgmeting.

Voorbereiding evaluatie bestuurlijke arrangementen Antilliaanse risicojongeren 2005-2008

In 2004 is de notitie Antilliaanse risicojongeren aan de Tweede Kamer aangeboden. Voor de periode 2005-2008 is 20 miljoen euro beschikbaar voor bestuurlijke arrangementen met 18 Antillianengemeenten en bovenlokale innovatieve initiatieven met name op het gebied van begeleid wonen en internaatachtige voorzieningen. Ten behoeve van de proces- en effectevaluatie van het beleid is een voorstudie uitgevoerd teneinde een goede vraagstelling en een goed onderzoeksdesign te kunnen ontwikkelen.

Verkenning lokaal aanbod bij scheiding en omgang

Ieder jaar krijgen naar schatting 40.000 kinderen in Nederland te horen dat hun ouders gaan scheiden of uit elkaar gaan. Voor kinderen is dit meestal een ingrijpende gebeurtenis, waarvan velen ook jaren later nog de gevolgen ondervinden. Onderzocht is waar kinderen die hulp nodig hebben terechtkunnen en wat die hulp inhoudt. Een belangrijke conclusie is dat gemeenten geen visie hebben op deze problematiek en dat het hulpaanbod beperkt, versnipperd, onoverzichtelijk en niet erg toegespitst is op de specifieke problemen van deze kinderen.

Onderzoek kinderarbeid

Regioplan heeft in opdracht van het Ministerie van SZW onderzocht of er sprake is van een discrepantie tussen wet- en regelgeving aangaande kinderarbeid en de opvattingen daarover in de samenleving. De vraag was hoe de regels beleefd worden en of er veranderingen wenselijk zijn. Uit het onderzoek blijkt dat ouders, kinderen en werkgevers over het algemeen tevreden zijn over de huidige regels voor werk door kinderen (tot 16 jaar), maar dat er wel de wens leeft tot duidelijker invulling van het begrip ‘klusjes in en rond huis’. Behoefte aan radicale aanpassing van de regelgeving is er niet. In het onderzoek is ook gekeken naar de regels voor kinderen met werk in de artistieke sector, bijvoorbeeld op het toneel of in de film. Hier geven de betrokkenen aan dat ze regels willen die beter aansluiten op opname- en uitvoeringsschema’s en de regels in omringende landen. Verder wordt er gepleit voor een onafhankelijk begeleider die waakt over het welzijn van de kinderen. Voor die begeleiding zou er een draaiboek moeten komen, zodat ook werkgevers in de artistieke sector die weinig ervaring hebben met werk door kinderen weten waar ze op moeten letten. Mede op basis van de conclusies en aanbevelingen van dit onderzoek zullen de regels voor werk door kinderen herzien worden. De nieuwe regels zullen naar verwachting begin 2007 ingaan.

Knellende wetten en regels bij aanbod 0 tot 12 jarigen

In het kader van de Operatie Jong streeft het kabinet ernaar om de belangrijkste knelpunten in de uitvoering van het jeugdbeleid op te lossen en de verschillende onderdelen van het rijksbeleid beter op elkaar af te stemmen. Het creëren van sluitende dagarrangementen is één van de thema’s die men zich hierbij tot doel heeft gesteld. Onder een sluitend dagarrangement wordt een doorlopend aanbod verstaan van voorschoolse opvang, onderwijs, tussenschoolse opvang, onderwijs en naschoolse activiteiten. In dit rapport doen we verslag van het onderzoek naar knellende wet- en regelgeving bij samenwerkende organisaties voor kinderen van 0-12 jaar.

Combifuncties

Hoe kunnen we de maatschappij zo organiseren dat mensen werk en privé makkelijker kunnen combineren? In de afgelopen vier jaar is in het kader van de Stimuleringsmaatregel Dagindeling, in 140 experimenten naar oplossingen gezocht. Eén van de experimenten betreft de invoering van combifuncties. Dit zijn functies waarbij werken in onderwijs, opvang en de sector vrije tijd gecombineerd worden. Regioplan heeft een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte aan combifuncties, de kansen en de knelpunten die zich hierbij aandienen en de consequenties van combifuncties voor taak- en opleidingsprofielen.

GOA-monitor Midden-Gelderland 2003/2004

Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid) is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten geven het GOA-beleid op lokaal niveau vorm door een onderwijsachterstandenplan op te stellen en te zorgen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in en de effecten van het GOA-beleid in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van zeven Gelderse gemeenten een monitor opgezet en uitgevoerd. In het schooljaar 2002-2003 is de nulmeting van die monitor gehouden. Deze rapportage betreft de resultaten van de eerste vervolgmeting.