Werkveld: Jeugd
Werkgeversbijdrage kinderopvang
Dit onderzoek geeft weer hoeveel werknemers medio 2004 aanspraak konden maken op een bijdrage voor kinderopvang van hun werkgever. Het onderzoek in opdracht van het Ministerie van SZW is bedoeld als nulmeting.
Gezinsondersteuning gemeenten
Gemeenten worden geacht via opvoedingsondersteuning, opgroeiondersteuning en gezinsondersteuning ervoor zorg te dragen dat zo weinig mogelijk jongeren een beroep hoeven doen op jeugdzorg. De jongeren die toch een beroep op de jeugdzorg doen, moeten daar zo snel en goed mogelijk naar worden toegeleid. De ministeries van VWS en Jusititie, de VNG en het IPO hebben gezamenlijk 5 gemeentelijke functies vastgesteld om gemeenten meer duidelijkheid te geven over wat van hen verwacht wordt. Het betreft informatie, signalering, toegang, lichte pedagogische hulp en coördinatie van hulp. Onderhavig onderzoek laat zien in hoeverre de verschillende functies in gemeentelijk beleid zijn vormgegeven en welke knelpunten gemeenten ervaren bij het vormgeven van beleid op dit terrein.
Peuterspeelzaalwerk in Nederland: de huidige praktijk
Tegen de achtergrond van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (wbk) bestond er vanuit het ministerie behoefte aan een actueel, overkoepelend beeld van de huidige praktijk binnen het peuterspeelzaalwerk. Om die reden is het aanbod van peuterspeelzaalwerk, het personeel in het peuterspeelzaalwerk, de financiering en het beleid van gemeenten op het gebied van peuterspeelzaalwerk in kaart gebracht. Ook is gekeken naar de motieven van ouders om gebruik te maken van het peuterspeelzaalwerk.
Problematische jeugdgroepen in Noord en in De Pijp
Jeugdgroepen zorgen op straat voor overlast en criminaliteit. In Zowel Amsterdam-Noord als in De Pijp trok een aantal jongeren de aandacht vanwege overlast voor omwonenden. Regioplan is gevraagd in kaart te brengen wat zich heeft afgespeeld en op welke wijze de politie reageerde. Op basis van deze gegevens en die uit vergelijkbaar eerder onderzoek in andere delen van de stad zijn aanbevelingen gedaan om greep te krijgen op jeugdgroepen.
Projecten jeugd en veiligheid in niet-GSB-gemeenten
Ook kleine gemeenten hebben last van crimineel gedrag van jongeren. De problemen van deze gemeenten zijn in het perspectief van grote steden wellicht peanuts. Omdat kleine gemeenten echter over minder middelen beschikken om bijvoorbeeld jongerenoverlast tegen te gaan, mag deze problematiek niet worden onderschat. Het Ministerie van BZK ontwierp speciaal voor de kleine gemeenten een subsidie-regeling. Regioplan evalueerde de regeling. Een conclusie: ruim de helft van de gesubsidieerde projecten voorziet in een behoefte; na afloop van de BZK-subsidie worden zij voortgezet.
GOA-monitor Midden-Gelderland 2002/2003
Gemeenten dienen aan het eind van de planperiode 2002-2006 verantwoording af te leggen over de resultaten van het gevoerde gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid). Dit beleid is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten geven het beleid op lokaal niveau vorm door een onderwijsachterstandenplan op te stellen en zorg te dragen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van zeven Gelderse gemeenten een monitor opgezet en uitgevoerd. Deze rapportage betreft de resultaten van de nulmeting.
Kind en fiets
Onderzoek naar fietsgebruik door leerlingen van basisscholen, met specifieke aandacht voor de etnische component.
Evaluatie-onderzoek schoolinternaten
Met het oog op het voorkomen van marginalisering van (allochtone) schoolgaande jongeren hebben de ministeries van VWS en OCW voor het schooljaar 2002-2003 een eenmalige subsidie toegekend aan (school-)internaten en internaatachtige voorzieningen. Regioplan heeft deze subsidieregeling geëvalueerd. Eind 2003 hebben vijftien internaten gebruik gemaakt van de regeling. Tien daarvan komen voort uit particuliere initiatieven uit de Turkse gemeenschap. De internaten bieden naschoolse opvang of intern verblijf en werken voor het overgrote deel met vrijwilligers. Omdat het een eenmalige subsidie betrof, zijn geen eisen gesteld aan de besteding. Wel hebben de ministeries bij de selectie van internaten als voorwaarde gesteld dat de internaten zich bezighouden met opvoedingsondersteuning en onderwijsbegeleiding. Voor de meeste internaten vormde de subsidie een substantiële aanvulling op het budget. Twee van de vijftien voorzieningen zijn met behulp van de subsidie opgezet. In de overige instellingen is de subsidie vooral besteed aan materiaal, inrichting en bevordering van deskundigheid.
Experimentele stimuleringsprojecten voor Antilliaanse en Arubaanse jongeren. Vierde balans
In verschillende Nederlandse gemeenten zijn projecten opgezet om de integratie van werkloze Antilliaanse en Arubaanse jongeren in de Nederlandse samenleving te bevorderen, in het bijzonder door een verbeterde aansluiting van de jongeren op het reguliere arbeidsmarkt- en scholingsinstrumentarium. De experimenten worden gedurende de gehele looptijd (1994-2001) gevolgd.
Antillianen en Arubanen naar werk: evaluatie van de experimentele stimuleringsprojecten voor AA-jongeren
In dit rapport wordt verslag gedaan van de evaluatie van de experimentele stimuleringsprojecten voor Antillaanse en Arubaanse jongeren. Deze projecten worden sinds 1994 gesubsidieerd door het Ministerie van SZW en hebben tot doel de aansluiting te verbeteren van deze jongeren tot het reguliere scholings- en arbeidsmarktinstrumentarium. De evaluatie biedt inzicht in de inhoud en effectiviteit van de projecten zowel in methodisch als organisatorisch opzicht en het identificeren van slaag- en faalfactoren.