Wijkeconomie in Zuid-Holland: aanpak, best practices en succesfactoren

Welke initiatieven ter versterking van de wijkeconomie werken en waarom? Wat werkt niet en waar ligt dit aan? Dat waren de kernvragen van een verkennend onderzoek van Regioplan voor de provincie Zuid-Holland naar de praktijk van wijkeconomie. In acht stadswijken en vier landelijke kernen is in kaart gebracht welke activiteiten worden ondernomen om het sociaal-economische draagvlak te verbeteren. Het onderzoek resulteerde in faal- en succesfactoren en in SWOT-analyses van vooroorlogse en naoorlogse wijken. Succesfactoren blijken beschikbaarheid van ruimte, greep op vastgoed, geld, markt en vraaggericht werken en ondernemerschap. Er is ruim aandacht besteed aan procesaspecten van deze complexe projecten.

Publiek-private samenwerking bij de voorbeeldprojecten ontwikkelingsplanologie

In opdracht van het Ministerie van VROM hebben Regioplan en Ernst & Young de kansen voor publiek-private samenwerking bij de veertien zogenoemde voorbeeldprojecten ontwikkelingsplanologie geïnventariseerd. Met name is onderzocht in welke mate aan de voorwaarden voor publiek-private samenwerking is voldaan, waarbij ingegaan is op de publiek-publieke basis van een PPS, het onderbouwen van de meerwaarde, het opstellen van een financieel totaalbeeld en een adequate risicoanalyse, aandacht voor aanbestedingsproblemen en uiteraard belangstelling vanuit de markt. Het onderzoek heeft geresulteerd in een breed te hanteren raamwerk ter beoordeling van de kansen voor PPS bij ruimtelijke projecten en in individuele adviezen aan de provinciale projectleiders.

Vervoermanagement, duurzaamheid en veiligheid op bedrijventerrein de Goudse Poort

In opdracht van de gemeente Gouda heeft Regioplan door middel van een grootschalige enquête een onderzoek naar vervoermanagement, duurzaamheid en veiligheid uitgevoerd op het bedrijventerrein Goudse Poort. De gemeente en de belangenvereniging Goudse Poort willen bij het proces van herstructureren expliciet de ervaringen en meningen van de bedrijfsleiders meenemen. Bij de herstructurering van het bedrijventerrein wordt beleid ontwikkeld op het terrein van vervoermanagement, het plannen, aansturen en beheren van personenverkeersstromen van en naar een locatie/organisatie, duurzaamheid, een streven naar een kwaliteits- en belevingsgerichte inrichting van onze woon- en leefomgeving en wordt getracht het ‘keurmerk veilig ondernemen’ te bemachtigen.

Kansen voor economische clustervorming in Flevoland. Een verkennend onderzoek

De Provincie Flevoland is al jaren gezegend met hoge economische groeicijfers. Er ontbreekt echter een herkenbaar economisch profiel. De vorming van economische netwerken, ofwel economische clusters van bedrijven kan bijdragen aan een gerichte economische ontwikkeling. Het onderzoek omvat inventarisatie, beschrijving en analyse van netwerken van kansrijke economische activiteiten, het formuleren van kansen en tekortkomingen van het bestaande productiemilieu en het te voeren stimuleringsbeleid.

Onderzoek publiek-private samenwerking Sportiom Den Bosch

In samenwerking met de collega’s van Ernst & Young en Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen is door Regioplan onderzoek verricht naar de publiek-private samenwerking (pps) van de gemeente ‘s-Hertogenbosch met een private partner rondom het sport- en recreatiecluster Sportiom. In opdracht van de gemeenteraad is gekeken naar procesmatige aspecten (relatie College-Raad, wijze waarop de pps is opgezet), de koepelovereenkomst die de gemeente is aangegaan met de private partner en naar de exploitatie. De tegenvallende exploitatie vormde het primaire aangrijpingspunt voor het onderzoek. Ten behoeve van het onderzoek zijn ook ervaringen in enkele andere gemeenten met vergelijkbare projecten geïnventariseerd.

IKEA-Leiderdorp: toets op marktruimte en effecten, second opinion

In opdracht van de Leiderdorpse Ondernemersvereniging en in samenwerking met de Kamer van Koophandel Rijnland heeft Regioplan onderzoek verricht naar de komst van een IKEA naar Leiderdorp. In het onderzoek is een aantal scenario’s ontwikkeld waarmee de marktruimte voor uitbreiding van het aanbod in de branche wonen kan worden geraamd. Verder zijn scenario’s ontwikkeld waarmee het effect van de eventuele komst van een IKEA op de gevestigde ondernemers in de branche wonen kan worden ingeschat. Regioplan heeft voorts de eventuele komst van IKEA naar Leiderdorp getoetst aan de uitgangspunten die door gemeenten en bedrijfsleven zijn opgesteld ten aanzien van mogelijke uitbreiding in de niet dagelijkse sector binnen de detailhandel en die zijn verwoord in de REO-structuurvisie detailhandel 2003.

Economische effecten Zuidas Amsterdam

De ontwikkeling van de zogenoemde Zuidas, het gebied in de gemeente Amsterdam langs de A10 tussen A4 en A2, is een groot ruimtelijk-ontwikkelingsproject dat belangrijke strategische en economische effecten genereert voor zowel gemeente, regio als Nederland. Om goed zicht te krijgen op de strategische en economische potentie van de Zuidas zijn Ernst & Young en Regioplan gevraagd een kortlopend en praktisch onderzoek naar deze potentiële economische effecten uit te voeren. Eén van de conclusies is dat de som van de directe en indirecte effecten een werkgelegenheid geeft 73.000 banen in Nederland, waarvan er bijna 30.000 terecht komen bij bedrijven uit de regio Amsterdam.