Kernwoord: Welzijn
Het gemeentelijke beleid met betrekking tot het welzijn van burgers is vastgelegd in nota’s Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Wij zijn op alle terreinen van de WMO actief, van dak- en thuislozen opvang, ondersteuning van mantelzorgers tot de aanpak van huiselijk geweld. Wij schrijven integrale WMO-nota’s, maar ondersteunen u ook bij het formuleren en uitvoeren van beleid op deelterreinen en kunnen u van dienst zijn met behoeftenmetingen en evaluatie van het WMO beleid.
Evaluatie buurtnetwerken Assen
Regioplan heeft in opdracht van de gemeente Assen de signaleringsfunctie die werd vormgegeven in zogenaamde buurtnetwerken beoordeeld in relatie tot de vorming van het nieuwe Centrum voor Jeugd en Gezin. Het doel van deze beoordeling was om er zeker van te zijn dat het signaleren van problemen bij jeugdigen en gezinnen in de buurten en wijken op een goede manier zou worden geborgd in de structuur van het nieuwe CJG in Assen.
Wij hebben geadviseerd om een duidelijker onderscheid te maken tussen de signaleringsfunctie van de zogenaamde vindplaatsorganisaties en de signaleringsfunctie van de professionele hulpverleners. Vermenging van deze twee in één structuur is onvoldoende effectief.
Procesevaluatie Wet tijdelijk huisverbod
In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het Ministerie van Veiligheid en Justitie onderzocht Regioplan de wijze waarop in de praktijk uitvoering aan de Wet tijdelijk huisverbod wordt gegeven en de mate waarin dit conform het doel van de wet is. Deze procesevaluatie laat zien dat het huisverbod, in de situaties waarin het wordt opgelegd, een grote toegevoegde waarde kan hebben: het breekt situaties waarin sprake is van huiselijk geweld open en zowel slachtoffers als daders kunnen snel hulp ontvangen. Ook is geconstateerd dat er bij de toepassing van het huisverbod over het algemeen conform de Wet wordt gewerkt.
In de praktijk wordt het huisverbod echter overwegend in combinatie met strafrechtelijke trajecten opgelegd en nauwelijks in de situaties die de aanleiding voor de wet vormden, namelijk situaties waarin de politie voorheen niet kon optreden. De oorzaak hiervoor ligt in de gehanteerde werkwijze: door de melding bij de politie als uitgangspunt te nemen, vormen situaties die vaak al uit de hand gelopen zijn het startpunt voor de toepassing van de wet. Daardoor blijft op dit moment waarschijnlijk een potentieel aan huisverbodwaardige situaties, waarin geen escalatie naar fysiek geweld heeft plaatsgevonden, onbenut.
Andere geconstateerde verbeterpunten betreffen het benutten van het crisismoment voor de hulpverlening, de invulling van de systeemgerichte hulpverleningsaanpak, het beschikbare hulpverleningsaanbod, het handelen op overtreding van het huisverbod, de hulpverlening aan bij huisverboden betrokken kinderen en regionale verschillen in de inzet van het huisverbod.
De begeleidende brief van de Tweede Kamer bij dit onderzoek vindt u hier en het rapport hieronder.
Onderzoek preventief huisverbod Amsterdam-Noord
In dit onderzoek zijn de ervaringen van de uithuisgeplaatsen en achterblijvers met het huisverbod in kaart gebracht. Hoe hebben zij het huisverbod ervaren en welke effecten had het huisverbod op de acceptatie van hulpverlening?
Projectleiding implementatie huisverbod Flevoland
In de periode oktober 2008- maart 2009 werkte Regioplan in opdracht van de gemeente Almere aan de implementatie van de Wet Tijdelijk Huisverbod. Samen met de zes gemeenten en de hulpverleninginstellingen is een implementatieplan ontwikkeld en een uitvoeringsorganisatie vastgesteld.
WMO en kwetsbare groepen
Regioplan Beleidsonderzoek heeft in 2004 en 2005 onder gemeenten een meting gehouden van de WMO barometer. In de 2006 heeft Regioplan een derde meting uitgevoerd. De derde meting van de WMO-barometer is uitgevoerd in opdracht van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling en Stichting Alzheimer Nederland. In deze meting ligt de nadruk op de vraag of gemeenten zicht hebben op de kwetsbare groepen (bijv. vluchtelingen, geestelijk gehandicapten, burgers met dementie) in hun gemeenten en hoe zij omgaan met deze doelgroepen in hun gemeente. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste gemeenten deels zicht hebben op kwetsbare groepen in hun gemeenten. Gehandicapten en mantelzorgers zijn vaak wel in beeld. Meer specifieke groepen, zoals mensen met dementie worden niet actief opgespoord en er wordt niet nagegaan of het huidige zorgaanbod aansluit bij deze groep.
Verkenning lokaal aanbod bij scheiding en omgang
Ieder jaar krijgen naar schatting 40.000 kinderen in Nederland te horen dat hun ouders gaan scheiden of uit elkaar gaan. Voor kinderen is dit meestal een ingrijpende gebeurtenis, waarvan velen ook jaren later nog de gevolgen ondervinden. Onderzocht is waar kinderen die hulp nodig hebben terechtkunnen en wat die hulp inhoudt. Een belangrijke conclusie is dat gemeenten geen visie hebben op deze problematiek en dat het hulpaanbod beperkt, versnipperd, onoverzichtelijk en niet erg toegespitst is op de specifieke problemen van deze kinderen.
Efficiënte zorgverlening op lokaal niveau
In deze notitie staat de vraag centraal of en hoe de arbeidsproductiviteit verhoogd kan worden door efficiënte zorgverlening op lokaal niveau, bijvoorbeeld door het inzetten van integrale teams. Voor deze verkennende studie hebben wij een literatuurstudie gedaan en hebben we sleutelfiguren geïnterviewd van verschillende organisaties. Tevens hebben we een werkbezoek gebracht aan Skewiel Trynwalden: een initiatief waarbij zorg wordt verleend door integrale teams naar de wijk toe. Het is hier de ervaring dat als je investeert in het welzijn van mensen, de vraag naar zorg afneemt. Het onderzoek is in opdracht van het Ministerie van VWS uitgevoerd.
Monitor Dagindeling ESF-3. De eerste ronde: 27 experimenten
Steeds meer mensen combineren arbeid- en zorgtaken, maar zij lopen tegen praktische problemen aan omdat de maatschappij hier (nog) niet op is ingesteld. Het projectteam Dagindeling van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid subsidieert vanuit het ESF-3 budget experimenten in de lokale sociale praktijk die een oplossing zoeken voor deze problemen. In de periode 2002-2006 zullen in vier rondes oplossingen worden gezocht voor de dagindelingsproblematiek. In de eerste ronde zijn 27 experimenten uitgevoerd die gericht waren op taakcombineerders met een laag inkomen en allochtone taakcombineerders. De resultaten van deze projecten zijn opgetekend aan de hand van de Monitor Dagindeling.
Ondersteuning zelforganisaties
Ter bevordering van de emancipatie, participatie en integratie van etnische minderheden subsidiëren de provinciale en gemeentelijke overheden verschillende lokale en regionale organisaties die direct of indirect een bijdrage leveren aan dit proces. Regioplan heeft een inventarisatie gemaakt van de eerste en tweedelijntaken van zelforganisaties en steunfuncties in de regio Rotterdam-Rijnmond en heeft de behoefte aan ondersteuning van zelforganisaties in kaart gebracht.
Evaluatie Servicelijn Slachtofferhulp
Slachtofferhulp Nederland is in 2002 gestart met een reorganisatie van de regio’s en centralisering van de ondersteunende taken in de regiokantoren. Een belangrijk onderdeel van de reorganisatie is de introductie van de servicelijn. De servicelijn ontvangt alle inkomende telefoontjes van cliënten, netwerkpartners, vrijwilligers, beroepskrachten en alle andere mensen die incidenteel contact zoeken met Slachtofferhulp. Regioplan Beleidsonderzoek heeft de implementatie en de effecten van de invoering van de servicelijn onderzocht. In het onderzoek hebben drie regio’s gediend als casestudy. Een van de conclusies is dat de invoering van de servicelijn een meerwaarde in de organisatie heeft en dat er mogelijkheden zijn om de taken en bevoegdheden van de servicelijn in de toekomst uit te breiden.