Vervolgonderzoek Sport- en Jongerencentrum Slotervaart

In opdracht van stadsdeel Slotervaart is door Regioplan onderzoek gedaan naar de behoefte aan een sporthal en/of jongerencentrum. Door middel van gesprekken met beleidsmedewerkers en andere experts zijn de voor- en nadelen van een eventuele combinatie van de twee functies tegen elkaar afgezet. Tevens zijn de financieringsmogelijkheden voor de bouw en exploitatie van de sporthal en het jongerencentrum nagegaan.
Deze publicatie is niet openbaar.

Integraal Jeugdbeleid Gemeente Edam-Volendam

In opdracht van de Rekenkamercommissie Edam-Volendam heeft Regioplan in de periode januari-mei 2007 het integrale jeugdbeleid van de gemeente Edam-Volendam onderzocht op doeltreffendheid. Het onderzoek is gestart met een feitelijke en beschrijvende reconstructie van het integrale jeugdbeleid vanaf 2001. Vanuit de beleidsreconstructie is in de tweede fase van het onderzoek door de afname van interviews met bestuurders, ambtenaren en externe partners aandacht besteed aan de doeltreffendheidsvraag en de verbetermogelijkheden. In de derde fase van het onderzoek is het beleid geanalyseerd op doeltreffendheid en zijn de verbetermogelijkheden benoemd en vastgelegd in een concept eindrapport. Dit rapport is doorgesproken met de Rekenkamercommissie.

Evaluatie EU-programma JEUGD 2000-2006

Het programma JEUGD van de Europese Unie gaf van 2000 tot en met 2006 subsidie voor Europese projecten voor jongen, zoals vrijwilligerswerk en groepsuitwisselingen. Sinds 2007 is het programma JEUGD opgevolgd door een vergelijkbaar subsidieprogramma, Youth in Action. Het programma is geevalueerd door Ernst en Young in opdracht van het ministerie van VWS. Regioplan was betrokken bij de instrumentontwikkeling en analyse van het kwantitatieve onderzoek.

Onderzoek jeugdvoorziening

De gemeente Haarlemmermeer wil komen tot een integraal jeugdbeleid. Een overzicht van jongerenvoorzieningen in de gemeente Haarlemmermeer en een integrale visie op de jongerenvoorzieningen ontbrak echter. Om hieraan tegemoet te komen, is een onderzoek uitgevoerd naar het aanbod van en de behoefte aan jongerenvoorzieningen, met veel aandacht voor de toekomst en verschillen tussen wijken en kernen. Het rapport biedt naast de vraag-aanbodanalyse ook handreikingen voor verder beleid.

Quick scan jeugd en veiligheid

Eén van de instrumenten waarmee de Rijksoverheid gemeenten wil stimuleren en faciliteren om gezamenlijke beleidsdoelen te realiseren is het projectbeleid, veelal op basis van cofinanciering. Dit beleid is niet vrij van problemen, zoals de tijdelijkheid van de subsidie, de administratieve belasting door periodieke rapportage en de noodzaak van implementatie in regulier beleid. Het tegelijkertijd bestaan van meer subsidieregelingen op hetzelfde beleidsterrein kan dergelijke problemen vergroten, met name op het terrein van de administratieve belasting en de overlap tussen regelingen. De quick scan jeugd en veiligheid heeft dit vraagstuk in kaart gebracht voor zes regelingen van het Ministerie van BZK op het terrein van jeugd en veiligheid. Gebleken is dat de gemeenten relatief weinig problemen zien. Voor hen bieden de regelingen beleidsruimte. Wel is het zo dat een korte voorbereidingsfase hen hindert in de regierol. Problemen doen zich sterker bij de uitvoerende instellingen voor. Zij worden het sterkst geconfronteerd met de rapportageverplichtingen, in verschillende formats en op verschillende tijdstippen, en met de consequenties van de tijdelijkheid van de projecten. Gepleit wordt voor een toespitsing van het projectbeleid op experimenten, terwijl een bewezen effectieve aanpak beter structureel kan worden gefinancierd.

De Rode Jasjes. Effectmeting van het project Veilig op Straat in Dronten en Lelystad.

In de gemeenten Lelystad en Dronten worden ‘risicojongeren’ (veelal werkloos, zonder arbeidsmarktkwalificatie en soms met strafblad) ingezet als toezichthouder op straat, bijvoorbeeld op koopavond in het winkelcentrum. Het mes snijdt aan twee kanten, zo is de gedachte: jongeren krijgen op maatschappelijk en sociaal vlak een tweede kans en burgers voelen zich veiliger op straat. In dit jeugdpreventieproject werken de twee gemeenten nauw samen met de politie en een reïntegratiebedrijf. In opdracht van beide gemeenten heeft Regioplan de effecten van het project op de situatie van de jongeren, in kaart gebracht.

Ontwikkelonderzoek ‘ouders van tegendraadse jeugd’

Het expertisecentrum voor Jeugd, Samenleving en Opvoeding, JSO, heeft in de periode 2003-2005 een waaier aan interventies ontwikkeld voor opvoedingsondersteuning aan ouders van risicojongeren. De interventies verschillen in intensiteit van elkaar en lopen van licht (bijvoorbeeld folders en themabijeenkomsten) naar zwaar (bijvoorbeeld oudertraining en oudercursus). Regioplan heeft de interventies voorzien van een ontwikkelonderzoek. De nadruk in het onderzoek heeft gelegen op het beschrijven van het feitelijke verloop van de interventies in de pilotfase en het expliciet benoemen van mogelijkheden voor verbeteringen van de interventies (zowel vanuit de optiek van de ouders als vanuit de optiek van de trainers en ontwikkelaars van de interventies).

Knellende wetten en regels bij aanbod 0 tot 12 jarigen

In het kader van de Operatie Jong streeft het kabinet ernaar om de belangrijkste knelpunten in de uitvoering van het jeugdbeleid op te lossen en de verschillende onderdelen van het rijksbeleid beter op elkaar af te stemmen. Het creëren van sluitende dagarrangementen is één van de thema’s die men zich hierbij tot doel heeft gesteld. Onder een sluitend dagarrangement wordt een doorlopend aanbod verstaan van voorschoolse opvang, onderwijs, tussenschoolse opvang, onderwijs en naschoolse activiteiten. In dit rapport doen we verslag van het onderzoek naar knellende wet- en regelgeving bij samenwerkende organisaties voor kinderen van 0-12 jaar.

Gezinsondersteuning gemeenten

Gemeenten worden geacht via opvoedingsondersteuning, opgroeiondersteuning en gezinsondersteuning ervoor zorg te dragen dat zo weinig mogelijk jongeren een beroep hoeven doen op jeugdzorg. De jongeren die toch een beroep op de jeugdzorg doen, moeten daar zo snel en goed mogelijk naar worden toegeleid. De ministeries van VWS en Jusititie, de VNG en het IPO hebben gezamenlijk 5 gemeentelijke functies vastgesteld om gemeenten meer duidelijkheid te geven over wat van hen verwacht wordt. Het betreft informatie, signalering, toegang, lichte pedagogische hulp en coördinatie van hulp. Onderhavig onderzoek laat zien in hoeverre de verschillende functies in gemeentelijk beleid zijn vormgegeven en welke knelpunten gemeenten ervaren bij het vormgeven van beleid op dit terrein.

R&B een nieuwe aanpak voor de harde kern

In Amsterdam-West vormen jongeren uit de zgn. ‘harde kern’ al geruime tijd een bron van overlast voor buurtbewoners en ondernemers. In de projecten ‘Beware Watch Out’ en ‘Nieuwe Perspectieven’ zijn goede ervaringen opgedaan met de opvang en begeleiding van deze jongeren. De regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft een plan opgesteld, waarin deze projecten aan elkaar worden gekoppeld en zo een structurele basis bieden voor een degelijke aanpak van het probleem. Het nieuw op te zetten project draagt de naam ‘R&B’. Regioplan heeft het plan van aanpak op haalbaarheid beoordeeld en een aantal aanbevelingen gedaan.