Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Detachering: Projectleider onderzoek activering fase 1 werkzoekenden
Regioplan heeft bij de voormalige Inspectie Werk en Inkomen (IWI) een seniormedewerker gedetacheerd voor de rol van projectleider. Het onderzoek had betrekking op de activering van werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt (fase-1-cliënten). Focuspunt daarbij was hoe samenwerking van ketenpartners de effectiviteit van deze activering beïnvloedt.
Onze projectleider heeft binnen IWI het projectteam geleid, de interne en externe afstemming verzorgd, alsook meegeschreven aan de nota van bevindingen en de feitelijke publieke rapportage over het onderzoek.
Meerwaarde voor IWI van een projectleider van buiten was dat de eigen medewerkers konden leren van hoe in een commerciële omgeving onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd.
Detachering: Preventie boven repressie
Regioplan heeft de Inspectie Werk en Inkomen (Inspectie Werk en Inkomen) een senior-onderzoeker geleverd voor haar onderzoek ‘Preventie boven repressie’. De onderzoeker was betrokken bij de dataverzameling, kwalitatieve data-analyse en rapportage. In dit onderzoek richtte Inspectie Werk en Inkomen zich op de preventieve handhaving bij verstrekking van uitkeringen in het brede domein van werk en inkomen: WW, WWB, WIA, ANW/AKW en AOW.
Tijdelijke middelen schuldhulpverlening 2009-2011: besteding, effecten en duurzaamheid
De economische crisis raakt de hele maatschappij. Om de gevolgen van de economische crisis op de ontwikkeling van de schuldenproblematiek op te vangen, heeft het toenmalige kabinet in 2009 een pakket aan maatregelen genomen. Het betreft een bedrag van 134 miljoen euro voor de periode 2009-2011. Deze middelen staan in het veld van de schuldhulpverlening ook wel bekend als ‘de extra middelen’, omdat zij boven op de reguliere gelden komen die door het ministerie via het gemeentefonds aan gemeenten worden verstrekt. Het eindrapport van de monitor extra middelen schuldhulpverlening is openbaar en vindt u hieronder. Het algemene beeld is dat de extra middelen effect hebben gehad.
Inzet van zelfstandigen in ziekenhuizen
In 2009 hebben sociale partners, verenigd in de Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen (StAZ), een onderzoek laten uitvoeren naar de inzet van zelfstandigen in de ziekenhuisbranche. Gelet op recente ontwikkelingen was er behoefte aan uitgebreider onderzoek en een actuele stand van zaken. De StAZ heeft daarom door Regioplan een vervolgonderzoek laten uitvoeren naar de omvang, de oorzaken en gevolgen van de inzet van zzp’ers, commercieel gedetacheerden en leden van een maatschap in zorginhoudelijke functies op mbo/hbo-niveau. Het onderzoek dient inzicht te bieden in de beweegredenen en doelen van mensen om in het uitoefenen van een zorgberoep binnen een ziekenhuis te kiezen voor een regulier dienstverband, commerciële detachering, zzp-schap, dan wel lidmaatschap van een maatschap. Het rapport is niet openbaar.
Werkgelegenheidsonderzoek Schiphol 2011
Sinds 1969 houdt Schiphol Group jaarlijks een enquête onder Schipholbedrijven om het aantal op de luchthaven werkzame personen te inventariseren. De resultaten van deze enquête geven inzicht in de aard en ontwikkeling van de werkgelegenheid op de luchthaven Schiphol, zodat trends en eventuele problemen op de arbeidsmarkt tijdig kunnen worden gesignaleerd. Voor Schiphol Group is deze enquête daarom van belang voor de ontwikkeling van beleid.
Sinds het begin van de jaren negentig voert Regioplan in opdracht van Schiphol Group jaarlijks het werkgelegenheidonderzoek uit op de luchthaven Schiphol. Ook in 2011 heeft Regioplan de werkgelegenheidsmeting uitgevoerd.
Het afgelopen jaar is voor het eerst sinds het begin van de economische crisis in 2008 de werkgelegenheid op Schiphol weer gestegen. Van oktober 2010 tot oktober 2011 nam het aantal werknemers op de luchthaven met 3,2 procent toe.
De afgelopen 20 jaar is gebleken is dat de werkgelegenheid van Schiphol zich vrijwel altijd sneller heeft ontwikkeld dan de werkgelegenheid binnen Nederland. Schiphol is dan ook een belangrijke banenmotor van de Nederlandse economie.
Klantprofielen in de schuldhulpverlening
Gemeenten worden geconfronteerd met toenemende vraag naar schuldhulpverlening. Deze vraag wordt bovendien steeds complexer. Tegelijkertijd hebben gemeenten voor deze dienstverlening steeds minder geld beschikbaar vanwege de lokale en landelijke bezuingigingen. De uitvoering moet dus efficiënter, effectiever en selectiever. Om dat mogelijk te maken zouden gemeenten gebruik kunnen maken van klantprofielen. Deze stellen ze in staat om hun dienstverlening gerichter in te zetten. in dit artikel wordt beargumenteerd hoe klantprofielen tot stand zijn gekomen en hoe daarmee gewerkt kan worden.
Een Wajonger in mijn bedrijf?!
In de nieuwe Wet Wajong staat het recht op arbeidsondersteuning centraal, en niet het recht op een uitkering centraal. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil de Tweede Kamer regelmatig informeren over de voortgang en effecten van dit nieuwe beleid. Een onderdeel van de informatievoorziening is een monitor Wajong die wordt uitgevoerd door UWV.
De monitor bestaat uit drie delen: analyses van gegevens uit de registraties van UWV, onderzoek onder Wajongers en onderzoek onder werkgevers. Deze rapportage is een verslag van het werkgeversonderzoek voor de tweede Wajongmonitor.
Regioplan ontwikkelde indicatoren waarmee de attitude ten opzichte van Wajongers, aannamebereidheid en bereidheid om Wajongers in dienst te houden kan worden gemeten.
Experimenteel onderzoek intensieve dienstverlening versus basisdienstverlening bij UWV
In dit rapport worden de resultaten gepresenteerd van een experiment waarmee intensieve dienstverlening en basisdienstverlening van UWV zijn vergeleken. Conclusie is dat bij intensieve dienstverlening de uitstroomkans (naar werk) significant hoger is dan bij basisdienstverlening. Het gevonden effect is klein: minimaal enkele procentpunten, maar mogelijk iets groter.
Dit is één van de eerste voorbeelden in Nederland waarin met behulp van experimenteel onderzoek de effectiviteit van re-integratie is vastgesteld. Het onderzoek is uitgevoerd door een consortium van Regioplan, SEOR en Epsilon Research. In dit onderzoek zijn negen experimenten gestart bij gemeenten en drie bij UWV.
Ontwikkeling onderzoekinstrumentarium: testmeting van de vragenlijst voor klanten bij de Dienst Werk en Inkomen Amsterdam
Regioplan heeft in samenwerking met Gilde Re-integratie een vragenlijst ontwikkeld om bij klanten/werkzoekenden de effectiviteit van re-integratie-interventies te meten. We geven daarmee een impuls aan de verdere ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied. Kernbegrippen in de vragenlijst zijn werkzoekgedrag, zelfvertrouwen, zelfregie, zelfkennis, gezondheidsbeleving en motivatie van de klant. Het instrument is zo opgebouwd dat we daarmee de ontwikkeling op het niveau van de klant kunnen meten. Het ontwikkelde onderzoeksinstrument is stevig onderbouwd met zowel wetenschappelijke kennis als praktijkkennis van klantmanagers. We hebben het instrument getest in de interventie de ‘Carrousel’ van de Dienst Werk & Inkomen (DWI) Amsterdam.
Overzicht werkgelegenheid luchthaven Schiphol 2010
Voor de 20e keer heeft Regioplan de jaarlijkse werkgelegenheidsmeting op Schiphol uitgevoerd. In 2009 was er sprake van een daling in de werkgelegenheid op de luchthaven als gevolg van afgenomen vervoersstromen door de economische recessie. In 2010 is er een herstel van de werkgelegenheidsontwikkeling waargenomen.
In totaal werkten er in 2010 59.808 personen op de luchthaven Schiphol. In 2010 daalde de werkgelegenheid nog maar met 0,3 procent, een sterke verbetering ten opzichte van jaar daarvoor (- 7,7%). Het herstel van de werkgelegenheidsontwikkeling op de luchthaven Schiphol is sterker dan het herstel op landelijk niveau, waar de werkgelegenheid in 2010 daalde met 0,6%. De groei van de werkgelegenheid is vooral te zien bij de overheidsinstellingen op de luchthaven. Daarnaast is er ook een herstel in het aantal vacatures op de luchthaven waargenomen en zijn bedrijven dit jaar positiever dan voorgaande jaren over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid op de luchthaven.
Gebleken is dat de werkgelegenheid van Schiphol zich vrijwel altijd sneller heeft ontwikkeld dan de werkgelegenheid binnen Nederland. Schiphol is dan ook een belangrijke banenmotor van de Nederlandse economie. Deze en eerdere werkgelegenheidsmetingen vindt u (ook) op de website van Schiphol Group.