Zijn werkgevers gevoelig voor loonkostensubsidies?

Maikel Groenewoud heeft in het Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken een artikel gepubliceerd over werkgevers en loonkostensubsidies. Hij gaat na hoe werkgevers kiezen tussen kandidaten voor het vervullen van vacatures. Verder onderzoekt hij in welke mate dit keuzeproces kan worden beïnvloed door de inzet van re-integratie-instrumenten zoals loonkostensubsidies. Gebruikmakend van conjunctanalyse (ook bekend als de vignettenmethode) is het keuzeproces van werkgevers gesimuleerd. Het artikel is gebaseerd op loonkostensubsidie van UWV maar de uitkomsten zijn ook relevant voor subsidieregelingen van gemeenten die tot doel hebben personen aan het werk te helpen. U kunt het artikel hier bekijken.

Evaluatie en toekomst Subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen

Regioplan evalueerde in 2012 de subsidieregeling scholing jonggehandicapten met ernstige scholingsbelemmeringen en onderzocht welke consequenties de Participatiewet en de Wet Passend onderwijs zullen hebben op de werking van de regeling. Het doel van subsidieregeling is het halen van een MBO-diploma en het verwerven een baan voor jonggehandicapten die intensieve begeleiding nodig hebben. De belangrijkste uitvoerders van de regeling zijn REA College en Eega. In de subsidieregeling ontbraken scherpe toelatingscriteria voor scholingsinstellingen en een heldere doelgroepafbakening. Daarnaast zijn er grote verschillen tussen regio’s in het bereik onder jongeren. Het ministerie van SZW heeft in september 2013 op basis van deze evaluatie besloten de subsidieregeling aan te passen en voort te zetten, in ieder geval tot en met 2017.

Kaderstelling en controle WWB in Oostzaan en Wormerland: onderzoek naar het re-integratiebeleid

Regioplan onderzocht voor de rekenkamercommissies van Oostzaan en Wormerland de rol van de gemeenteraad in het re-integratiebeleid van de gemeenten. Beide gemeenten hebben een aantal taken op het gebied van de WWB uitbesteed aan de gemeente Zaanstad. Wormerland heeft beleid en uitvoering van re-integratie in eigen hand gehouden. Oostzaan heeft al deze taken uitbesteed. De gemeenteraden ontvangen geen informatie over beleid en resultaten en hebben hierop dus geen zicht. Zij hebben in de afgelopen jaren ook niet gevraagd om meer informatie over het beleid en de resultaten. De kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraden over het re-integratiebeleid is dus zeer beperkt geweest.

Vakkundig vervolg: vervolgmeting vakmanschap gemeentelijke re-integratie

Regioplan heeft in 2012 en 2014 in opdracht van het ministerie van SZW onderzoek gedaan naar de stand van zaken omtrent vakmanschap in de gemeentelijke re-integratiesector. De onderzoekers stellen vast dat gemeenten zich in een transitiefase bevinden waarin wordt gewerkt aan het ontwikkelen en vergroten van de professionaliteit van de organisatie en van de klantmanager. Gemeenten hebben de afgelopen jaren duidelijke stappen gezet op de weg naar verdere professionalisering, met name in het bewustwordingsproces en het draagvlak voor vakmanschap. De volgende stap moet zijn de vertaling hiervan naar de uitvoering van het werk.

Gevolgen van de Participatiewet voor burgers

Regioplan onderzocht voor Ieder(in) de mogelijke gevolgen van de Participatiewet voor verschillende groepen burgers. Door de Participatiewet krijgen gemeenten de beschikking over één re-integratiebudget waaruit zij een brede en gevarieerde klantgroep moeten bedienen. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten aan bepaalde klantgroepen veel geld verdienen als zij hen aan het werk helpen. Terwijl andere klantgroepen die aan het werk gaan, juist langdurig hoge kosten met zich meebrengen voor gemeenten. Het is aan gemeenteraden om tegenwicht te bieden aan deze financiële prikkels en ervoor te zorgen dat alle klantgroepen voldoende aandacht van gemeenten krijgen.

Delftse re-integratie gereed? Nulmeting, benchmark en stresstest voor de Participatiewet.

Regioplan heeft voor de Delftse Rekenkamer een onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van het re-integratiebeleid. Een onderdeel van het onderzoek was een stresstest voor de Participatiewet. Regioplan heeft op basis van de wetteksten van de Participatiewet en de Quotumwet een aantal eisen opgesteld waaraan beleid en organisatie moeten voldoen op het moment dat de Participatiewet ingaat, 1 januari 2015. De hoofdconclusie van de stresstest is dat de gemeente Delft zich goed voorbereid op de Participatiewet. De druk op de effectiviteit van het Werkbedrijf is daarbij wel een belangrijk risico. Sterke kanten in de voorbereidingen van Delft zijn de inbedding in samenhangend beleid voor het sociale domein en de gezamenlijke voorbereiding met de regiogemeenten.

Regioplan heeft ook een handreiking geschreven voor de Delftse gemeenteraad. Daarmee kan de gemeenteraad in 2014 de voorbereidingen van de gemeente Delft op de Participatiewet volgen.

Gemeente en roc: partners in participatie. Handreiking.

In 2007 wordt met de Wet Inburgering marktwerking op het terrein van inburgering geïntroduceerd; de gedwongen winkelnering voor gemeenten bij roc’s wordt afgeschaft. Vanaf 2009 worden gemeenten geacht een integraal participatiebeleid te voeren waarin re-integratie, inburgering en educatie met elkaar verbonden zijn. Dit was voor de MBO Raad en de VNG aanleiding om Regioplan te vragen een handreiking te schrijven voor gemeenten en roc’s over de wijze waarop zij hun nieuwe samenwerkingsrelaties kunnen vormgeven.

Evaluatie modernisering Ziektewet

In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de eerste gedragsreacties van werkgevers, Ziektewetgerechtigden en verzekeraars naar aanleiding van de Modernisering Ziektewet.

Uit het onderzoek blijkt dat de beoogde prikkels van de Modernisering Ziektewet tot nu toe vooral effect hebben gehad in de uitzendsector: het aandeel eigenrisicodragers voor de Ziektewet is in deze sector al veel hoger dan in de andere sectoren en de huidige Ziektewetproducten zijn primair gericht op deze sector. Uit het onderzoek blijkt dat uitzendbedrijven vooral geprikkeld worden om zieke uitzendkrachten en ex-werknemers niet uit het oog te verliezen en verzuimbegeleiding goed te organiseren. Verzekeraars en private uitvoerders zeggen dat er nog weinig aandacht is voor re-integratie.

In de sectoren buiten de uitzendsector nemen werkgevers en verzekeraars vooralsnog een afwachtende houding aan. Verzekeraars gaan deze werkgevers een geïntegreerd product bieden om de risico’s van de loondoorbetalingsplicht, Ziektewet en WGA te dekken.

Detachering: inburgering en re-integratie in Soest

Gedurende vier maanden is beleidsondersteuing in de gemeente Soest geboden op de terreinen inburgering en re-integratie. De ondersteuning bestond met name uit het uitzoeken van specifieke kennisonderdelen en het schrijven van (delen van) gemeentelijke nota’s.

Detachering: Zoektijd voor jongeren in de Wwb

Met ingang van 2012 moeten jongeren eerst vier weken zoeken naar werk voor ze een Wwb-uitkering aan mogen vragen. Met ingang van 1 juli 2012 hebben ze ook de plicht om te onderzoeken of ze terug kunnen naar school. Als die mogelijkheid er is, dan bestaat er geen recht op bijstand.

De Inspectie SZW deed in 2012 onderzoek naar de implementatie van deze maatregelen. In de eerste helft van 2013 onderzocht de Inspectie de wijze waarop gemeenten deze maatregelen uitvoeren. Regioplan heeft de onderzoekers Geerten Kruis en Francien Rosing bij de Inspectie gedetacheerd om bij de uitvoering van dit onderzoek te ondersteunen. Zij schreven het onderzoeksplan, ontwikkelden meetinstrumenten, voerden de dataverzameling uit, analyseerden de verzamelde data. Ook hebben zij de rapportage van de uitkomsten voor hun rekening genomen.