Ambtsdragers, voormalig ambtsdragers en de Dijkstalwetgeving. Een evaluatie.

In 2010 zijn er, naar aanleiding van adviezen van de commissie-Dijkstal, wijzigingen doorgevoerd in wet- en regelgeving met betrekking tot de rechtspositie van politieke ambtsdragers. Het betreft hier onder andere de verhoging van de ingangsleeftijd van de voortgezette uitkering, verlaging van de maximale duur van de reguliere uitkering, introductie van het loopbaanprincipe en invoering van een sollicitatieplicht met re-integratievoorzieningen. Daarnaast is wettelijk geregeld dat politieke ambtsdragers zowel hun nevenfuncties als neveninkomsten openbaar moeten maken en dat eventuele neveninkomsten verrekend moeten worden.

Samen met Leeuwendaal hebben wij de effecten van de Dijkstalwetgeving onderzocht. Daarvoor zijn onder andere huidige en voormalige politieke ambtsdragers geïnterviewd en geënquêteerd, evenals partijbureau’s, koepelverenigingen, re-integratiebedrijven en pensioenuitvoerders. Het onderzoek vond plaats in opdracht van het ministerie van BZK. Het rapport is in de zomer van 2018 aangeboden aan de Tweede Kamer. Klik hier om naar de Kamerbrief en het rapport te gaan.

Op weg naar een effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten. Lessen voor gemeenten.

De doelstelling van dit onderzoek was om gemeenten te ondersteunen bij de implementatie van de Participatiewet, door kennis te verzamelen over de effectiviteit van re-integratie van mensen met een arbeidsbeperking. Dit rapport richt zich op beleidsmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het gemeentelijk re-integratiebeleid en professionals die dit beleid uitvoeren.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van SZW en bestond uit een literatuuronderzoek en groepsgesprekken met professionals van UWV, gemeenten, SW-bedrijven, re-integratiebedrijven en scholen van vso en praktijkonderwijs.

Het rapport doet ondermeer verslag van:
– een aantal effectieve re-integratie-instrumenten;
– zeven centrale principes uit de praktijk die van belang zijn voor effectieve re-integratie;
– de pijlers voor effectief beleid;
– een groot aantal praktische tips voor uitvoerders;
– welke expertise gemeenten nodig hebben.

Uitkomsten en ervaringen experimenten netto-effectiviteit re-integratie

Dit is één van de eerste voorbeelden in Nederland waarin met behulp van experimenteel onderzoek de effectiviteit van re-integratie is vastgesteld. Het onderzoek is uitgevoerd door een consortium van Regioplan, SEOR en Epsilon Research. In dit onderzoek zijn negen experimenten gestart bij gemeenten en drie bij UWV. In elk experiment was een experimentgroep die re-integratiedienstverlening kreeg en een controlegroep die dat niet kreeg. In deze tussenrapportage zijn de uitkomsten van de gemeentelijke experimenten opgenomen: bij twee experimenten zijn positieve netto-effecten gevonden.

Het rapport doet daarnaast uitgebreid verslag van de ervaringen van gemeenten en UWV bij het opzetten van experimenten. In de praktijk bleek het heel ingewikkeld voor gemeenten en UWV om goede experimenten op te zetten.

Eind 2015 is het rapport verschenen over het eerste UWV experiment: experimenteel onderzoek intensieve dienstverlening versus basisdienstverlening bij UWV.

Ontwikkeling Analysetool Jeugdwerkloosheid

Om de ontwikkeling van de jeugdwerkloosheid in de arbeidsmarktregio’s Haaglanden en Zuid-Holland Centraal in kaart te brengen, hebben we een analysetool ontwikkeld: een factsheet met relevante kengetallen en eventueel ook andere informatie. De analysetool is zo opgesteld dat deze herhaalbaar is.

Dit initiatief valt onder het plan van aanpak ‘Ruim baan voor de jeugd’ van de beide arbeidsmarkt-regio’s en binnen het kabinetsbeleid om de jeugdwerkloosheid te bestrijden. De tool moet gemeenten binnen de beide regio’s in staat stellen zo gericht mogelijk beleid te voeren voor hun werkloze jongeren.

Detachering: Vraaggerichte dienstverlening aan vangnetters

UWV heeft als wettelijke taak de ziektewet uit te voeren voor zieke werknemers, voor wie de werkgever geen loondoorbetalingsplicht (meer) heeft, de zogenaamde vangnetters. Het betreft vooral zieke WW-ers, zieke uitzendkrachten en zieke werknemers van wie het tijdelijke dienstverband is beëindigd. Disproportioneel veel van hen komen terecht in de WIA. De Inspectie SZW onderzocht hoe medewerkers van UWV de vraag van werkgevers en het aanbod aan vangnetters bij elkaar brengen en welke knelpunten zij daarbij tegenkomen.
Vanuit Regioplan is Marjolein Brink bij de Inspectie gedetacheerd geweest om bij de uitvoering van dit onderzoek te ondersteunen.
U kunt het bijbehorende rapport van de Inspectie SZW hier vinden.

Detachering: Caseloadbeheer door UWV en gemeenten

UWV en gemeenten staan voor de opgave om met steeds minder middelen klanten aan het werk te helpen. De Inspectie SZW heeft geconstateerd dat de caseload bij gemeenten en UWV erg hoog kan zijn, hetgeen tot gevolg kan hebben zij niet voldoende aan hun re-integratietaken toekomen. Dit onderzoek richt zich op de manier waarop UWV en gemeenten invulling geven aan het caseloadbeheer, speccifiek waar het gaat om re-integratie van de AG- en WWB-populatie.
Cora van Horssen en Francien Rosing zijn vanuit Regioplan bij de Inspectie gedetacheerd geweest om bij de uitvoering van dit onderzoek te ondersteunen.
U kunt het bijbehorende rapport van de Inspectie SZW hier vinden.

Detachering: Kansen voor oudere werklozen

Onderzoek van de Inspectie SZW naar de dienstverlening van UWV en gemeenten aan oudere (45+) bijstandsgerechtigden en WW-ers. Drie onderzoekers van Regioplan hebben de Inspectie SZW geholpen bij de opzet uit uitvoering van dit onderzoek. Zij hebben bijgedragen aan de literatuurstudie, interviews met oudere werklozen en professionals, de analyse en de rapportages (nota’s van bevindingen en rapportage).
Het rapport over WW-ers kunt u hier vinden en het rapport over WWB-ers hier.

Detachering: Begeleiding van werkzoekenden met een arbeidsbeperking naar werk

Het kabinet streeft ernaar de arbeidsparticipatie te verhogen, ook onder werkzoekenden met een arbeidsbeperking. De Inspectie SZW onderzocht hoe medewerkers van UWV en gemeenten hen begeleiden naar werk.
Vanuit Regioplan zijn de onderzoekers Inge van der Welle en Maikel Groenewoud bij de Inspectie gedetacheerd om bij de uitvoering van dit onderzoek te ondersteunen. Zij ontwikkelden meetinstrumenten, voerden de dataverzameling uit, analyseerden de verzamelde data. Ook hebben zij bijgedragen aan de rapportage, welke u hier kunt vinden.

Complementariteit Metas© & ABC-meting

Regioplan heeft in samenwerking met Gilde Re-integratie een screeningsinstrument voor de WWB/Participatiewet ontwikkeld. Dit instrument heet Metas© en is tot stand gekomen met medewerking van Divosa en vier sociale diensten (Amsterdam, Eindhoven, Schiedam en ISD Noord-Oost).


Metas© is een digitale vragenlijst die wordt ingevuld door mensen die een WWB-uitkering aanvragen. Het instrument screent hun arbeidsmarktzelfredzaamheid door zeven gedragsdimensies en aanvullende informatie in kaart te brengen. Hiermee wordt snel duidelijk of iemand op eigen kracht aan het werk kan komen of hier eventueel ondersteuning bij nodig heeft. Bij de ontwikkeling van Metas© heeft Regioplan samengewerkt met L&D-support. Dit bedrijf heeft een diagnose-instrument ontwikkeld, de ABC-Meting, waarmee belastbaarheid, talenten en competenties op basis van gedrag en voorkeuren van in dit geval een WWB-cliënt worden vastgesteld. We zijn in het ontwikkeltraject van Metas© nagegaan in hoeverre dit instrument en de ABC-Meting complementair zijn aan elkaar. De uitkomsten van de instrumenten blijken goed op elkaar aan te sluiten. WWB-aanvragers die in Metas© goed uit de bus komen, blijken in de ABC-meting het meest in balans te zijn.



Voor meer informatie over Metas© verwijzen we naar de werkwijzer ‘Screenen arbeidsmarktgedrag’ die Divosa heeft uitgebracht over het instrument (www.divosa.nl) en naar de website van Metas© (www.metas-scan.nl).

Tussen intentie en actie – vervolg werkgeversonderzoek monitor Wajong

Werkgevers die de intentie hebben om een Wajonger aan te nemen gaan niet zelf op zoek naar kandidaten. Zij willen graag actief benaderd worden door UWV, re-integratiebureaus en jobcoaches met een passend aanbod. Dit blijkt uit het vervolgonderzoek onder werkgevers die eerder deelnamen aan het onderzoek “Een Wajonger in mijn bedrijf?!”. Regioplan voerde dit onderzoek uit in opdracht van UWV.