Kernwoord: Onderwijsvernieuwing
In het onderwijs volgt de ene vernieuwing de andere op. Die vernieuwingen kunnen grootschalig zijn, maar ook kleinschalig en meer projectmatig. Op alle niveaus onderzoeken wij al jaren de introducties en effecten van onderwijsvernieuwingen. Bij het volgen van deze vernieuwingen worden alle mogelijke onderzoeksmethodieken toegepast: van diepte-interviews, het uitvoeren van audits en casestudies tot grootschalig longitudinale metingen onder alle betrokkenen. We onderzoeken de situatie voor de introductie van de vernieuwing, we helpen bij het opzetten en volgen het proces, we beoordelen de vernieuwing inhoudelijk, doen aanbevelingen voor bijsturing en verzorgen de evaluatie.
Evaluatie vernieuwingsfonds HBO
Om de vernieuwing in het hoger beroepsonderwijs te versterken en in te bedden is in 1994 het Vernieuwingsfonds HBO in het leven geroepen. Eind 1999 is Regioplan begonnen met de evaluatie van het Vernieuwingsfonds. In het onderzoek wordt ingegaan op de effecten van het fonds op het veld en op succes- en faalfactoren van vernieuwingsprojecten.
ICT op Rotterdamse basisscholen
Onder het Onderwijspanel Rotterdam (opgezet en onderhouden door Regioplan) is een peiling gehouden om vast te stellen wat de stand van zaken is met betrekking tot ICT in het onderwijs. Daarbij zijn de volgende thema’s aan bod zijn komen: ICT-beheer, onderwijskundige en administratieve toepassingen, beleidsdoelstellingen en externe ondersteuning. Een van de conclusies is dat het aanbod van ondersteuning voldoende is. De vraag is meer hoe de school de leerkrachten zover krijgt om scholing op het vlak van ICT te gaan volgen.
Naschoolse activiteiten in Amsterdam West
Kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn volop bezig met het ontdekken van hun talenten en interesses. De ontwikkeling hiervan speelt zich niet alleen af tijdens schooluren. Scholen proberen, eventueel samen met welzijnsorganisaties, een brug te slaan tussen onderwijs en talentontwikkeling. Zij organiseren hiertoe naschoolse activiteiten (NSA). Stadsdeel West van de gemeente Amsterdam ondersteunt dergelijke NSA middels de subsidieregeling Brede Talentontwikkeling (BTO).
In opdracht van stadsdeel West zochten wij uit op welke manier naschoolse activiteiten bijdragen aan talentontwikkeling van kinderen. Het rapport resulteerde in aanbevelingen ter verbetering.
Meer informatie?
Benieuwd naar de aanbevelingen? Lees hieronder ons rapport of bekijk onze factsheet.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yannick.
Evaluatie Curriculum.nu
Wat moeten leerlingen op school meekrijgen om uit te groeien tot volwassenen die zich kunnen handhaven in en bijdragen aan onze samenleving? Welke leerstof willen we in het curriculum behouden, wat toevoegen en wat loslaten? Een herziening van het curriculum kan hierover duidelijkheid bieden aan de scholen.
Begin 2018 is daarom een ontwikkeltraject gestart dat de actualisering van de kerndoelen en eindtermen voorbereidt. Tijdens het traject buigen negen ontwikkelteams van leraren en schoolleiders zich over de vraag wat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs moeten kennen en kunnen op negen leergebieden. De ontwikkelteams ontvangen daarbij feedback van ontwikkelscholen, (vak)experts en andere betrokkenen. We monitoren de voortgang van dit complexe ontwikkeltraject met een heel handige procesthermometer. Eventuele knelpunten worden hiermee direct duidelijk, waardoor het proces gericht kan worden bijgestuurd.
Meer informatie?
Klik hier voor de website van het project of bel met Jacob.
Evaluatie pilot Recht op Maatwerk
In de pilot Recht op Maatwerk worden leerlingen uitgedaagd om op hun eigen niveau de beste haalbare leerresultaten te bereiken. Dat kan door extra vakken te doen, vakken op een hoger niveau te volgen of door extra verdieping in de leerstof.
De VO-raad, OCW en het LAKS hebben het initiatief genomen voor deze pilot. Aan de pilot, die loopt tot eind 2019, nemen 30 scholen deel. Wij brengen de voorbereiding, de uitvoering en de opbrengsten van de pilot in beeld.
Meer informatie?
Klik hier voor meer informatie over de pilot. Meer weten over ex-ante evaluaties, procesmonitoren of effectevaluaties? Neem contact op met Kees.
Onderzoek onder scholen in het kader van BRIDGE
In 2016 is vanuit het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid (NPRZ) het driejarig project BRIDGE van start gegaan. In het project worden jongeren van Rotterdam-Zuid geholpen om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Via verschillende activiteiten voor loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB), waaronder AanDeBak-garanties, worden jongeren gestimuleerd om te kiezen voor een opleiding in de sectoren techniek, haven en zorg.
In de periode 2017-2019 hebben we samen met prof. dr. Marinka Kuijpers onderzoek gedaan naar de inzet van LOB op de scholen voor po, vo en mbo in Rotterdam-Zuid, naar de uitvoeringspraktijk van LOB op de scholen en naar de ervaren opbrengsten. Zowel in het schooljaar 2017-2018 als 2018-2019 hebben we daarbij vragenlijsten afgenomen onder leerlingen en diverse (groeps-)gesprekken gehouden. In 2018-2019 hebben 20 schoollocaties meegewerkt en hebben we bijna 1200 vragenlijsten afgenomen onder leerlingen, 49 vragenlijsten onder schoolleiders en daarnaast 22 (groeps-)gesprekken gehouden met docenten, schoolleiding, ouders en leerlingen.
Op de scholen in Rotterdam-Zuid is inhoudelijk draagvlak voor LOB en wordt er gewerkt aan het versterken van competenties en keuzes van leerlingen. Het ontwikkelen van loopbaancompetenties stelt jongeren in staat om zelf sturing te geven aan hun keuzeproces en daarin de juiste overwegingen mee te nemen. Voor de doorontwikkeling van het programma is de dialoog tussen scholen en het NPRZ van belang over de richting (de uitgangspunten en doelen) en de ruimte (facilitering en ondersteuning) die nodig is om LOB te realiseren. Een mogelijke volgende stap in de mooie ambitie van het NPRZ: jongeren van Rotterdam-Zuid een goed toekomstperspectief bieden.