Terug

Evaluatie ‘Goed worden goed blijven’ (GWGB) 3.0

Publicatienummer: 20176
Publicatiedatum: mei 2021

Sinds maart 2009 ondersteunt de PO-raad met het subsidieprogramma ‘Goed worden, goed blijven (GWGB)’ (zeer) zwak of onvoldoende beoordeelde scholen in het primair en speciaal onderwijs. Het doel van het programma is het werken aan kwaliteitsverbetering. Wij evalueerden de doeltreffendheid als doelmatigheid van het ondersteuningsprogramma, resulterend in aanbevelingen voor verbetering ten behoeve van een mogelijk vervolg van de projectsubsidie vanuit het ministerie van OCW.

Goed worden, goed blijven 3.0
Sinds maart 2009 bestaat er voor scholen in het primair en speciaal onderwijs van onvoldoende kwaliteit een ondersteuningsprogramma om te werken aan kwaliteitsverbetering. Scholen die van de Inspectie van het Onderwijs het oordeel (zeer) zwak of onvoldoende hebben ontvangen, kunnen een beroep doen op deze ondersteuning en zo toewerken naar een stabielere basis voor voldoende kwaliteit. De ondersteuning wordt georganiseerd door de PO-Raad met subsidie van het ministerie van OCW. Momenteel gebeurt dit onder de vlag van Goed worden, goed blijven 3.0.  Aan het eind van het schooljaar 2020-2021 loopt de huidige projectsubsidie aan de PO-Raad voor Goed worden, goed blijven 3.0 af. Het ministerie van OCW wil een besluit over voortzetting van deze subsidie nemen op basis van een door een onafhankelijke partij uitgevoerde evaluatie. In deze rapportage doen wij, Regioplan, verslag van onze bevindingen uit deze evaluatie.

Onderzoeksmethode
Voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen hebben we gekozen voor een gefaseerde aanpak. Na het startgesprek zijn we begonnen met interviews met het projectteam en de inspectie en een verkenning van beschikbare informatie (fase 1). Vervolgens hebben we gesproken met uitvoerders (het projectteam, analisten en vliegeniers) en gebruikers (scholen en besturen) van GWGB (fase 2).

Aanbevelingen
Het programma Goed worden, goed blijven is een doeltreffend programma. Een groot deel van de zeer zwakke scholen maakt gebruik van de ondersteuning, bijna alle scholen en schoolbesturen zijn tevreden en zien ook meerwaarde in de ondersteuning en scholen die hebben deelgenomen verbeteren zich binnen afzienbare tijd naar een voldoende en houden deze verbetering ook vast.

Op basis van de genoemde verbeterpunten in de gesprekken komen wij tot de volgende aanbevelingen om de doeltreffendheid (met name de duurzaamheid van verbetering) verder te vergroten:

  1. Voer standaard een evaluatiegesprek met de school na afloop van het herstelonderzoek, waarin aandacht wordt besteed aan borging.
  2. Zorg, als er meerdere scholen van hetzelfde bestuur worden ondersteund, voor een goede verbinding tussen verschillende trajecten.
  3. Zorg voor een bondiger format van de analyserapportage.
  4. Houd er bij de administratie van de trajecten rekening mee dat het programma wordt geëvalueerd.

 
Meer informatie? Lees het onderzoeksrapport of neem contact op met Jacob van der Wel.