Terug

Evaluatie islam- en imamopleidingen

Publicatienummer: 2275
Publicatiedatum: april 2013

De overheid heeft sinds 2005 subsidies beschikbaar gesteld aan drie onderwijsinstellingen (Vrije Universiteit te Amsterdam, Universiteit Leiden en Hogeschool Inholland) om islam- en imamopleidingen op te zetten. Daarmee beoogde zij te stimuleren dat studenten werden opgeleid die een verbinding zouden kunnen leggen tussen de islamitische theologie en het dagelijks leven als moslim in de Nederlandse samenleving. Verwacht werd dat dit nieuwe islamitische kader een belangrijke bijdrage kon leveren aan de emancipatie en sociale integratie van de moslimgemeenschap in Nederland. Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de islam- en imamopleidingen aan de drie onderwijsinstellingen geëvalueerd.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de instroom van studenten lager is dan aanvankelijk verwacht, dat het aantal afgestudeerden aan de opleidingen (vooralsnog) laag is, en dat de opleidingen nog nauwelijks hebben geleid tot instroom van in Nederland opgeleide imams in een moskee. De ontwikkelde opleidingen moesten echter niet alleen moskee-imams opleiden. Uit de evaluatie blijkt dat de opleidingen hebben geleid tot erkenning en professionalisering van islamitisch geestelijke verzorging in Nederland. Met de komst van de opleidingen is een infrastructuur opgezet gericht op het creëren van een voorhoede van een hoger opgeleid islamitisch kader. Afgestudeerden aan de opleidingen kunnen op verschillende plekken met de opgedane kennis bruggen bouwen in de bredere samenleving, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, het onderwijs en binnen de overheid. Om deze potentie waar te maken, is het wel van belang dat de opleidingen zich kunnen doorontwikkelen.