Terug

Monitor pilot Diagnostische tussentijdse toets

Publicatienummer: 15027
Publicatiedatum: november 2016

De Diagnostische tussentijdse toets (DTT) is een toets die door docenten kan worden gebruikt om te bepalen of een leerling maatwerk nodig heeft en zo ja, wat voor soort. Het is daarmee een toets om van te leren en geen toets waarop leerlingen en scholen worden ‘afgerekend’. De pilot liep van 2014 tot 2017. In de drie jaar dat de pilot heeft gelopen is een adaptieve toets ontwikkeld voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Wij hebben de pilot begeleid met een monitor- en evaluatieonderzoek. Dit gaf inzicht in de implementatie, het gebruik, de bruikbaarheid en de gevolgen van de toets. In ons rapport geven we verder aan welke voorwaarden leiden tot een succesvolle inzet van de DTT en hoe bredere verspreiding onder de scholen mogelijk is.
De toets is inmiddels openbaar gemaakt en wordt aangeboden door marktpartijen.

Meer informatie?
Het derde en laatste onderzoeksrapport vindt u op de website van het College voor Toetsen en Examens.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jacob.