Werkveld: Jeugd
Impactmeting van de Budget Challenge
In Nederland heeft 22% van de lager en middelbaar opgeleiden tussen 18 en 34 jaar betaalproblemen, zo blijkt uit onderzoek van GGN (2014). De Stichting Weet Wat je Besteedt (WWJB) heeft daarom de Budget Challenge ontwikkeld, gericht op het mbo. In de Budget Challenge worden twee workhops gegeven, onder andere over het kostenbewust gebruik van de mobiele telefoon. De uitkomsten wijzen op een positieve impact van de Budget Challenge ten aanzien van de financiële zelfredzaamheid van studenten van het mbo. De studenten hebben na afloop meer inzicht in de oorzaken, gevolgen en aanpak van financiële problemen. De Budget Challenge lijkt minder impact te hebben op het mobieletelefoongedrag van de studenten.
Procesevaluatie Respect Limits
Respect Limits is een gedragsinterventie voor jongens tussen de twaalf en achttien jaar die voor het eerst een zedendelict hebben gepleegd. De interventie richt zich op het herkennen en respecteren van seksuele grenzen. Het doel is om herhaling van het seksueel grensoverschrijdend gedrag in de toekomst te voorkomen.
Om onderzoek te kunnen doen naar de doeltreffendheid en de effectiviteit van de interventie, moet eerst worden vastgesteld of de interventie in de praktijk wordt uitgevoerd zoals beoogd. Om deze reden hebben wij voor het WODC een procesevaluatie van Respect Limits uitgevoerd. We bekeken het implementatieproces, de uitvoering van de interventie, knelpunten die daarbij spelen en het oordeel van betrokken instanties.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yannick.
Pleegouders en gezag
In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft Regioplan onderzoek gedaan onder pleegouders naar gezag. De resultaten van het onderzoek worden door de staatscommissie ‘herijking ouderschap’ benut om na te gaan of, en zo ja op welke wijze, herijking van wetgeving omtrent juridisch ouderschap gewenst is.
Met behulp van een vragenlijst en aanvullende telefonische interviews hebben we geïnventariseerd of pleegouders problemen ervaren wanneer zij niet het gezag uitoefenen over het kind, of zij behoefte hebben aan deelgezag (als dit juridisch mogelijk zou zijn) en hoe zij denken over pleegoudervoogdij en adoptie.
Arbeidstoeleiding kwetsbare jongeren
Om jongeren met een arbeidsbeperking te helpen met het vinden van een baan werken verschillende partijen met elkaar samen in regionale netwerken. In deze netwerken proberen scholen, gemeenten, UWV en andere partners om de overgang van school naar werk voor kwetsbare leerlingen zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Wij hebben tien succesfactoren opgesteld voor het goed functioneren van de regionale netwerken arbeidstoeleiding. Tevens hebben wij een werkagenda opgesteld waarmee de netwerken zelf aan de slag kunnen om hun samenwerking te verbeteren. Immers: “Zonder netwerk gooi je de leerling over de schutting in de hoop dat hij wordt opgepakt.”
Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van UWV.
Meer informatie
In ons rapport hieronder vindt u meer informatie over het onderzoek. Daarnaast vindt u het verslag van het symposium dat we samen met het AKC hebben georganiseerd voor beleidsmakers, uitvoerders en overige betrokkenen bij de arbeidstoeleiding van kwetsbare jongeren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.
Evaluatie specifieke uitkering en gemeentelijk beleid inzake onderwijsachterstanden
In 2010 is de Wet Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (wet Oke) in werking getreden. In het kader van deze wet ontvangen gemeenten sinds 2011 een nieuwe specifieke uitkering ter bestrijding van onderwijsachterstanden. In samenwerking met Cebeon heeft Regioplan de besteding van deze geoormerkte uitkering onderzocht. Het ging hierbij zowel om uitgavenanalyses als om beleidskeuzen van gemeenten.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat G37-gemeenten de wettelijke taken naar behoren uitvoeren. Voor niet-G37-gemeenten kon niet met zekerheid worden vastgesteld of de uitvoering van de wettelijke taken voldoende wordt ingevuld. Daarnaast laten de G37 op het gebied van de bovenwettelijke taken een duidelijke verbetering zien, al is er op enkele onderdelen nog winst te behalen.
Het belang van de relatie. Het verband tussen de werkalliantie en de motivatie voor begeleiding bij jongeren met een lvb
Veel jongeren met een licht verstandelijke beperking (lvb) ontvangen langdurige begeleiding bij het dagelijks functioneren. Motivatie voor begeleiding is een belangrijke factor voor het succes daarvan. In dit onderzoek keken we of de motivatie voor begeleiding samenhangt met de relatie die jongeren met een lvb hebben met hun begeleider.
Aan het onderzoek hebben 34 jongeren met een lvb meegewerkt die onder begeleiding wonen bij Stichting Philadelphia Zorg, Cordaan en het Leger des Heils. Ter afsluiting van het project hebben we samen met het Lectoraat LVB en jeugdcriminaliteit van de Hogeschool Leiden een symposium georganiseerd voor uitvoerders, beleidsmakers en andere betrokkenen bij de doelgroep. Het onderzoek is mogelijk gemaakt met subsidie van ZonMw.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.
Voorbereiding proces- en effectevaluatie gewijzigde kinderbeschermingswetgeving
Per 1 januari 2015 is de gewijzigde kinderbeschermingswetgeving in werking getreden. De wetswijziging gaat gepaard met monitoring en evaluatie. In 2015 heeft Regioplan onderzocht op welke wijze de effecten van de gewijzigde kinderbeschermingswetgeving geëvalueerd kunnen worden, wat de situatie is voor de invoering van de gewijzigde wetgeving (nulmeting) en wat de situatie is in de maanden na de invoering van de gewijzigde wetgeving (stand-van-zaken-meting). Onderwerp van onderzoek zijn alleen de wijzigingen in de kinderbeschermingswetgeving. Het gaat dus niet om een evaluatie van de kinderbeschermingswetgeving als geheel, noch om het functioneren van de instanties die bij de uitvoering van de wetgeving betrokken zijn, noch om de effectiviteit van de kinderbeschermingsmaatregelen.
Evaluatie Regeling vaststelling schoolvakanties 2013-2016
De schoolvakantieregeling 2013-2016 houdt in dat de Rijksoverheid voor een periode van drie schooljaren bepaalt wanneer het zomervakantie, kerstvakantie en meivakantie is. Bij de zomervakantie is er een spreiding naar regio. Voor de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gelden verder adviesdata, waarbij ook onderscheid gemaakt wordt naar regio.
In het evaluatieonderzoek hebben we vanuit verschillende perspectieven (onderwijs, toeristische sector en ouders) de werking en de effecten van de regeling geëvalueerd. We hebben hierbij onder meer gekeken hoe scholen en gemeenten lokaal afstemming zoeken over de spreiding van schoolvakanties. Een multicriteria-analyse maakte deel uit van de toegepaste economische onderzoeksmethoden. In 2007 hebben we de destijds geldende vakantiespreidingsregeling ook geëvalueerd.
De staatsecretaris van Onderwijs heeft het evaluatierapport op 10 november 2015 aan het parlement aangeboden. U vindt het rapport hier.
Meer informatie?
U kunt contact opnemen met Peter.
Kinderopvang en sociaal-medische indicatie – een scenariostudie
In 2005 is de Wet op de kinderopvang in werking getreden, die de stelselverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de kinderopvang bij de gemeenten legt. Artikel 23 van de wet zou voorzien in de mogelijkheid dat ouders die in principe niet voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang in aanmerking komen, toch gesubsidieerd gebruik kunnen maken van kinderopvangvoorzieningen als er sprake is van sociaal-medische redenen. Dit artikel is nooit in werking getreden. Daarvoor in de plaats is een tijdelijke regeling getroffen die gemeenten de mogelijkheid biedt een eigen gemeentespecifieke regeling te treffen en zijn er via het gemeentefonds gelden beschikbaar gesteld.
Regioplan bracht voor het ministerie van SZW in kaart op welke manier gemeenten uitvoering geven aan de regeling en wat hun ervaringen en wensen zijn ten aanzien van een eventuele wettelijke borging daarvan. Op grond daarvan zijn een aantal scenario’s voor het al dan niet wettelijk borgen van de regeling en de mogelijkheden daarvoor geschetst.
Ontwikkeling Analysetool Jeugdwerkloosheid
Om de ontwikkeling van de jeugdwerkloosheid in de arbeidsmarktregio’s Haaglanden en Zuid-Holland Centraal in kaart te brengen, hebben we een analysetool ontwikkeld: een factsheet met relevante kengetallen en eventueel ook andere informatie. De analysetool is zo opgesteld dat deze herhaalbaar is.
Dit initiatief valt onder het plan van aanpak ‘Ruim baan voor de jeugd’ van de beide arbeidsmarkt-regio’s en binnen het kabinetsbeleid om de jeugdwerkloosheid te bestrijden. De tool moet gemeenten binnen de beide regio’s in staat stellen zo gericht mogelijk beleid te voeren voor hun werkloze jongeren.