Evaluatie methode Voogdij

Voogdij is het gezag over een minderjarige dat door een ander dan een ouder wordt uitgeoefend. In verreweg de meeste gevallen is voogdij het gevolg van een
kinderbeschermingsmaatregel, waarbij het gezag van de ouders is beëindigd. De voogdij wordt in die gevallen overgedragen aan een gecertificeerde instelling. Sinds 2012 wordt met een methode voogdij gewerkt binnen de instellingen. Regioplan voerde in opdracht van het WODC de evaluatie van de methode voogdij uit.

De Delftse zorgstructuur rondom scholieren: De gemeente een zorg?

Het onderwijs is samen met de gemeente verantwoordelijk voor het bieden van zorg aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De zorg voor jeugd is sterk in beweging. Regioplan heeft daarom samen met de Delftse Rekenkamer onderzoek gedaan naar het functioneren van de zorgstructuur rondom leerlingen en de aansluiting tussen de zorg binnen het onderwijs en het gemeentelijk beleid rond zorg voor jeugd. Het rapport biedt de Delftse gemeenteraad handvatten voor het oppakken van haar kaderstellende en controlerende taak ten aanzien van de (nieuwe integrale) zorg voor jeugd.

Hulp voor mishandelde kinderen

Het Tijdschrift Kindermishandeling bracht in oktober 2013 de GGZ-special uit: herstel na een traumatische ervaring. In deze special is onder meer een artikel opgenomen over de hulp aan mishandelende kinderen.

Het artikel beschrijft dat de afgelopen tien jaar het aantal telefoontjes naar de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling bijna is verdubbeld. Leerkrachten, hulpverleners, politieagenten en buren trekken steeds vaker aan de bel als ze denken dat een kind wordt mishandeld. Meestal zijn hun zorgen terecht. Krijgen deze kinderen dan ook de hulp die zij nodig hebben? Het artikel beschrijft dit, onder andere door te refereren naar het onderzoek van Regioplan over hulpverlening aan kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld.

U kunt het artikel hier lezen.

Ervaringen met en effecten van de rekentool beroepskracht-kindratio

Sinds 1 januari 2013 maakt de GGD bij de inspectie van kinderopvanglocaties gebruik van de rekentool beroepskracht-kindratio. Met de invoering van dit instrument als enige correcte manier om het benodigde aantal pedagogisch medewerkers te bepalen, moest er een einde komen aan de interpretatieverschillen van de daarvoor geldende regels.
Evaluatieonderzoek van Regioplan in opdracht van het ministerie van SZW wijst er op dat de rekentool aan de verwachtingen lijkt te voldoen. De rekentool wordt door bijna alle gebruikers als een nuttig en gebruiksvriendelijk instrument gezien, en zowel kinderopvangorganisaties als GGD-inspecteurs zijn in meerderheid van mening dat de rekentool tot meer duidelijkheid heeft geleid over de beroepskracht-kindratio.

Kwetsbare jongeren in Zaanstad

De gemeente Zaanstad wil een aanpak ontwikkelen voor de aansluiting van onderwijs naar werk voor kwetsbare jongeren. Met name jongeren zonder startkwalificatie hebben een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en doen daardoor vaker een beroep op (gemeentelijke) voorzieningen, bijvoorbeeld een inkomens- of re-integratievoorziening.
Met de decentralisaties Jeugdzorg, de Awbz-begeleiding en de komst van de Participatiewet krijgt de gemeente een grotere verantwoordelijkheid in de ondersteuning van deze jongeren. Om op basis van deze nieuwe ontwikkelingen een adequate aanpak voor kwetsbare jongeren te kunnen ontwikkelen, wil de gemeente Zaanstad meer inzicht in de groep kwetsbare jongeren en wil zij in beeld hebben welke kansen en risico’s zich op lokaal niveau voor doen. Regioplan heeft dit voor de gemeente Zaanstad in kaart gebracht.

Onderzoek voortijdig schoolverlaters: ondersteuningsstructuur op scholen en relatie met externe zorgstructuur

In het kader van het tegengaan van voortijdig schoolverlaten heeft Regioplan voor de rekenkamer Nijmegen onderzoek gedaan naar de ondersteuninggstructuur in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo. De rekenkamer adviseert om de overgang van het vo naar het mbo te verbeteren, de aansluiting van de ondersteuningsstructuur in het onderwijs op de sociale wijkteams duidelijk vorm te geven en de uitstroom naar werk voor jongeren zonder startkwalificatie te organiseren. De gemeente zou hierin – vanuit haar systeemverantwoordelijkheid in het sociale domein vanaf 2015 – de regierol moeten nemen.

Effectieve schuldpreventie voor jongeren

Onderzoek laat zien dat veel jongeren moeite hebben om goed met geld om te gaan. Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) heeft daarom drie interventies ontwikkeld voor jongeren om het ontstaan van schulden te voorkomen:

  • Bright about Money (voor havo-/vwo leerlingen)
  • Moneymatters (voor vmbo-leerlingen)
  • Het Financieel Studieplan (voor studenten van het mbo, hbo en wo)

Samen met het lectoraat Schulden en Incasso van de hogeschool Utrecht onderzochten we de werkzaamheid van deze interventies. Wat leren de jongeren ervan? De resultaten laten een beperkte impact zien van Bright about Money en Moneymatters. Het Financieel Studieplan heeft wel een positieve impact: jongeren waren na afloop beter in staat om hun inkomsten en uitgaven in balans te houden.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.

Cumulatie van voorzieningen in de gemeente Leeuwarden

De gemeente Leeuwarden bereidt zich voor op de transities (jeugdzorg, participatiewet en overheveling AWBZ-WMO). Een belangrijk onderdeel van deze voorbereiding is het verkrijgen van inzicht in de mate en aard van de stapeling van de huidige voorzieningen op het brede domein van werk en inkomen, jeugdzorg en AWBZ/WMO en de huishoudens bij wie deze stapeling plaatsvindt.

Daarom heeft de gemeente Leeuwarden Regioplan en Partoer gevraagd deze overlap in kaart te brengen.



Het rapport is (nog) niet openbaar.

Evaluatie Centrum voor Jeugd en Gezin De Bilt

Voor de rekenkamercommissie van De Bilt onderzocht Regioplan de CJG-ontwikkeling. Daarbij keken we niet alleen naar de huidige ontwikkeling, maar ook vooruit: is het CJG in staat de regierol in de jeugdketen te vervullen, mede in het licht van de transitie jeugdzorg? Het onderzoek laat zien dat er in De Bilt sprake is van een hechte netwerksamenwerking op het gebied van de jeugd. Er zijn echter nog een aantal punten voor verbetering. Dat beteft enerzijds de positionering en invulling van het CJG, anderzijds de regierol van de gemeente. Het rapport bevat expliciet aanbevelingen aan de raad voor de verdere vormgeving van het beleid in het kader van de transitie jeugdzorg.

Van knelpunten naar kansen. Oude en nieuwe rollen van gemeenten in de kinderopvang.

Met de invoering van de wet op de kinderopvang in 2005 werd kinderopvang een taak van de markt. Behalve een handhavingstaak had de gemeente vanaf dat moment formeel geen bemoeienis meer met de kinderopvangbranche. Verschillende ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat gemeenten zich opnieuw zijn gaan positioneren ten opzichte van de kinderopvangbranche.



In deze publicatie worden daarvan voorbeelden gegeven uit de gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Ede, Haarlem, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. Deze gemeenten sloten in 2011 een convenant met het Ministerie van Sociale Zaken ter bestrijding van de wachtlijsten in de kinderopvang. De voorbeelden beperken zich niet tot acties ter bestrijding van de wachtlijsten in de kinderopvang maar zijn breder van aard. Daarbij staat de rol van de gemeente in vier thema’s centraal: de afstemming van vraag en aanbod in de kinderopvang, kinderopvang en het achterstandenbeleid, kinderopvang in de jeugdketen en kwaliteit.