Doeltreffendheid subsidies sociale basis Haarlem

Zijn de subsidiegelden in het sociaal domein effectief en doelmatig? Voor de gemeente Haarlem hebben we vier subsidietrajecten geanalyseerd op de evalueerbaarheid en de doeltreffendheid van deze trajecten. Het betrof twee grote instellingssubsidies en twee kleinere trajecten. Deze analyse betrof het gehele subsidieproces: van doorvertaling van gemeentelijke beleidsdoelen naar de uitvraag, van de uitvraag naar de aanvraag en van de aanvraag naar de uitvoering en de verantwoording van de activiteiten door de instellingen. Vervolgens hebben we samen met twee gesubsidieerde instellingen en de gemeente de verbetermogelijkheden in de praktijk gebracht.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank.

Ontwikkeling visienota sociaal domein Edam-Volendam

De gemeente Edam-Volendam staat bekend als een hechte gemeenschap waar gemeente, bedrijven, maatschappelijke instellingen en burgers nauw met elkaar samenwerken. Samen met deze partijen hebben we een visienota voor het sociaal domein beleid opgesteld. In samenspraak met de gemeente hebben we de beleidsambities benoemd: welke samenleving willen we met elkaar realiseren? Deze ambities hebben we gekoppeld aan beleidskaders: wat gaan we daarvoor doen? Voor het opstellen van de beleidsvisie hebben we in drie maanden tijd een interactief beleidsproces doorlopen met meerdere sessies met ambtenaren, wethouder, maatschappelijke partners en burgers.

Meer informatie?
Neem contact op met Frank.

Proeftuin herkennen en begeleiden jeugd met lvb

Leerlingen met een licht verstandelijke beperking (LVB) worden niet altijd tijdig herkend, ook niet in het onderwijs. Leerlingen met een LVB lopen zo risico op overvraging door school en de omgeving wat kan leiden tot frustraties, faalervaringen en mogelijk problematiek zoals schoolverzuim en voortijdig schooluitval. (H)erkenning van een LVB is nodig om als (onderwijs)professional onderscheid te kunnen maken tussen ‘onwil’ en ‘onmacht’ en effectiever om te gaan met leerlingen met een LVB. De Proeftuin Herkenning en begeleiding van leerlingen met een LVB en schoolverzuimproblematiek (gesubsidieerd door ZonMw) bood de kans kennis rond dit thema te bevorderen en te experimenteren met het screenen op LVB om zo leerlingen met een LVB beter te kunnen ondersteunen. De Proeftuin is een gezamenlijk initiatief van Hogeschool Leiden en Regioplan, in samenwerking met Da Vinci College in Leiden, Leerplicht (RBL Holland Rijnland), Ingrado en gemeente Leiden.

In de infosheet ‘Licht verstandelijke beperking in regulier onderwijs’ staat kort het idee achter de Proeftuin beschreven. De opzet van de Proeftuin en opgedane ervaringen en resultaten zijn terug te lezen in het eindrapport. Tevens heeft de Proeftuin een handreiking ‘LVB voor regulier onderwijs’ opgeleverd met concrete tips voor de omgang met leerlingen met een licht verstandelijke beperking.

Meer informatie
Wilt u meer informatie over het screenen van LVB-problematiek of deze Proeftuin? Neem dan contact op met Miranda.

Basisaanpak ontspoorde mantelzorg

Hoe werk je vanuit zorg, welzijn en veiligheid samen aan ouderen langer veilig thuis laten wonen? Dat verkenden we in tien gemeentelijke pilots. In de pilots werd een aanpak ontwikkeld, gericht op het voorkomen en het effectief aanpakken van ‘ontspoorde mantelzorg’: mantelzorg die uitmondt in geweld door de mantelzorger tegen de zorgvrager. Daarvoor moeten de ketens van zorg, welzijn en veiligheid met elkaar verbonden worden. Het resultaat is de Basisaanpak ontspoorde mantelzorg.

Meer informatie
Meer weten over wat wij doen om ouderen veilig langer thuis te laten wonen? Kijk bijvoorbeeld naar onze ondersteuning aan het actieplan Ouderen en Veilige Handen; onze rol bij veilig financieel ouder worden; en ons onderzoek naar ouderenmishandeling.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Katrien.

Toegang zorg en sociale draagkracht Heerde

Hoe is de toegang tot zorg en ondersteuning voor inwoners van Heerde geregeld? Werkt deze systematiek? Wordt er voldoende samengewerkt? Is de toegang voor iedereen die dat nodig heeft vindbaar en bereikbaar? Krijgen de inwoners van Heerde ook daadwerkelijk alle zorg en ondersteuning die zij nodig hebben? Deze en andere vragen beantwoorden we in een uitgebreid beleids- en praktijkonderzoek in opdracht van de rekenkamercommissie.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank.

Jeugdzorg Horst aan de Maas

Gemeenten zijn sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Met invoering van deze wet hebben zij een groot aantal nieuwe taken en verantwoordelijkheden gekregen. Horst aan de Maas wil de jeugdzorg ‘doeltreffend én doelmatig’ uitvoeren.

In dit onderzoek inventariseren we of de gemeente dit, ruim drie jaar na de decentralisaties, heeft weten te realiseren. We kijken onder meer of de gemeente de juiste beleidsinhoudelijke keuzes gemaakt heeft en of inwoners de zorg en ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben. Daarnaast kijken we of de kosten binnen de afgesproken budgettaire kaders blijven.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank.

Vindbaarheid en beschikbaarheid specialistische jeugdzorg Oss

Kunnen inwoners van de gemeente Oss de toegang tot de specialistische, complexe jeugdzorg vinden? En hoe verloopt de weg naar zorg verder als de toegang is gevonden? Om dit in kaart te brengen, spraken we met ouders en jongeren met een hulpvraag, partijen in het voorliggend veld, verwijzers en zorgaanbieders. Bijzondere aandacht is hierbij uitgegaan naar kwetsbare groepen. We integreerden perspectieven en formuleerden aanbevelingen.

Wij voerden dit onderzoek uit ter ondersteuning van de Rekenkamercommissie van de gemeente Oss.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank.

Landelijke evaluatie Regeling Uitstapprogramma’s Prostituees II

De Rijksoverheid heeft zich met RUPS II tot doel gesteld om een landelijk dekkend aanbod te realiseren voor sekswerkers die uit de prostitutie willen stappen. De vraag is hoe het aanbod van zogeheten uitstapprogramma’s er nu uitziet. We onderzochten in hoeverre er sprake is van een landelijke dekking van ondersteuningsaansbod, hoe toekomstige structurele gelden verdeeld en beheerd kunnen worden en wat bekend is over de resultaten voor uitstapprogramma’s.

Landelijk dekkend netwerk

Vanaf 2014 is in grote delen van het land uitstapaanbod beschikbaar gekomen, er is echter nog geen sprake van een volledig landelijk dekkend netwerk. Om daar te komen is, 1) een fijnmaziger netwerk nodig zodat binnen een regio alle gemeenten worden bediend, en 2) een beter doelgroepbereik nodig. Nu zien we dat nog niet alle doelgroepen voldoende worden bediend, zoals mannelijke sekswerkers, illegale sekswerkers, thuiswerkers, transgender sekswerkers en slachtoffers van seksuele uitbuiting.

Toekomstige financiële systematiek

Een vervolg van RUPS zou een stimulans kunnen betekenen voor het nastreven van volledige landelijke dekking. Het continueren en doorontwikkelen van de subsidieregeling lijkt op het moment van de evaluatie de meest wenselijke financiële systematiek voor de verdeling van middelen. De subsidieregeling heeft aantoonbaar een aanjagende functie voor de realisatie van een volledig landelijk dekkend netwerk van uitstapprogramma’s én biedt de mogelijkheid om ervaren administratieve lasten te verminderen.

Resultaten RUPS-programma’s

Op basis van de voortgangsdocumentatie van RUPS-aanbieders ontstaat een indicatie van de totale jaarlijkse instroom (circa 650 sekswerkers) en uitstap (circa 300 sekswerkers). Kanttekening bij dit onderdeel is dat de beschikbare informatie weinig uniform bleek, onder meer als gevolg van gebrekkige richtlijnen voor verantwoording. Op basis van interviews met RUPS-aanbieders maken we op dat het succes van uitstapprogramma’s mogelijk samenhangt met een stevige samenwerking met gemeenten en ketenpartners, een hoge mate van inbedding in de lokale structuren van zorg en ondersteuning en aanhoudende betrokkenheid bij cliënten in alle fasen van de ondersteuning inclusief perioden van uitval en motivatieverlies.

Meer informatie?
Wij voerden de evaluatie uit in opdracht van het WODC van het ministerie van Justitie en Veiligheid, en in samenwerking met Cebeon, die advies uitbracht over de toekomstige inrichting van de financiële systematiek.

 

Van Almelo tot Zoetermeer: verschillen in koopkracht van senioren op lokaal niveau

Maakt het voor de koopkracht van senioren uit waar zij wonen? In gemeenten verspreid door het land zochten we het verschil in lokale lasten voor senioren.

Uit het onderzoek blijkt dat voor hulpbehoevende senioren de verschillen in de maximale eigen bijdrage aan thuishulp tussen gemeenten kunnen oplopen tot 500 euro per jaar. Daarnaast kan het verschil in waterschapslasten, gemeentelijke woonkosten en wegenbelasting oplopen tot jaarlijks meer dan 300 euro, afhankelijk van de woonplaats. Het onderzoek versterkt het beeld dat het voor de koopkracht van senioren uitmaakt in welke gemeente zij wonen.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de seniorenorganisaties KBO-PCOB, KNVG, NOOM, FASV en NOVG.

Meer informatie?
Neem contact op met Katrien.

 

Verbetertraject ketenaanpak huiselijk geweld in Tilburg

De recidive na huiselijk geweld is in Tilburg hoog, bleek uit ons eerdere onderzoek voor de gemeente. Een belangrijke oorzaak daarvoor ligt in de wijze waarop in de keten meldingen worden afgehandeld en opgevolgd. In dit verbetertraject is de oplossing daarvoor gezocht in de inzet van stevige casuscoördinatie. Die zou moeten leiden tot sneller handelen, betere motivatie van betrokkenen, minder uitval uit trajecten en meer systeemgerichtheid. Het uiteindelijke doel daarbij is natuurlijk het (vaker) voorkomen van herhaling van geweld. Het traject is uitgevoerd met professionals van Veilig Thuis, de lokale Toegang en Sterk Huis. Het legt een mooie basis voor het stevig doorontwikkelen van systeemgericht werken en MDA++ in deze regio.

Meer informatie?
Neem contact op met Katrien.

Het rapport is (nog) niet openbaar.