Ontwikkeling subsidiesystematiek sociaal domein gemeente Haarlem

Samen met de gemeente Haarlem en twee uitvoerders in het sociaal domein ontwikkelden we een nieuwe subsidiesystematiek, om beter zicht te krijgen op de effectiviteit en doelmatigheid van de subsidiegelden. Dit project was een vervolg op een eerder onderzoek waarin we de huidige subsidiesystematiek hebben geanalyseerd en verbetervoorstellen hebben geformuleerd. Met dit onderzoek brachten we die verbetervoorstellen in praktijk.

Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Rekenkamercommissie Haarlem. Dit heeft geresulteerd in de rapportage Leren waarderen. Vergroten van de evalueerbaarheid van welzijnssubsidies.

Meer informatie?
Neem contact op met Frank.

‘Eigen kracht’ in het Amersfoortse sociaal domein

Wat betekent dat eigenlijk: ‘inzetten op eigen kracht’? Voor de rekenkamer van Amersfoort onderzochten we wat verschillende stakeholders in het sociaal domein onder ‘eigen kracht’ verstaan. De invulling van dat begrip heeft namelijk gevolgen voor wat inwoners aan zorg en ondersteuning kunnen krijgen. Het onderzoek helpt de betrokken partijen om tot een duidelijk, gezamenlijk beeld te komen van wat zij kunnen verwachten van hulpvragers zelf.

Meer informatie?
Het rapport is te vinden op de website van de Rekenkamer Amersfoort.

Voor vragen kan contact op  genomen worden met Katrien.

De drie D’s in Venlo

Wat veroorzaakt de budgetoverschrijdingen in het Venlose sociaal domein? Om deze vraag te beantwoorden maakten we een financiële benchmark en voerden we een inhoudelijke analyse van de budgetoverschrijdingen uit. We concludeerden enerzijds dat Venlo in het verleden keuzes heeft gemaakt die hebben geleid tot een hoge zorgconsumptie. Daarnaast belemmerden deze keuzes een verschuiving van zwaardere naar lichtere vormen van hulp en ondersteuning. Aan de andere kant is de begroting waarmee wordt gewerkt te laag; een realistisch kostenniveau ligt voor deze gemeente hoger.

We voerden het onderzoek samen met Cebeon uit in opdracht van de rekenkamer van Venlo.

Meer informatie
Klik hier voor het volledige onderzoeksrapport. Voor vragen kunt u contact opnemen met Katrien.

Stoppen met sekswerk: belemmerende factoren voor een duurzame uitstap

In 2008 stelde het ministerie van Justitie de Regeling Uitstapprogramma’s Prostituees (RUPS) op. Deze regeling spoorde gemeenten en maatschappelijke instellingen aan om ondersteuningsprogramma’s te ontwikkelen voor sekswerkers die willen uitstappen. Deze regeling stopte in 2011. De gemeente Amsterdam financierde voortzetting van de uitstapprogramma’s alvorens het ministerie in 2014 RUPS II in het leven riep. Teneinde de ondersteuningsprogramma’s in Amsterdam te verbeteren zijn in opdracht van de gemeente Amsterdam en HVO-Querido belemmeringen die sekswerkers kunnen tegen komen in kaart gebracht. Hiervoor spraken we onder meer met ongeveer twintig (ex)sekswerkers.

Meer informatie?
Neem contact op met Yannick.

Summary Improving gender sensitivity of prevalence study domestic violence

In the spring of 2016, we, together with Bureau Dijkstra, conducted research with the aim of providing WODC with substantiated advice on how the issue of gender can be better addressed in the next prevalence study into domestic violence. The aim of this advice is to enable more precise measuring and interpreting of gender differences and similarities in victimhood and perpetratorhood and the context and impact of violence in the next prevalence study.

In formulating the advice, both national and international experts have been consulted. Subsequently, the 2010 study was assessed by means of an assessment framework based on literature research, and secondary analyses on the data of this 2010 prevalence study were conducted.

Small additions to the phase 1 questionnaire in the victim and perpetrator study will contribute to more possibilities of reaching a gender sensitive picture in the analysis. A more radical modification of the questionnaire, however, will make it possible to achieve a better and more gender sensitive measurement of domestic violence; for example by using measurement instruments that include questions about the impact of forms of violence. In-depth studies may also contribute to this.

More information?
You can contact our colleague Katrien.

The full text of the study is only available in Dutch. However, the summary is also available in English (see below).

Wijkaanpak huiselijk geweld Tilburg

Wat kunnen en moeten de partners in de wijk doen in de aanpak van huiselijk geweld? Die vraag staat centraal in dit project. In een aantal Tilburgse wijken werkten we samen met wijkteams en andere partners in de wijk aan een effectieve aanpak. Die aanpak is gebaseerd op een stevig kennisfundament: per wijk brachten we met behulp van innovatieve methoden kwantitatief in kaart wat de belangrijkste risicofactoren voor huiselijk geweld zijn. Een aanpak is immers pas effectief als die lokaal maatwerk levert. Vervolgens stelden we op basis daarvan een preventieve aanpak op waarmee de partners in de wijk actief èn effectief aan de slag kunnen.

Meer informatie?
Neem contact op met Katrien.

HRM-beleid van overheden in transitie. Uitdagingen rond flexibilisering

De inzet van personeel in de publieke sector verandert door fluctuaties in de dienstverlening, behoefte aan specifieke expertises, et cetera. Flexibilisering gebeurt intern, maar ook steeds meer door externe inhuur van personeel. Die inhuur is soms omvangrijk, hetgeen bijvoorbeeld geleid heeft tot de zogenaamde Roemer-norm voor departementen. Toch is er weinig en beperkt betrouwbare kwantitatieve informatie over en is de aandacht voor de effecten van flexibilisering beperkt. Besluiten over de inhuur van extern personeel worden weinig op basis van visies of uitgewerkte organisatiestrategieën gemaakt. HRM-afdelingen hebben alleen een dienstverlenende rol en de besluitvorming is vaak ad hoc.

In dit artikel leest u welke uitdagingen er zijn voor de toekomstige rol van HRM.

Aard en omvang ouderenmishandeling

We deden onderzoek naar de aard en de omvang van ouderenmishandeling in Rotterdam, Tilburg en Boxtel. Daaruit bleek dat ruim 1 op de 20 thuiswonende ouderen slachtoffer wordt van ouderenmishandeling. Het kan daarbij gaan om opzettelijk misbruik, maar het misbruik kan ook voortkomen uit onmacht of relatieproblematiek. Opzettelijk misbruik komt vaak voor in de vorm van financiële uitbuiting en diefstal. Onmacht zien we veelal terug in ontspoorde mantelzorg; situaties waarin de draaglast van de zorg voor de oudere de draagkracht van de mantelzorger overstijgt.

Richtlijnen
Het onderzoek biedt richtlijnen voor verbeteringen in de praktijk:

  1. Ouderenmishandeling kan gesignaleerd worden door professionals, mits zij voldoende aandacht voor en kennis van het thema hebben;
  2. Ouderen en hun sociale netwerk zijn en blijven een belangrijke doelgroep voor voorlichting;
  3. Preventie en interventie zijn gebaat bij inzet op het hele systeem waar een oudere in leeft.

We deden het onderzoek in samenwerking met de Avans Hogeschool en de Leyden Academy on Vitality and Ageing, in opdracht van het WODC en op verzoek van het ministerie van VWS.

Meer informatie
Lees ook de beleidsreactie van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Bij vragen kunt u contact opnemen met Katrien.

Veilig financieel ouder worden

Financieel misbruik van ouderen is een veelvoorkomend probleem. Dat is in elk geval de overtuiging van deskundigen. Maar zicht op de aard en de omvang van financieel misbruik is er niet of nauwelijks. Daarbij staat de aanpak van financieel misbruik nog in de kinderschoenen.

Vanuit het actieplan Ouderen in Veilige Handen is een Brede Alliantie opgericht van partijen die financieel misbruik kunnen en willen aanpakken. Banken, ouderenbonden, notarissen, politie, Openbaar Ministerie en Veilig Thuis werken samen aan het opzetten van Lokale Allianties. Wij ondersteunden de voorzitter van deze Brede Alliantie.

Medio 2018 zijn er ongeveer 20 Lokale Allianties actief in Nederland. Dit aantal moet binnen één jaar verdriedubbeld zijn om zo de allianties stevig te verankeren in het lokale beleid rondom de aanpak van ouderenmishandeling. Om die verdriedubbeling te realiseren, is een aanjaagteam ingesteld waar wij deel van uitmaken. Binnen dit team zijn wij verantwoordelijk voor de verankering van het concept Lokale Alliantie in het gemeentelijke beleid.

Meer weten
Lees ook wat wij deden om de implementatie van het actieplan Ouderen in Veilige Handen te ondersteunen.

U kunt contact opnemen met Frank.

Sociale wijkteams Schiedam-Vlaardingen

Hoe ervaren inwoners en betrokken stakeholders de veranderingen in het sociaal domein, en hoe ervaren ze de werkwijze van de sociale wijkteams? Regioplan gaat deze vraag beantwoorden voor de Rekenkamercommissie van Schiedam-Vlaardingen. Het onderzoek bekijkt aan de hand van een normenkader in hoeverre de inwoners centraal staan, de wijkteams integraal werken, en in hoeverre de preventieve aanpak aan bod komt. Ten slotte worden de ervaringen van inwoners en stakeholders met het ontvangen ondersteuningsaanbod in kaart gebracht. Daarbij staan begrippen als eigen kracht, inzet van het netwerk, en één gezin, één plan, één regisseur centraal.