Werkveld: Jeugd
Evaluatie coördinatie van zorg Almere
Om de zorg aan kinderen en gezinnen binnen de gemeente Almere te verbeteren, is drie jaar geleden de coördinatie van zorg gestart. Professionals die te maken hebben met een kind of gezin met een of meerdere problemen worden gecoördineerd en geacht samen te werken en de hulp op elkaar af te stemmen. Regioplan heeft voor de gemeente Almere onderzocht hoe de coördinatie van zorg wordt ingezet en wat de bevindingen zijn van de mensen die ermee te maken krijgen.
Het functioneren van de zorgstructuur in het Haagse onderwijs. Een doorkijk in de praktijk bij vijf scholen
Gemeenten worden per 2015 verantwoordelijk voor de gehele jeugdzorg. De Rekenkamer Den Haag onderzocht ter voorbereiding daarop hoe het nu staat met de zorg voor jeugd op scholen. Het signaleren en volgen van kinderen met problemen gebeurt namelijk vaak op school. De overdracht van de jeugdzorg biedt de gemeente kans een grote stap vooruit te zetten, stelt de Rekenkamer: veel gaat goed, veel kan beter. Regioplan voerde het praktijkonderzoek uit naar het functioneren van de zorgstructuur op vijf Haagse scholen. Het betreft twee scholen voor primair onderwijs, twee voor voortgezet onderwijs en een mbo.
Evaluatie Proces en Doeltreffendheid Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC)
Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC) is een gedragsinterventie voor jeugdigen (12-17 jaar) met ernstig antisociaal gedrag, met onder meer als doel het verminderen van recidive. De interventie bestaat uit intensieve begeleiding binnen een opvoedgezin, waarbij jongeren worden getraind in sociaal gedrag.
Regioplan deed tussen 2012 en 2014 onderzoek in opdracht van het WODC, waarbij de ontwikkeling van een groep MTFC-deelnemers in kaart werd gebracht en vergeleken met de ontwikkeling van deelnemers in een Justitiële Jeugdinrichting (JJI). In het onderzoek stond de vraag centraal in hoeverre de interventie doeltreffend is en toegevoegde waarde biedt ten opzichte van de gebruikelijke zorg in een JJI.
Hoewel uit de procesevaluatie blijkt dat de uitvoering van MTFC in grote lijnen goed op orde is, komt uit de doeltreffendheidsstudie naar voren dat op iets meer dan de helft van de gemeten gedragingen gedurende MTFC geen (significante) ontwikkeling valt te zien. Ook laat de vergelijking met gebruikelijke zorg binnen JJI’s zien dat MTFC een beperkte mate van toegevoegde waarde biedt.
Verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren komen zijn een verbeterde nazorgfase, waarin jongeren consequent worden voorbereid op het leven na MTFC, en een verbetering van de selectie en training van opvoedouders. Van deze verbeterpunten is het aannemelijk dat zij zouden kunnen leiden tot een toename in de doeltreffendheid van MTFC.
Ontwikkelingen in de omvang en de gemeentelijke financiering van het peuterspeelzaalwerk
In het kader van de evaluatie van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (WKO) heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de omvang en financiering van, en ontwikkelingen in het peuterspeelzaalwerk.
De resultaten laten zien dat capaciteit van het peuterspeelzaalwerk de afgelopen jaren verder is gedaald. Ook de bestedingen van gemeenten aan het (reguliere) peuterspeelzaalwerk zijn, ondanks de extra middelen die gemeenten voor de versterking het peuterspeelzaalwerk ontvangen hebben, gedaald.
Belangrijke organisatorische ontwikkelingen binnen gemeenten zijn: de samenwerking van peuterspeelzaal- en kinderopvangorganisaties en het fysiek bij elkaar brengen van peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en onderwijs. De wet OKE lijkt hiermee vruchten af te werpen.
Jongeren met een lvb en arbeidstoeleiding
Veel jongeren met een lvb hebben hun leven lang op meerdere leefterreinen begeleiding nodig: niet alleen gedurende hun schoolloopbaan, maar ook in hun woonsituatie en bij (het verwerven van) hun positie op de arbeidsmarkt. Een deel van deze jongeren blijkt ook met de geboden ondersteuning niet in staat om duurzaam een plek op de reguliere arbeidsmarkt te verwerven. In dit onderzoek hebben we gekeken naar mogelijkheden om interventies vanuit verschillende circuits beter op elkaar af te stemmen en wat de potentiële baten hiervan zijn in termen van arbeidsparticipatie.
Voor het onderzoek hebben wij twintig jongeren met een lvb en mensen uit hun omgeving (zowel familie als professionals) geïnterviewd. Het onderzoek is mogelijk gemaakt met subsidie van UWV.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.
Kansen ZAT voor de jeugd? Rekenkameronderzoek naar de aansluiting tussen voortgezet onderwijs en jeugdzorg in Lelystad
In opdracht van de rekenkamer Lelystad heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en de jeugdzorg in Lelystad. De rekenkamer concludeert dat het preventieve jeugdbeleid van de gemeente Lelystad is verbeterd. Het bereik en het resultaat van leerplicht en de regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC) kunnen echter nog wel beter. Ook is de afstemming tussen het voortgezet onderwijs en instellingen voor jeugdzorg is nog niet optimaal. De Zorg en Advies Teams (ZAT’s) in het voortgezet onderwijs en het Centrum van Jeugd en Gezin (CJG) moeten verder worden doorontwikkeld en verbeterd.
Monitor capaciteit kinderopvang 2008-2010: Capaciteitsgegevens in het jaar 2010
Op verzoek van het Netwerkbureau Kinderopvang brengt Regioplan in de periode 2008-2010 jaarlijks de landelijke capaciteit aan dagopvang en buitenschoolse opvang in kaart. Uit de meting van eind 2010 blijkt dat de capaciteit nog steeds groeit. In de dagopvang is het aantal kindplaatsen ten opzichte van 2009 met 16% gegroeid naar 191.514. De buitenschoolse opvang is met 20% opnieuw harder gegroeid naar 224.501 volledige kindplaatsen.
In 2010 is er, in tegenstelling tot eerdere jaren, sprake van een daling van het aantal organisaties dat gastouderopvang aanbiedt. Deze daling is waarschijnlijk toe te schrijven aan de nieuwe eisen die er sinds 1 januari 2010 aan de gastouderopvang worden gesteld.
Regioplan international newsletter 2011
This English newsletter contains a selection of interesting studies conducted by Regioplan in recent years. The overview will give an impression of our expertise and our (international) research activities. Studies being discussed include:
– Undeclared work in the EU
– Migrants leaving the Netherlands
– Migrants from third countries
– Civic integration abroad
– Civic integration and modern citizenship
– Camera surveillance
– Export and import of firearms
– Trade missions
– Deprived neighbourhoods
Het gebruik van en de behoefte aan kinderopvang in de gemeente Amersfoort
De gemeente Amersfoort wenste een duidelijker beeld te krijgen van de mogelijke tekorten aan kinderopvang en de wijken waar deze tekorten zich voor zouden doen. Daarvoor zijn de behoefte en het gebruik van kinderopvang voor 0- tot 4-jarigen en voor 4- tot 12-jarigen in kaart gebracht met behulp van een enquête onder ouders van een representatieve steekproef van kinderen uit deze leeftijdsgroepen. Het onderzoek geeft inzicht in de redenen van het (niet) gebruiken van kinderopvang, de tevredenheid over de kinderopvang, de ontwikkelingen in de vraag naar kinderopvang in het afgelopen jaar en de verwachtingen voor het komend jaar.
Dwang en drang bij voorschoolse educatie
Op verzoek van het Ministerie van OCW heeft Regioplan een advies opgesteld met betrekking tot de mogelijkheden om kinderen in de leeftijd van twee tot vier jaar met een (dreigende) taalachterstand verplicht gebruik te laten maken van voorschoolse educatie.
Kinderen die met een taalachterstand het primair onderwijs binnentreden lopen een groter risico belemmerd te worden in hun ontwikkeling dan kinderen zonder taalachterstand. Via kinderdagverblijven en peuterspeelzalen worden voorschoolse educatieve programma’s aangeboden die erop zijn gericht om taalachterstanden weg te werken. Niet alle kinderen die hiervoor in aanmerking komen maken gebruik van dit aanbod.
In het regeerakkoord van het Kabinet Rutte is opgenomen dat deelname aan voorschoolse educatieve programma’s moet kunnen worden bevorderd met dwang en drang. Regioplan beoordeelde, samen met een aantal hoogleraren, de wettelijke (on)mogelijkheden daartoe. Tevens werd gekeken of naast dan wel in plaats van dwangmaatregelen ook specifieke drangmaatregelen kunnen worden genomen. Te denken valt daarbij aan maatregelen die gericht zijn op het motiveren van specifieke groepen ouders om gebruik te maken van voorschoolse educatie, zoals bijvoorbeeld ouders die verplicht moeten inburgeren of ouders die gebruik maken van specifieke sociale voorzieningen.
Speciale aandacht gaat in dit advies uit naar de proportionaliteit en de subsidiariteit van de dwang- en drangmaatregelen: is de voorgestelde maatregel in lijn met het doel en de uitgangspunten van wet- en regelgeving die van toepassing is en is de voorgestelde maatregel niet te zwaar voor het doel dat men wil bereiken?
Op basis van het advies worden experimenten gestart in de grote steden.