Werkveld: Onderwijs
Achtergronden en determinanten ontwikkeling examencijfers
In het Bestuursakkoord VO is de ambitie geformuleerd om de prestaties van leerlingen op de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde te verbeteren. Concreet is de ambitie om voor 2015 de cijfers voor de centrale examens (CE) te laten stijgen met 0,2 punt ten opzichte van 2010. Gezien het bestuursakkoord over de helft van de looptijd (2011-2015) is, was er behoefte aan meer informatie over de achtergronden en determinanten van de ontwikkeling van de gemiddelde CE-cijfers. In opdracht van het ministerie van OCW heeft Regioplan hier onderzoek naar gedaan. Het rapport geeft de ontwikkelingen in de gemiddelde CE-cijfers in de periode 2010-2013 weer en biedt inzicht in de achtergronden en verklaringen van sterke stijgers.
Implementatie- en effectstudie van ‘Q voor Besturen’
Met Q voor besturen ondersteunt de PO-Raad schoolbesturen bij het bepalen en expliciteren van hun bestuurlijke opdracht, en waar wenselijk het verbeteren van de eigen organisatie. Daarbij worden schoolbesturen conform de doelstellingen uit het bestuursakkoord gestimuleerd om te werken aan de eigen kwaliteitszorgcyclus, gericht op de samenhang tussen onderwijskwaliteit, hrm en bedrijfsvoering. Het programma omvat diverse activiteiten waaronder het inrichten en ondersteunen van lerende netwerken. Op verzoek van de PO-Raad onderzocht Regioplan als ‘kritische vriend’ de implementatie en effecten van het project. Dit gebeurde op basis van deskresearch, interviews en secundaire bestandsanalyses.
Meer informatie?
Neem contact op met Jos.
Naar aanleiding van dit onderzoek, deden we ook een vervolgmeting.
Summary International education in the Netherlands (ENG)
The Ministry of Education, Culture and Science and the Ministry of Economic Affairs asked Regioplan to conduct a study that provides insight into how the range of international education in the Netherlands (and a number of surrounding countries) relates to the demand and into possible bottlenecks within international education. Insight into these bottlenecks is needed to determine whether there are issues that must be dealt with and if so, in what way, to strengthen the position of international education in our country, and make the Netherlands even more attractive as a domicile for (incoming and outgoing) expatriates with children of school age.
The full text of the study is only available in Dutch. However, the summary is also available in English (see below).
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Als één van de manieren om het aantal zittenblijvers in het voortgezet onderwijs te verminderen, hebben de VO-raad en CNV Onderwijs in 2013 en 2014 het initiatief genomen tot een tweejarige pilot zomerscholen. In navolging van deze pilot is in 2015 de landelijke uitrol van de zomerscholen van start gegaan. Daarbij is de zomerschool aangeboden aan alle scholen in het voortgezet onderwijs in Nederland. In totaal zijn er in de zomer van 2015 121 zomerscholen georganiseerd, in samenwerking met 138 partnerscholen. Om zicht te krijgen op het verloop van de zomerscholen 2015 en de succes- en faalfactoren daarvan, is door Regioplan een procesevaluatie uitgevoerd. Het onderzoek draagt bij aan het vergroten van de effectiviteit van de organisatie van toekomstige zomerscholen.
De Rijksuniversiteit Groningen heeft het effect van de zomerscholen 2015 onderzocht. 83% van de leerlingen die vorig jaar deelnamen aan een zomerschool, is alsnog bevorderd naar het volgende schooljaar. Beide onderzoeken zijn gecombineerd tot één rapport.
Onderwijs Werkt! 2015
De afgelopen jaren zijn er in het onderwijsveld diverse akkoorden gesloten gericht op de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De voortgang op de verschillende afspraken die hierin zijn gemaakt, wordt onder andere gemonitord door de enquête Onderwijs Werkt! onder onderwijspersoneel.
Onderwijs Werkt! is in 2015 in opdracht van het ministerie van OCW voor het vierde opeenvolgende jaar uitgezet onder een steekproef van directie/managers en docenten in het po, vo, mbo en hbo. Ruim 6000 personeelsleden hebben de enquête volledig ingevuld. In de enquête werden onder andere vragen gesteld over de onderwijsbevoegdheid, de opleidingsbehoefte, het Lerarenregister, werkdruk, werktevredenheid en begeleiding van beginnende docenten.
De eerdere rapporten kunt u vinden door het desbetreffende jaartal aan te klikken: 2012, 2013 en 2014. De gegevens worden o.a. gebruikt om het Dashboard Lerarenagenda te vullen.
Decentralisaties – doelstellingen, risico’s en kansen in het sociaal domein
Welke kansen en risico’s zijn van invloed op het behalen van de doelstellingen in het sociaal domein? Voor de Rekenkamer Amersfoort voerden we een SWOT-analyse uit, gericht op deze vraag. Het onderzoek laat zien dat aansluiting tussen de wijkteams en de sociale basisinfrastructuur extra aandacht vraagt. Hetzelfde geldt voor de aansluiting tussen enerzijds de Participatiewet en anderzijds de Wmo en Jeugdwet. Tot slot wijst het onderzoek op de noodzaak om via een lerende cyclus te sturen op effectiviteit en doelmatigheid.
Het onderzoek staat op de website van de Rekenkamer: https://www.amersfoort.nl/bestuur-en-organisatie/to-3/rekenkamer.htm
Inventarisatie beschikbare gegevens over kwaliteit en effectiviteit van vve in de G37
In opdracht van het ministerie van OCW heeft Regioplan een inventariserend onderzoek uitgevoerd naar de beschikbaarheid van gegevens over kwaliteit en effectiviteit van voor- en vroegschoolse educatie (vve) bij de G37 gemeenten.
Het rapport is niet openbaar.
Ervaringen van instellingen na een jaar decentralisatie
Een jaar na de decentralisaties in het sociale domein maken instellingen voor zorg en begeleiding zich grote zorgen over de toegankelijkheid en over de kwaliteit van de ondersteuning die zij cliënten kunnen bieden. Dat blijkt uit een enquête uitgevoerd door Regioplan onder ruim 175 instellingen voor zorg en begeleiding. Ruim de helft van de bevraagde aanbieders twijfelt of gemeenten wel goed in staat zijn om te bepalen welke ondersteuning burgers nodig hebben. Steeds meer cliënten zitten thuis omdat er onvoldoende aanbod aan ondersteuning is.
Evaluatie wijziging Wet Educatie en Beroepsonderwijs
Per 1 januari 2015 is de Wet educatie beroepsonderwijs (WEB) gewijzigd. Vanaf dat moment mogen gemeenten de voorheen verplichte inkoop van volwasseneneducatie bij de roc’s geleidelijk afbouwen en krijgen zij meer vrijheid in het aanbieden van verschillende typen educatietrajecten. De WEB-middelen worden vanaf die tijd tot ten minste 2018 middels een specifieke uitkering toegekend en gemeenten worden verplicht om binnen de Arbeidsmarktregio met elkaar samen te werken op educatiegebied. Regioplan evalueerde deze wetswijziging. Daaruit komt onder meer naar voren dat er onder de beleidsmedewerkers van gemeenten een sterke voorkeur bestaat om de WEB-middelen voorlopig te blijven oormerken.
Advies stageproblematiek Haaglanden
In opdracht van de dienst OCW van de gemeente Den Haag heeft Regioplan onderzocht hoe vraag en aanbod van stages in de regio Haaglanden zich tot elkaar verhouden en op welke wijze die verhouding verbeterd kan worden. Op basis daarvan is een advies opgesteld.