Werkveld: Onderwijs
Doorwerking van de adviezen van de Geschillencommissie passend onderwijs
Bij de invoering van passend onderwijs heeft de overheid een tijdelijke, landelijke geschillencommissie ingesteld. Deze Geschillencommissie passend onderwijs (GPO) is belegd bij de Stichting Onderwijsgeschillen. Ouders kunnen hier terecht met een geschil over:
- (weigering van) toelating van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben;
- verwijdering van een leerling;
- vast- en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
In het voorjaar van 2016 waren er ruim 60 adviezen uitgebracht en wilde men meer zicht op de effecten hiervan. In opdracht van het Expertisecentrum van Stichting Onderwijsgeschillen hebben wij de tevredenheid over de procedure, de uitkomsten van de procedure en mogelijke verbeteringen onderzocht.
Besteding aanvullende middelen Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo.
Regioplan heeft in het voorjaar van 2016 een onderzoek uitgevoerd naar de activiteiten en de inzet van de middelen voor taal en rekenen in het vo en mbo. Onder andere via casestudies en enquêtes is in beeld gebracht welke personele en materiële inzet er vanaf 2008 voor de verbetering van het onderwijs in Nederlandse taal en rekenen is geweest. Uit het onderzoek komt naar voren dat er de afgelopen jaren veel acties zijn ondernomen en relatief veel middelen zijn ingezet om het onderwijs en de vaardigheden van leerlingen/studenten te verbeteren.
Evaluatie van het traject Excellente Scholen
Sinds 2015 valt de jury Excellente Scholen onder de verantwoordelijkheid van de Inspectie van het Onderwijs. Net als de ‘eerste’ jury nodigt de huidige jury scholen uit om zich, via een digitale aanmelding, kandidaat te stellen voor het predicaat Excellente School. De scholen die zich hebben aangemeld, zijn uitgenodigd om hun kandidaatstelling toe te lichten in een presentatie voor de jury. Het merendeel van de kandidaten is vervolgens bezocht door een delegatie van de jury. In december 2015 heeft de jury op basis van haar bevindingen gedurende het traject 130 (afdelingen van) scholen voorgedragen voor het predicaat 2015-2017. De Inspectie vindt het belangrijk de verworven inzichten systematisch te inventariseren en te beschrijven en heeft daarom Regioplan gevraagd om het traject te evalueren.
Het project Wetenschap en Technologie op de pabo’s
In dit onderzoek is nagegaan op welke wijze de landelijke projectleiding en de afzonderlijke pabo’s Wetenschap en Technologie (W&T) verder hebben geïntegreerd in het curriculum van de pabo’s. Hiertoe had het ministerie van OCW extra middelen beschikbaar gesteld en een bestuursakkoord gesloten met de Vereniging van Hogescholen. Uit het onderzoek blijkt dat de landelijke projectleiding een infrastructuur creëerde waarin pabo’s optimaal kennis met elkaar konden delen en goede contacten op zowel bestuurlijk als inhoudelijk niveau met de pabo’s onderhield. De pabo’s blijken de plannen die zij hadden om W&T verder te integreren in hun curriculum te hebben uitgevoerd en soms meer te hebben gedaan dan zij zich voor hadden genomen. In het najaar van 2017 zal moeten blijken in hoeverre W&T daadwerkelijk geintegreerd is in de pabo-curricula.
Meer tijd voor onderwijsverbetering
Op 7 juni 2016 heeft de Tweede Kamer de motie Van Meenen/Ypma aangenomen over het stellen van een maximum aan de lesgevende taak van docenten om zo de werkdruk onder leraren te verminderen en hen meer tijd te geven voor onderwijsverbetering. Regioplan onderzocht in opdracht van het ministerie van OCW hoe onderwijsprofessionals zelf denken over de verschillende mogelijkheden, zoals iets doen aan de onderwijstijd, meer docenten of onderwijsassistenten inzetten, een andere les- en klassenstructuur en/of het onderwijs anders inrichten. Via een digitaal platform en in groepsgesprekken bediscussieerden docenten en schoolleiders de voors en tegens en de effecten van de verschillende opties.
Regeldruk in het primair onderwijs
Werkdruk is een serieus probleem in het onderwijs. Een belangrijke oorzaak zijn regeldruk en registratieverplichtingen. Om onnodige regeldruk in het primair onderwijs in kaart te brengen, is het Meldpunt Regeldruk PO opengesteld door het ministerie van OCW, DUO, Inspectie van het Onderwijs, AOb, CNV Onderwijs, FvOv, PO-Raad en AVS.
Ruim 3.000 leerkrachten, schoolleiders en ondersteunend personeel hebben hier in het voorjaar van 2016 registratieverplichtingen gedeeld waar zij last van hebben. Regioplan heeft de uitkomsten geanalyseerd en vervolgens de aard en herkomst van de meest genoemde registratieverplichtingen met een aantal melders besproken, net als de mogelijke oplossingen.
Groepsgrootte in het voortgezet onderwijs
In het najaar van 2016 hebben wij voor het ministerie van OCW onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de groepsgrootte in het voortgezet onderwijs en de beleidsmatige afwegingen en keuzes die scholen op dit gebied maken.
Uit dit onderzoek kwam het beeld naar voren dat groepsgrootte door betrokkenen in het veld vooral als een praktisch probleem wordt gezien waarvoor men, binnen de beschikbare mogelijkheden, naar oplossingen zoekt en deze in de regel ook vindt. In lijn hiermee concludeerde de staatssecretaris in zijn brief van 22 december dat de onderzoeksbevindingen geen aanleiding geven tot ingrijpen vanuit de Rijksoverheid. “Juist omdat scholen verschillen, is maatwerk van belang.”
Update conversietabel bevoegdheden
Bij sommige nieuwe vakken in het voortgezet onderwijs is niet duidelijk welke leraar bevoegd is om hierin les te geven. In de Regeling conversietabel getuigschriften en vakken vo kan in dat geval worden opgezocht met welk getuigschrift van een bestaand vak of bestaande opleiding een leraar bevoegd is om les te geven in het nieuwe vak. Als daarnaast verdere nascholing nodig is, wordt dit in de conversietabel gespecificeerd. Voor de actualisering van de conversietabel per 17 mei 2017 heeft Regioplan voor alle kunstvakken en voor een aantal nieuwe vmbo-profielvakken onderzocht of, en zo ja op welke manier, deze vakken in de conversietabel opgenomen moesten worden.
Klik hier voor meer informatie over de wijziging van de Regeling conversietabel getuigschriften en vakken vo.
Internationaal onderwijs in Nederland
In opdracht van de ministeries van OCW en EZ heeft Regioplan onderzocht hoe Nederland het in vergelijking met een aantal ons omringende landen doet met betrekking tot het aanbod van internationaal onderwijs en wat eventuele knelpunten zijn. Het overzicht van en het inzicht in die knelpunten is nodig om vast te kunnen stellen of en, zo ja, op welke wijze knelpunten moeten en kunnen worden aangepakt om de aantrekkelijkheid van ons land als vestigingslocatie voor internationale bedrijven te versterken.
Project GOAL
Onderzoek toont aan dat laaggeschoolde volwassenen onvoldoende de weg vinden naar het scholingsaanbod dat het beste bij hen past. Voor hen is het niet eenvoudig om hun weg te vinden in dat grote aanbod, zij zijn gebaat bij begeleiding en advies. Zes landen in Europa (België, IJsland, Litouwen, Nederland, Slovenië, Tsjechië) hebben deelgenomen aan het GOAL (Guidance and Orientation for Adult Learners) project. Dit project had tot doel om een impuls te geven aan begeleiding van laag taal- en rekenvaardige volwassenen naar scholing.
In Nederland is specifiek gekeken naar het gebruik van de Taalmeter als hulpmiddel voor screening en doorverwijzing van laaggeletterde volwassenen. In opdracht van het ministerie van OCW hebben wij het tweejarige Nederlandse project gemonitord. Het resultaat is een (Engelstalig) rapport met aanbevelingen voor praktijk en beleid.