Werkveld: Onderwijs
Monitor bestuursakkoord primair onderwijs
In de zomer van 2014 hebben het ministerie van OCW en de PO-Raad een bestuursakkoord afgesloten. In dit akkoord, dat tot en met 2020 loopt, zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het versterken van de professionaliteit van leraren en schoolleiders. In juni 2018 is dit bestuursakkoord geactualiseerd, waarbij de accenten zijn verschoven. Om inzicht te krijgen in de voortgang van de doelstellingen, zetten wij jaarlijks een internetenquête uit onder scholen en schoolbesturen.
Meer informatie?
In 2017 brachten we een tussenrapportage uit.
Ook in 2018 brachten wij een tussenrapportage uit.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jos.
Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo 2015-2016
Al vele jaren laat het ministerie van OCW de vacatureontwikkeling op de onderwijsarbeidsmarkt in kaart brengen, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van het aanbod aan vacatures, de (potentiële) knelpunten die daarbij optreden en hoe de werkgevers daarmee omgaan. Deze Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo richt zich op de vraag naar leraren, directieleden en ondersteunend personeel.
Regioplan voerde dit onderzoek uit voor het schooljaar 2015/2016. De hoofdmoot bestond uit het online inventariseren van vacatures: spidering. De aldus verzamelde informatie werd met tekstanalyse tot een bruikbaar analysebestand teruggebracht. Vervolgens verzamelden we in een survey informatie over de vacaturevervulling.
Doorwerking van de adviezen van de Geschillencommissie passend onderwijs
Bij de invoering van passend onderwijs heeft de overheid een tijdelijke, landelijke geschillencommissie ingesteld. Deze Geschillencommissie passend onderwijs (GPO) is belegd bij de Stichting Onderwijsgeschillen. Ouders kunnen hier terecht met een geschil over:
- (weigering van) toelating van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben;
- verwijdering van een leerling;
- vast- en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
In het voorjaar van 2016 waren er ruim 60 adviezen uitgebracht en wilde men meer zicht op de effecten hiervan. In opdracht van het Expertisecentrum van Stichting Onderwijsgeschillen hebben wij de tevredenheid over de procedure, de uitkomsten van de procedure en mogelijke verbeteringen onderzocht.
Besteding aanvullende middelen Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo.
Regioplan heeft in het voorjaar van 2016 een onderzoek uitgevoerd naar de activiteiten en de inzet van de middelen voor taal en rekenen in het vo en mbo. Onder andere via casestudies en enquêtes is in beeld gebracht welke personele en materiële inzet er vanaf 2008 voor de verbetering van het onderwijs in Nederlandse taal en rekenen is geweest. Uit het onderzoek komt naar voren dat er de afgelopen jaren veel acties zijn ondernomen en relatief veel middelen zijn ingezet om het onderwijs en de vaardigheden van leerlingen/studenten te verbeteren.
Evaluatie van het traject Excellente Scholen
Sinds 2015 valt de jury Excellente Scholen onder de verantwoordelijkheid van de Inspectie van het Onderwijs. Net als de ‘eerste’ jury nodigt de huidige jury scholen uit om zich, via een digitale aanmelding, kandidaat te stellen voor het predicaat Excellente School. De scholen die zich hebben aangemeld, zijn uitgenodigd om hun kandidaatstelling toe te lichten in een presentatie voor de jury. Het merendeel van de kandidaten is vervolgens bezocht door een delegatie van de jury. In december 2015 heeft de jury op basis van haar bevindingen gedurende het traject 130 (afdelingen van) scholen voorgedragen voor het predicaat 2015-2017. De Inspectie vindt het belangrijk de verworven inzichten systematisch te inventariseren en te beschrijven en heeft daarom Regioplan gevraagd om het traject te evalueren.
Het project Wetenschap en Technologie op de pabo’s
In dit onderzoek is nagegaan op welke wijze de landelijke projectleiding en de afzonderlijke pabo’s Wetenschap en Technologie (W&T) verder hebben geïntegreerd in het curriculum van de pabo’s. Hiertoe had het ministerie van OCW extra middelen beschikbaar gesteld en een bestuursakkoord gesloten met de Vereniging van Hogescholen. Uit het onderzoek blijkt dat de landelijke projectleiding een infrastructuur creëerde waarin pabo’s optimaal kennis met elkaar konden delen en goede contacten op zowel bestuurlijk als inhoudelijk niveau met de pabo’s onderhield. De pabo’s blijken de plannen die zij hadden om W&T verder te integreren in hun curriculum te hebben uitgevoerd en soms meer te hebben gedaan dan zij zich voor hadden genomen. In het najaar van 2017 zal moeten blijken in hoeverre W&T daadwerkelijk geintegreerd is in de pabo-curricula.
Meer tijd voor onderwijsverbetering
Op 7 juni 2016 heeft de Tweede Kamer de motie Van Meenen/Ypma aangenomen over het stellen van een maximum aan de lesgevende taak van docenten om zo de werkdruk onder leraren te verminderen en hen meer tijd te geven voor onderwijsverbetering. Regioplan onderzocht in opdracht van het ministerie van OCW hoe onderwijsprofessionals zelf denken over de verschillende mogelijkheden, zoals iets doen aan de onderwijstijd, meer docenten of onderwijsassistenten inzetten, een andere les- en klassenstructuur en/of het onderwijs anders inrichten. Via een digitaal platform en in groepsgesprekken bediscussieerden docenten en schoolleiders de voors en tegens en de effecten van de verschillende opties.
Regeldruk in het primair onderwijs
Werkdruk is een serieus probleem in het onderwijs. Een belangrijke oorzaak zijn regeldruk en registratieverplichtingen. Om onnodige regeldruk in het primair onderwijs in kaart te brengen, is het Meldpunt Regeldruk PO opengesteld door het ministerie van OCW, DUO, Inspectie van het Onderwijs, AOb, CNV Onderwijs, FvOv, PO-Raad en AVS.
Ruim 3.000 leerkrachten, schoolleiders en ondersteunend personeel hebben hier in het voorjaar van 2016 registratieverplichtingen gedeeld waar zij last van hebben. Regioplan heeft de uitkomsten geanalyseerd en vervolgens de aard en herkomst van de meest genoemde registratieverplichtingen met een aantal melders besproken, net als de mogelijke oplossingen.
Groepsgrootte in het voortgezet onderwijs
In het najaar van 2016 hebben wij voor het ministerie van OCW onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de groepsgrootte in het voortgezet onderwijs en de beleidsmatige afwegingen en keuzes die scholen op dit gebied maken.
Uit dit onderzoek kwam het beeld naar voren dat groepsgrootte door betrokkenen in het veld vooral als een praktisch probleem wordt gezien waarvoor men, binnen de beschikbare mogelijkheden, naar oplossingen zoekt en deze in de regel ook vindt. In lijn hiermee concludeerde de staatssecretaris in zijn brief van 22 december dat de onderzoeksbevindingen geen aanleiding geven tot ingrijpen vanuit de Rijksoverheid. “Juist omdat scholen verschillen, is maatwerk van belang.”
Update conversietabel bevoegdheden
Bij sommige nieuwe vakken in het voortgezet onderwijs is niet duidelijk welke leraar bevoegd is om hierin les te geven. In de Regeling conversietabel getuigschriften en vakken vo kan in dat geval worden opgezocht met welk getuigschrift van een bestaand vak of bestaande opleiding een leraar bevoegd is om les te geven in het nieuwe vak. Als daarnaast verdere nascholing nodig is, wordt dit in de conversietabel gespecificeerd. Voor de actualisering van de conversietabel per 17 mei 2017 heeft Regioplan voor alle kunstvakken en voor een aantal nieuwe vmbo-profielvakken onderzocht of, en zo ja op welke manier, deze vakken in de conversietabel opgenomen moesten worden.
Klik hier voor meer informatie over de wijziging van de Regeling conversietabel getuigschriften en vakken vo.