Validatie cijfers winkeldiefstal

De Global Retail Theft Barometer laat over 2015 een zeer hoog niveau van winkeldiefstal in Nederland zien. Hoger dan in vrijwel alle andere landen en ook veel hoger dan eerdere metingen van de (inmiddels beëindigde) Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven. Deze uitkomst heeft tot Kamervragen geleid.

Een methodologische beoordeling van de Global Retail Theft Barometer maakt duidelijk dat het cijfer voor Nederland gebaseerd is op een zeer klein aantal waarnemingen, die ieder op zich weinig betrouwbaar zijn. De meting is daardoor niet betrouwbaar. Er zijn evenmin andere betrouwbare bronnen met gegevens over de omvang van winkeldiefstal in Nederland.

Evaluatie Wet voorwaardelijke sancties en Wet rechterlijke vrijheidsbeperkende maatregelen

In 2012 zijn de Wet voorwaardelijke sancties (Wvs) en Wet rechterlijke vrijheidsbeperkende maatregelen (Wvm) in werking getreden. Wat was het doel van deze wetten, zijn die doelen gehaald en zijn er verbeterpunten?

De Wvs is gericht op recidivebeperking. Door het opleggen van voorwaarden, zoals een training of een behandeling, kan gedrag beter worden beïnvloed dan met een relatief korte gevangenisstraf. De persoonsgerichte benadering in de Wvs geeft meer structuur aan een al langer bestaande uitvoeringspraktijk. Uit het onderzoek blijkt dat de Wvs in een behoefte voorziet en dat de beoogde voorwaarden voor gedragsverandering en recidivevermindering in de praktijk worden gerealiseerd. De verankering van de bijzondere voorwaarden heeft geleid tot een verbetering in de uitvoeringspraktijk.

De Wvm maakt het mogelijk dat contactverboden, gebiedsverboden en een meldplicht als zelfstandige sanctie worden opgelegd, dus niet alleen als bijzondere voorwaarde bij een sanctie. De Wvm blijkt een weinig toegepaste maatregel, enerzijds omdat het een maatregel is voor bijzondere situaties, anderzijds hangt dit mogelijk ook samen met de relatieve onbekendheid van deze sanctiemogelijkheid.

Meer informatie?
Wij hebben de Wvs en Wvm geëvalueerd samen met de Vrije Universiteit in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Neem contact op met Ger.

Impact van beleid op terugdringen recidive jeugd

De recidivecijfers van jeugdige daders lopen al een aantal jaren terug. Wat is de rol van overheidsbeleid in deze daling? Is er een link tussen de implementatie en de impact van beleidsmaatregelen gericht op recidivevermindering en de daling in de recidive onder jeugdigen? In hoeverre spelen alternatieve verklaringen een rol? Deze vragen onderzochten wij in twee trajecten in opdracht van, en deels samen met, het WODC van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.

Maatschappelijke kosten van criminele en overlastgevende jeugdgroepen

Veel gemeenten hebben de laatste jaren gewerkt aan een integrale aanpak die zich specifiek richt op problematische jeugdgroepen. Bij gemeenten en het ministerie van Veiligheid en Justitie groeide zo de behoefte aan meer duidelijkheid over de vraag welke maatschappelijke effecten voortvloeien uit het groepsgedrag van jongeren in criminele en overlastgevende jeugdgroepen? En – in het verlengde hiervan – de vraag in hoeverre deze effecten kunnen worden vertaald in kosten en om welke bedragen het dan gaat?

In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum heeft Cebeon in samenwerking met Regioplan explorerend onderzoek gedaan naar deze intrigerende vragen. Voor het eerst zijn de maatschappelijke effecten van criminele en overlastgevende jeugdgroepen gestructureerd in beeld gebracht. Tevens is een methodiek ontwikkeld om deze effecten uit te drukken in kosten. De inzichten die dit oplevert, zijn van belang voor zowel gemeenten als het ministerie. Het onderzoek onderstreept niet alleen het maatschappelijke belang om gerichte interventies te ontwikkelen voor problematische jeugdgroepen, maar laat ook zien dat zulke interventies zich (gedeeltelijk) kunnen terugverdienen. Dit inzicht kan bijdragen aan verdere optimalisering van de lokale aanpak en het faciliteren van de ketenpartners hierbij.

Klik hier voor het onderzoeksrapport.

Meer informatie?

Neem contact op met Miranda.

Terugkeer van overvallers en straatrovers naar gemeenten. Evaluatie van de pilot BIOS

De terugkeer van ex-gedetineerden naar gemeenten heeft in het verleden tot problemen met de openbare orde geleid. Het is belangrijk dat de burgemeester zich hierop kan voorbereiden en zo nodig maatregelen kan nemen. Daarvoor is een informatiekanaal ingericht. Vanwege de bescherming van de privacy staat dat los van de bestaande gegevensstroom ten behoeve van nazorg aan ex-gedetineerden (huisvesting, inkomen, documenten). We evalueerden de informatievoorziening in de pilots BIVGEG en BIJ voor terugkerende daders van gewelds- en zedendelicten. Nadat de informatievoorziening was uitgebreid naar daders van overvallen en straatroven (pilot BIOS) voerden we opnieuw een evaluatie uit met aandacht voor de acties van burgemeesters en voor de privacy van de ex-gedetineerden.

Meer informatie?
De evaluaties voerden we uit in opdracht van het ministerie van JenV en van het WODC.

U kunt contact opnemen met Ger.

Procesevaluatie kwaliteitsverbetering werkstraffen

Het project kwaliteitsverbetering werkstraffen had als doel om de slagingskans van de werkstraf te vergroten en een bijdrage te leveren aan recidivevermindering. Daarnaast moest het een positieve impuls geven aan het draagvlak voor en de beeldvorming over de werkstraf. Het project werd eind 2013 afgesloten. Het resultaat was een landelijke methode coördinatie taakstraffen met als doel om landelijk een eenduidige werkwijze te bereiken.

In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft Regioplan onderzocht in hoeverre de maatregelen en activiteiten ten behoeve van de kwaliteitsverbetering van werkstraffen – zoals voortgekomen uit het project – worden uitgevoerd zoals beoogd. Het onderzoek moest vragen beantwoorden over de opzet, de implementatie en de uitvoering van het project.

Onderzoek en advies over synergie tussen fraudemeldpunten

Er zijn meerdere organisaties in Nederland waar je terecht kan als je een melding wil doen van fraude. In opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie deden we onderzoek naar deze fraudemeldfunctie. De gedachte is dat er vormen van afstemming, samenwerking en synergie denkbaar zijn waarmee de meldfunctie en daarmee de fraudebestrijding versterkt kan worden. Regioplan stelde daarvoor een aantal scenario’s op.

Procesevaluatie Respect Limits

Respect Limits is een gedragsinterventie voor jongens tussen de twaalf en achttien jaar die voor het eerst een zedendelict hebben gepleegd. De interventie richt zich op het herkennen en respecteren van seksuele grenzen. Het doel is om herhaling van het seksueel grensoverschrijdend gedrag in de toekomst te voorkomen.

Om onderzoek te kunnen doen naar de doeltreffendheid en de effectiviteit van de interventie, moet eerst worden vastgesteld of de interventie in de praktijk wordt uitgevoerd zoals beoogd. Om deze reden hebben wij voor het WODC een procesevaluatie van Respect Limits uitgevoerd. We bekeken het implementatieproces, de uitvoering van de interventie, knelpunten die daarbij spelen en het oordeel van betrokken instanties.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yannick.

RPCAA: 2014 en verder

Het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Amsterdam-Amstelland (RPCAA) wil met publiek-private samenwerking de veiligheid in het bedrijfsleven in de regio verbeteren. Het platform is in 2003 opgericht en richtte zich aanvankelijk op Amsterdam. In 2007 hebben de regiogemeenten zich aangesloten. Een evaluatie uit 2010 heeft laten zien dat de samenwerking in het platform zich goed ontwikkeld heeft, met uitdagingen op het gebied van de inzichtelijkheid en de meetbaarheid van de resultaten, het activiteitenpakket (minder versnippering, meer communicatie en kennisverspreiding), de organisatiestructuur (positionering werkgroepen, verbinding met de stadsdelen en met de lokale uitvoering) en de taken van de veiligheidsmanager (minder uitvoering, meer beleidsmatig, minder capaciteit, meer ondersteuning) . In 2014 is de tijd opnieuw rijp voor onderzoek. Daarbij ligt de focus niet zozeer op het verleden, maar op de toekomst. De voortzetting van het RPCAA staat niet ter discussie, maar het is wel de vraag of de huidige organisatie en structuur van de RPCAA nog passen in een veranderende omgeving. Onderzoek moet laten zien in hoeverre de opzet en de uitvoering van de samenwerking veranderd zouden moeten worden om de effectiviteit te vergroten.

Slachtofferondersteuning door de politie

In het oktobernummer van Secondant (2013) bespreken collega’s Maartje en Joost de uitkomsten van een recent onderzoek naar de slachtofferondersteuning die de politie biedt. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat slachtoffers over het algemeen positief zijn over de wijze waarop de politie hen bejegent, maar kritisch zijn over de kerntaken (zoals het opsporen en arresteren van de verdachte(n)) van de politie.

Het artikel dat in Secondant verscheen, kunt u hieronder downloaden.

Het onderzoeksrapport vindt u hier.