Kernwoord: Overlast
We worden er allemaal wel eens mee geconfronteerd: overlast. van jongeren, van zwerfvuil, geluidsoverlast, burenoverlast, etc. Kleine ergernissen kunnen uitgroeien tot grote problemen. Wij brengen overlast in kaart en zoeken samen met gemeenten en partners naar oplossingen.
Evaluatie Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan Rembrandtplein
De Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU) is een hulpmiddel voor lokale initiatieven op het gebied van veilig uitgaan. Het doel van de KVU is het vergroten van de veiligheid in uitgaansgebieden. Dit gebeurt door het stimuleren van de samenwerking van betrokken partijen (bestuur, Openbaar Ministerie, politie en horecaondernemers), door de problemen op het gebied van de veiligheid in kaart te brengen en door deze gezamenlijk aan te pakken.
De gemeente Amsterdam is in februari 2010 gestart met een gezamenlijke aanpak voor een veilig uitgaansgebied op en rond het Rembrandtplein. Ongeveer anderhalf jaar na de start van de KVU heeft Regioplan het project geëvalueerd in opdracht van het stadsdeel Centrum.
Het hoofddoel van de KVU Rembrandtplein is het vergroten van de objectieve veiligheid op en rond het Rembrandt- en Thorbeckeplein en het terugdringen van het uitgaansgeweld gedurende de weekendnachten. Dit doel is (vooralsnog) niet gehaald. Het feit dat de doelstelling niet is behaald, betekent niet dat de KVU niet effectief is. Het betekent dat op dit moment niet kan worden vastgesteld of dat het geval is. De evaluatie laat wel zien dat er erg goed samengewerkt wordt door bestuur, Openbaar Ministerie, politie en horecaondernemers.
Het alcoholverbod in het Amsterdamse centrum
In het centrum van Amsterdam zijn zeven deels aaneengesloten gebieden aangewezen waar een alcoholverbod van kracht is. In die gebieden is het verboden om op een openbare plaats alcoholhoudende drank te gebruiken of om aangebroken alcoholhoudende drank mee te dragen.
In opdracht van het stadsdeel Centrum onderzocht Regioplan de toepassing en de opbrengsten van deze alcoholverboden. Ook bekeken wij hoe de situatie was in de gebieden waar in 2009 en 2010 een alcoholverbod is beëindigd.
Het eindrapport van het onderzoek besluit met tien aanbevelingen over het continueren, afschaffen en het al dan niet opnieuw instellen van alcoholverboden, over de (toekomstige) toepassing van de alcoholverboden en over de monitoring en evaluatie van de overlastsituaties in de alcoholverbodsgebieden.
Tijdens het onderzoek hebben we een uniek beslismodel ontwikkeld waarmee relatief snel en eenvoudig een volledige afweging gemaakt kan worden over de toepassing van alcoholverboden. Het stadsdeel Centrum zal dit instrument gebruiken om de situatie in de alcoholverbodsgebieden te monitoren.
Evaluatie Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan: kennis over effectiviteit
Regioplan evalueerde in opdracht van het WODC de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU). De KVU is een initiatief van het ministerie van Justitie, dat in 2005 overgedragen is aan het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), dat hierin samenwerkt met Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Het onderzoek naar de KVU heeft tot doel om zicht te geven op condities voor een effectief veilig-uitgaansbeleid en op de mate waarin de huidige KVU daaraan voldoet. Daarmee moet duidelijker worden of de KVU in zijn huidige opzet – een landelijk beleidsprogramma met landelijk georganiseerde ondersteuning en uitwerking door lokale partners – effectief kan zijn en waar mogelijke verbeterpunten liggen.
Bezien naar de drie invalshoeken voor effectief veilig-uitgaansbeleid (effectieve landelijke ondersteuning, effectieve samenwerking, effectieve interventies) moet worden geconcludeerd dat de onderzochte KVU-praktijk slechts in beperkte mate aan de condities voor veilig-uitgaansbeleid voldoet. Er is te weinig zicht op de effectiviteit van de ingezette maatregelen, er zijn aspecten van samenwerking die afbreuk doen aan effectiviteit (verschil in doelen en belangen, beperkte intensiteit/frequentie overleg, beperkte hiërarchie, gebrek aan kennis over effectiviteit) en de landelijke ondersteuning is niet zodanig ingericht dat de effectiviteit van de lokale uitvoering wordt bevorderd (anders dan de samenwerking als zodanig). Bij deze conclusie moet worden aangetekend dat de onderzochte praktijk betrekking heeft op KVU’s die in 2008 of eerder zijn ingezet.
Evaluatie cameratoezicht gemeente Rotterdam
De gemeente Rotterdam heeft sinds 2000 op verschillende plekken in de openbare ruimte cameratoezicht. De gemeente Rotterdam laat periodiek het cameratoezicht in de gemeente evalueren. De evaluatieresultaten daarvan worden vastgelegd in een rapportage over de stand van zaken op het gebied van cameraoezicht. Regioplan schreef eerder de jaarrapportage cameratoezicht 2008 en heeft ook in 2010 het evaluatieonderzoek verricht dat ten grondslag ligt aan de rapportage.
Naast de algemene stand van zaken met betrekking tot cameratoezicht in Rotterdam geeft het rapport ook een advies over het al dan niet continueren van cameratoezicht in verschillende gebieden. Dat gebeurt aan de hand van het BeslisInstrumentContinuerenCameratoezicht (BICC).
Driemeting cameratoezicht
In 2005 is de Wet cameratoezicht op openbare plaatsen aangenomen door zowel de Tweede als de Eerste Kamer. De kamers zullen jaarlijks worden geïnformeerd over de ontwikkelingen inzake aard en omvang, alsmede de effectiviteit van cameratoezicht in Nederlandse gemeenten. Regioplan heeft daarom de opdracht gekregen om een vijfjarig monitoronderzoek uit te voeren. In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van de driemeting.
Viermeting cameratoezicht
In 2005 is de Wet cameratoezicht op openbare plaatsen aangenomen door zowel de Tweede als de Eerste Kamer. De kamers werden jaarlijks geïnformeerd over de ontwikkelingen inzake aard en omvang, alsmede de effectiviteit van cameratoezicht in Nederlandse gemeenten. Regioplan heeft het vijfjarige monitoronderzoek uitgevoerd.
In 2010 vond het vijfde en laatste onderzoek onder alle Nederlandse gemeenten plaats. De resultaten daarvan zijn neergelegd in een rapport over deze viermeting en een rapport dat de resultaten van vijf jaar bundelt en vergelijkt.
Evaluatie Veilig Uitgaan in Alkmaar
In opdracht van de Rekenkamercommissie van de gemeente Alkmaar onderzocht Regioplan het veiligheidsbeleid van de gemeente, toegespitst op ‘veilig uitgaan’ in het centrum van Alkmaar. De conclusie van het onderzoek is in het kort dat uitgaan in Alkmaar niet onveilig is, maar dat niet gesteld kan worden dat dit dankzij het door de gemeente gevoerde beleid is. De gemeente heeft de afgelopen jaren onvoldoende samenhangend gestuurd op dit thema. Door het ontbreken van heldere doelen valt de effectiviteit van het beleid bovendien niet goed vast te stellen. Verbeteringen in het beleid zijn door de gemeente reeds geïniteerd. Het rapport van Regioplan is opgenomen in de rapportage van de Rekenkamercommissie van de gemeente Alkmaar.
Tweemeting cameratoezicht
In 2005 is de Wet cameratoezicht op openbare plaatsen aangenomen door zowel de Tweede als de Eerste Kamer. De kamers zullen jaarlijks worden geïnformeerd over de ontwikkelingen inzake aard en omvang, alsmede de effectiviteit van cameratoezicht in Nederlandse gemeenten. Regioplan heeft daarom de opdracht gekregen om een vijfjarig monitoronderzoek uit te voeren. In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van de tweemeting.
Stappenplan voor de shortlistmethodiek
Jongeren genieten van oudsher in meerdere opzichten de speciale aandacht van de politie. De politie heeft daarom een werkproces ontwikkeld waarbij jeugdgroepen in beeld worden gebracht en aangepakt met behulp van een instrument: de shortlistmethodiek. Regioplan heeft onderzocht hoe dit instrument wordt toegepast door politiekorpsen. Er bleken behoorlijke verschillen. Daarom heeft Regioplan een uniform kader ontwikkeld.
Jaarrappotage cameratoezicht Rotterdam 2008
De gemeente Rotterdam heeft sinds 2000 op verschillende plekken in de openbare ruimte cameratoezicht. Jaarlijks publiceert de gemeente Rotterdam een rapportage over de stand van zaken op het gebied van cameratoezicht. Regioplan schreef de jaarrapportage cameratoezicht 2008.