Kernwoord: Rekenkamer
Regioplan is de ideale partner van de lokale rekenkamer. Rekenkameronderzoek behoort tot de kern van ons werk. Onze onafhankelijke positie, inhoudelijke kennis van zaken, inzicht in politieke besluitvorming en kennis van beleidsprocessen zijn de ingrediënten voor een succesvol rekenkameronderzoek. Uitgangspunt is objectief onderzoek met herkenbare normen en een duidelijke scheiding tussen feiten en oordelen, uitgevoerd met gevoel voor de lokale politiek-bestuurlijke context.
Opgaven gestuurd ingehuurd. Een onderzoek naar het flexibele personeelsbeleid van de gemeente Dordrecht.
Voor de Rekenkamercommissie Dordrecht onderzocht Regioplan het beleid en de praktijk rond externe inhuur bij de gemeente Dordrecht. Het onderzoek was zowel gericht op de omvang van de inhuur als op het inhuurproces en achterliggend beleid. De vaststelling van de omvang is niet gebaseerd op zelfrapportage (bijv. Iv3), maar op onderzoek van de grootboeken. Hiervoor werkte Regioplan samen met Cebeon.
Sociale wijkteams Schiedam-Vlaardingen
Hoe ervaren inwoners en betrokken stakeholders de veranderingen in het sociaal domein, en hoe ervaren ze de werkwijze van de sociale wijkteams? Regioplan gaat deze vraag beantwoorden voor de Rekenkamercommissie van Schiedam-Vlaardingen. Het onderzoek bekijkt aan de hand van een normenkader in hoeverre de inwoners centraal staan, de wijkteams integraal werken, en in hoeverre de preventieve aanpak aan bod komt. Ten slotte worden de ervaringen van inwoners en stakeholders met het ontvangen ondersteuningsaanbod in kaart gebracht. Daarbij staan begrippen als eigen kracht, inzet van het netwerk, en één gezin, één plan, één regisseur centraal.
Economische ontwikkeling Zwartewaterland
Wat betekenen het mkb, de recreatie en het toerisme voor Zwartewaterland? En hoe heeft de gemeente gestuurd op de economische ontwikkeling van de gemeente? Welke beleidskaders zijn daarvoor ontwikkeld, welke middelen zijn ingezet en wat zijn van dit alles de effecten geweest? Deze en andere vragen beantwoordden wij voor de Rekenkamercommissie van Zwartewaterland.
Meer informatie?
Neem contact op met Frank.
Doeltreffendheid jeugdzorg Hart van Brabant
Krijgen jeugdigen de zorg die nodig is? Is de gemeente ‘in control’ zowel financieel als beleidsinhoudelijk? Voor een drietal gemeenten, behorend tot het Hart van Brabant, onderzochten we hoe de jeugdteams functioneren in relatie tot de vrij toegankelijke voorzieningen en de geïndiceerde jeugdzorg. De uitkomsten van het onderzoek zijn besproken met de gemeenteraden en hebben geleid tot aanscherping en bijstelling van het beleid en de uitvoering.
Meer informatie?
Neem contact op met Frank.
Externe inhuur BEL-combinatie en BEL-gemeenten
Voor de rekenkamercommissie BEL (Blaricum, Eemnes, Laren) onderzocht Regioplan bij de drie gemeenten en de ambtelijke samenwerkingsorganisatie BEL-combinatie in welke mate er sprake is van externe inhuur en welke gevolgen dit heeft voor de wijze van kennisoverdracht naar de vaste werkorganisatie en de continuïteit en kwaliteit van de interne werkprocessen. De vaststelling van de omvang is niet gebaseerd op zelfrapportage (bijv. Iv3), maar op onderzoek van de grootboeken. Hiervoor werkte Regioplan samen met Cebeon.
Budgetrecht gemeente Schagen
Het budgetrecht ligt in gemeenten bij de gemeenteraad. Artikel 189 Gemeentewet stelt: “Voor alle taken en activiteiten brengt de raad jaarlijks op de begroting de bedragen die hij daarvoor beschikbaar stelt, alsmede de financiële middelen die hij naar verwachting kan aanwenden.” De begroting vormt de basis voor de bedrijfsvoering, maar ook de basis voor de verantwoording. Het college moet de raad in staat stellen om zijn budgetrecht goed te kunnen invullen.
De Rekenkamercommissie Schagen kreeg over twee specifieke gevallen vragen over het budgetrecht. Het gaat om twee zaken waarbij sprake is van besluitvorming onder tijdsdruk, te weten de tijdelijke huisvesting van vluchtelingen in een sporthal en de aanleg van een voetpad in de duinen. Regioplan en Cebeon hebben onderzoek gedaan naar het handelen van het college bij deze casussen binnen de financiële en juridische kaders (zowel landelijke als lokale regelgeving en P&C documenten).
Uit het onderzoek blijkt dat Schagen niet beschikt over een noodprocedure om besluiten te nemen met financiële gevolgen onder tijdsdruk. Ook kent Schagen geen tijdschrijfsysteem, waardoor de lasten van projecten niet goed in beeld kunnen worden gebracht. Tenslotte zijn er verbeteringen mogelijk in het informeren van de gemeenteraad bij spoeduitgaven. De aanbevelingen van de rekenkamer zijn in de Raad besproken en worden bij de herziening van de financiële verordening ter hand genomen.
Rekenkameronderzoek naar het Slot Schagen
Zo’n twintig jaar geleden is in Schagen de ruïne van het Slot Schagen opgeknapt. Het slot biedt ruimte voor diverse sociaal-culturele activiteiten, alsook bepaalde commerciële activiteiten. De exploitatie ervan is in de loop der tijd op grotere afstand van de gemeente komen te staan en is uitgemond in een crisis. In 2014 zijn er nieuwe afspraken gemaakt over de exploitatie van Slot Schagen met de eigenaar en de huurder van de Ridderzaal.
Regioplan en Cebeon hebben onderzoek gedaan naar de naleving van deze afspraken, met nadruk op de laagdrempelige sociaal-culturele activiteiten in het Slot Schagen. Er komt een beeld naar voren dat de maatschappelijke functie van de Ridderzaal voor sociaal-culturele evenementen is geborgd, hoewel wel sprake is geweest van een neergang in 2014. Afspraken over statutenaanpassingen, het instellen van een raad van toezicht en informatievoorziening aan de gemeenteraad zijn nagekomen. Dit geldt niet voor de bestuurssamenstelling. Tevens is uit het onderzoek naar voren gekomen dat er geen verantwoordingsmechanisme is over het gebruik van de Ridderzaal door de eigenaar aan het bestuur van de beheers- en exploitatiestichting.
De Raad van de gemeente Schagen is zeer tevreden dat dit onderzoek inzicht heeft geboden in de situatie van het Slot na een woelige recente historie.
Regie op de Sociale Dienst Veluwerand. De doorwerking van de aanbevelingen uit eerder onderzoek.
De Participatiewet wordt in de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde uitgevoerd door de gemeenschappelijke Sociale Dienst Veluwerand (SDV). De Rekenkamercommissie Ermelo-Harderwijk heeft Regioplan begin 2015 gevraagd te onderzoeken of de aanbevelingen van een onderzoek naar de SDV uit 2011 zijn uitgevoerd. Regioplan onderzocht de wijze waarop de colleges en gemeenteraden de SDV aansturen en welke managementinformatie zij krijgen.
Decentralisaties – doelstellingen, risico’s en kansen in het sociaal domein
Welke kansen en risico’s zijn van invloed op het behalen van de doelstellingen in het sociaal domein? Voor de Rekenkamer Amersfoort voerden we een SWOT-analyse uit, gericht op deze vraag. Het onderzoek laat zien dat aansluiting tussen de wijkteams en de sociale basisinfrastructuur extra aandacht vraagt. Hetzelfde geldt voor de aansluiting tussen enerzijds de Participatiewet en anderzijds de Wmo en Jeugdwet. Tot slot wijst het onderzoek op de noodzaak om via een lerende cyclus te sturen op effectiviteit en doelmatigheid.
Het onderzoek staat op de website van de Rekenkamer: https://www.amersfoort.nl/bestuur-en-organisatie/to-3/rekenkamer.htm
Realisatie en beleving masterplannen centrum Hardenberg en Dedemsvaart
Voor de rekenkamercommissie Hardenberg heeft Regioplan een waarderend onderzoek uitgevoerd naar de realisatie van de plannen met de centra van Hardenberg en Dedemsvaart. Om de waardering voor beide centrumgebieden in kaart te brengen zijn straatinterviews gehouden met bewoners, bezoekers en toeristen, is een enquête uitgezet onder het bewonerspanel van gemeente Hardenberg en zijn burgers via Twitter opgeroepen hun mening te geven over de centrumgebieden. Om beter inzicht te krijgen in gemaakte afwegingen bij de uitvoering van de plannen zijn interviews afgenomen bij ambtelijk en bestuurlijk verantwoordelijken binnen de gemeente. Tot slot zijn er gesprekken met ondernemers en overige stakeholders gevoerd om de visie van professionals op de ontwikkelingen in kaart te brengen.