Tevredenheidsonderzoek

UWV stelt eisen aan de re-integratiebedrijven die dienstverlening verzorgen aan haar klanten. Zo moet een re-integratiebedrijf elke twee jaar de klanttevredenheid vaststellen. Dit kan binnen het bredere Keurmerk Blik op Werk. Maar bedrijven kunnen er ook voor kiezen om buiten het keurmerk een onderzoek uit te laten voeren. Regioplan voerde een tevredenheidsonderzoek uit voor Steinmetz | de Compaan. De resultaten zijn niet openbaar.

Evaluatie plaatsingssubsidie schooljaren 2009-2010 en 2010-2011

Een groot deel van de instroom in de Wajong is direct afkomstig vanuit het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso). Om de arbeidsparticipatie van jongeren uit het vso en pro te bevorderen, wil UWV scholen stimuleren om leerlingen te plaatsen in betaald werk in een reguliere setting. Daarom heeft UWV in de schooljaren 2009-2010 en 2010-2011 in vier provincies een proef met plaatsingssubsidies uitgevoerd, waarbij scholen een subsidie kunnen aanvragen als leerlingen uitstromen naar betaald werk. Regioplan onderzocht het effect van de plaatsingsubsidie op de arbeidsparticipatie van jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

Wajongers in de Metalektro

Binnen de Metalektro zijn afspraken gemaakt om een project te starten om Wajongers binnen de sector op te leiden en te begeleiden. Regioplan heeft eind 2012 de sector geadviseerd over de invulling van dit project. Voor het advies heeft Regioplan een beperkt onderzoek onder werkgevers en opleidings- en re-integratie-experts uitgevoerd. Op basis van het onderzoek en op basis van de expertise van Regioplan op dit terrein, hebben we een globaal plan van aanpak gemaakt voor het plaatsen van Wajongers in de sector. We hebben A+O Metalektro geadviseerd dit plan van aanpak in een beperkte pilot uit te voeren. Het bestuur van A+O Metalektro heeft het advies en plan van aanpak grotendeels overgenomen.

Een Wajonger in mijn bedrijf?!

In de nieuwe Wet Wajong staat het recht op arbeidsondersteuning centraal, en niet het recht op een uitkering centraal. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil de Tweede Kamer regelmatig informeren over de voortgang en effecten van dit nieuwe beleid. Een onderdeel van de informatievoorziening is een monitor Wajong die wordt uitgevoerd door UWV.

De monitor bestaat uit drie delen: analyses van gegevens uit de registraties van UWV, onderzoek onder Wajongers en onderzoek onder werkgevers. Deze rapportage is een verslag van het werkgeversonderzoek voor de tweede Wajongmonitor.

Regioplan ontwikkelde indicatoren waarmee de attitude ten opzichte van Wajongers, aannamebereidheid en bereidheid om Wajongers in dienst te houden kan worden gemeten.

Meer werkplekken bij werkgevers

Regioplan heeft de pilot ‘Meer werkplekken bij werkgevers’ drie jaar lang gevolgd en geëvalueerd. Het hoofddoel van deze pilot was het ontwikkelen en uitproberen van aanpakken die gericht zijn op het creëren van meer werkplekken bij werkgevers voor werknemers met een arbeidsbeperking. De pilot focust op de vraag hoe werkgevers verleid, gestimuleerd en ondersteund kunnen worden om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen en te houden. In mei 2013 verscheen het eindrapport en de literatuurstudie. Met het oog op de komst van de participatiewet en de qutoumregeling/baangarantie heel actueel.

Er kan veel meer dan je denkt… Werkgeversperspectief op het inschakelen van mensen met beperkingen

Vanuit het perspectief van werkgevers zijn er een aantal aanknopingspunten voor het vergroten van mogelijkheden voor het inschakelen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Deze aanknopingspunten hebben we vertaald in acht aanbevelingen met betrekking tot het overheidsbeleid, het wegnemen van koudwatervrees bij werkgevers en het wegnemen van knelpunten in de werving en selectie. We pleiten ervoor om een aantal aanbevelingen op korte termijn op te pakken, ongeacht de stand van de conjunctuur.

Dit paper is gebaseerd op twee onderzoeken die in 2008 en 2009 door Regioplan zijn uitgevoerd. Het gaat daarbij enerzijds om het onderzoeksproject ‘Nieuwe Wegen en Werken’ en anderzijds om het onderzoek ‘Ervaringen van werkgevers met Wajongers’

Monitor Loonkostensubsidie UWV

Met de wet stimulering arbeidsparticipatie (STAP) heeft UWV de bevoegdheid gekregen nieuwe re-integratie instrumenten in te zetten voor daartoe geïndiceerde klanten. Een van die instrumenten is de loonkostensubsidie (LKS). LKS wordt ingezet bij de re-integratie van klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Werkgevers krijgen een subsidiebedrag indien zij een geïndiceerde cliënt in dienst nemen.

In opdracht van UWV deed Regioplan onderzoek naar de meerwaarde van het instrument loonkostensubsidie. In het onderzoek stonden de volgende vragen centraal:
1. Voor welke klanten leidt het gebruik van LKS tot het vinden van werk, en welke klanten stromen vervolgens na een jaar LKS door naar een duurzame baan zonder subsidie?
2. Welke rol speelt het instrument LKS bij de aanname door werkgevers van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt?

Het onderzoek bestaat uit twee metingen onder werkgevers, werknemers en re-integratiebedrijven. In een afzonderlijk onderzoek is het keuzeproces van werkgevers bij het vervullen van vacatures is kaart gebracht. Hierbij is gebruik gemaakt van conjunctanalyse (ook bekend als vignettenmethode).

Hieronder vindt u de rapportage van de eerste meting van de monitor Loonkostensubsidie. De rapportage over het keuzeproces van werkgevers vindt u hier.

Ervaringen van werkgevers met Wajongers

Ruim een kwart van de Wajongers werkt. Ongeveer de helft van deze groep werkt bij een reguliere werkgever. De nieuwe Wajongwet beoogt (onder meer) de deelname aan reguliere arbeid te verhogen. In het onderzoek ‘Ervaringen van werkgevers met Wajongers’ gaan we in op de vraag welke arbeidsparticipatiemogelijkheden reguliere werkgevers bieden aan Wajongers en hoe deze kunnen worden verbeterd. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat arbeidsparticipatiemogelijkheden bij reguliere werkgevers groter worden wanneer werkgevers inzicht hebben in de (on)mogelijkheden van de Wajonger. De werkgever moet zich realiseren dat niet alleen bij aanname, maar ook na de match een werkomgeving moet worden gecreëerd waarin de productiviteit zo hoog mogelijk en de kans op uitval zo laag mogelijk is.

Werk moet lonen

De helft van de jonggehandicapten met een Wajong-uitkering die gaat werken, gaat er financieel nauwelijks of niet op vooruit. Daarnaast zorgen de complexiteit en ondoorzichtigheid van de regelgeving en uitvoering ervoor dat Wajong’ers van tevoren niet kunnen inschatten of zij er met een specifieke baan op vooruit gaan en zo ja, hoeveel. Hierdoor ontbreken de financiële prikkels voor Wajong’ers om (meer) te gaan werken.

Nieuw denken, nu doen

Een belangrijke les die we uit het verleden kunnen leren, is dat we groepen mensen met arbeidspotentieel niet zomaar moeten afserveren. Met de ongebreidelde toeloop in de WAO nog vers in het achterhoofd, heeft het kabinet dan ook eindelijk wijzigingen voorgesteld voor de Wajong. De nieuwe Wajong moet in 2010 van kracht worden.
Regioplan vreest dat met deze verschuiving van focus in beleid en uitvoering, de aandacht voor de Wajong’ers die onder de oude regeling blijven vallen zal verzwakken. Op basis van uitgebreid onderzoek onder werkgevers en Wajong’ers beargumenteert Regioplan waarom het van groot belang is dat ook deze groep Wajong’ers aan de slag komt en blijft en hoe dat kan worden bereikt.