Monitor experiment flexibilisering onderwijstijd en 5-gelijkedagenmonitor

Sinds 2011 begeleidt en monitort Regioplan het experiment flexibele onderwijstijden en de 5-gelijkedagenmonitor. Zij doet dit in samenwerking met Leeuwendaal-VOS/ABB en Etuconsult, in opdracht van de ministeries van OCW en SZW. Op vrijdag 16 januari 2015 zijn de eindrapporten van de monitor over het experiment flexibele onderwijstijden, en de 5-gelijkedagenmonitor naar de Tweede Kamer verstuurd.

Monitor experiment flexibilisering onderwijstijd
Vanaf 1 augustus 2011 is een kleine groep basisscholen gestart met het experiment flexibele onderwijstijden. Dit betekent dat zij de mogelijkheid krijgen om onderwijs dat in de zomervakantie wordt gegeven mee te laten tellen als onderwijstijd en een groter aantal 4-daagse schoolweken mogen aanbieden dan nu wettelijk mogelijk is.
De belangrijkste conclusies over het experiment flexibele onderwijstijden zijn dat ouders, leerlingen en het onderwijspersoneel van de experimentscholen erg tevreden zijn over het zelf kunnen plannen van vrije dagen. Door flexibele onderwijstijden kunnen ouders het gezinsleven en hun werk beter op elkaar afstemmen. De Inspectie van het Onderwijs heeft de onderwijskwaliteit op de scholen die aan het experiment deelnamen onderzocht en constateert op de meeste van deze scholen een aantal tekortkomingen in de kwaliteit. Uit de eindrapportage wordt verder duidelijk dat flexibele onderwijstijd op verschillende manieren kan worden vormgegeven maar dat het altijd gepaard moet gaan met flexibilisering van het onderwijs en dat daar heel veel bij komt kijken.
Het rapport van de eerste en tweede meting vindt u hier, en de derde meting onderaan.

5-gelijkedagenmonitor
Het 5-gelijkedagenmodel is een schooltijdenmodel waarbij de 5 schooldagen even lang zijn en er een korte middagpauze is waarin alle leerlingen op school overblijven. In de eindrapportage van de 5-gelijkedagenmonitor blijkt dat ouders, schooldirecteuren en in iets mindere mate het onderwijspersoneel het 5-gelijkedagenmodel overwegend als positief beoordelen. Het meest positieve aspect van werken met het 5-gelijkedagenmodel is volgens schooldirecteuren dat het meer rust heeft gebracht in de school, tot meer tijd voor leerkrachten heeft geleid om na schooltijd nog dingen te doen op school en tot meer duidelijkheid voor ouders en kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ouders van mening is dat zij arbeid en zorg als gevolg van het 5-gelijkedagenmodel beter kunnen combineren. In het onderzoek blijkt echter niet dat ouders als gevolg van het 5-gelijkedagenmodel gemiddeld meer zijn gaan werken.
Het rapport van de eerste en tweede meting vindt u hier, en de derde meting onderaan.

Inventarisatie indeling schooltijden
In het laatste jaar van beide monitoren heeft Regioplan ook een brede enquête uitgezet onder schooldirecteuren en schoolbesturen om in kaart te brengen welke schooltijdenmodellen gehanteerd worden en in hoeverre er belangstelling bestaat voor alternatieve schooltijden.
Het rapport kunt u hieronder vinden.

Draagvlak flexibele onderwijstijden

Ten behoeve van het besluitvormingstraject over flexibele onderwijstijden heeft Regioplan, op verzoek van het ministerie van OCW, een draagvlakonderzoek uitgevoerd onder ouders en leerkrachten in het basisonderwijs.

Door middel van digitale vragenlijsten werd geïnventariseerd hoe groot de belangstelling voor flexibele onderwijstijden is bij ouders en in welke mate leerkrachten bereid zijn om met flexibele onderwijstijden te werken.

Meer informatie?
U kunt contact opnemen met Peter.

 

Evaluatie e-learning ‘Anne Frank in de klas’: meting najaar 2014

‘Anne Frank in de klas’ is een e-learning bestemd voor basisschooldocenten en pabostudenten en ontwikkeld in opdracht van de Anne Frank Stichting. De applicatie bestaat uit het levensverhaal van Anne Frank in de context van de Tweede Wereldoorlog en een Toolkit. Met behulp van deze Toolkit is het mogelijk om met diverse lesonderdelen (bijvoorbeeld een voorleeshaal en een quiz) een lespakket samen te stellen voor leerlingen uit groep 7 en 8.

De Anne Frank Stichting heeft Regioplan gevraagd een evaluatie uit te voeren van deze e-learning met als doel het gebruik en het oordeel over de applicatie in kaart te brengen. Het gebruik van de e-learning is in kaart gebracht door een analyse en weergave van de webstatistieken. Voor het tweede onderdeel heeft Regioplan een aantal docenten uitgenodigd op haar kantoor. De deelnemers hebben achter een pc de e-learning bekeken en beoordeeld aan de hand van een vragenlijst. Hierna volgde een groepsgesprek. Uit deze middag bleek dat de deelnemende docenten de e-learning als bruikbaar, veelzijdig, geschikt voor de doelgroep en met voldoende keuzemogelijkheden bestempelden. Ook werden er suggesties ter verbetering gegeven, welke door de Anne Frank Stichting worden meegenomen in de aanpassing van de e-learning.
Het rapport is niet openbaar, maar kan desgewenst worden opgevraagd bij de Anne Frank Stichting.

Samenwerking in het voortgezet onderwijs

In het kader van de ambitie ‘partnerschap in de regio’ uit het sectorakkoord VO, inventariseerde Regioplan voor de VO-raad de verschillende soorten samenwerkingen (tussen scholen en met relevante partners in de omgeving) waarin scholen en besturen in het voortgezet onderwijs participeren. Het onderzoek was tweeledig. Om te beginnen zijn er telefonische enquêtes afgenomen bij schoolbesturen en -directies. Vervolgens zijn door middel van cases studies acht praktijkvoorbeelden van inspirerende samenwerkingen verder uitgelicht.

Naast een overkoepelend beeld van de verschillende thema’s waarop wordt samengewerkt (en de daarbij horende opbrengsten en knelpunten), leverde dit onderzoek ook inzicht op in de randvoorwaarden voor een goede samenwerking.

Evaluatie Regeling vaststelling schoolvakanties 2013-2016

De schoolvakantieregeling 2013-2016 houdt in dat de Rijksoverheid voor een periode van drie schooljaren bepaalt wanneer het zomervakantie, kerstvakantie en meivakantie is. Bij de zomervakantie is er een spreiding naar regio. Voor de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gelden verder adviesdata, waarbij ook onderscheid gemaakt wordt naar regio.

In het evaluatieonderzoek hebben we vanuit verschillende perspectieven (onderwijs, toeristische sector en ouders) de werking en de effecten van de regeling geëvalueerd. We hebben hierbij onder meer gekeken hoe scholen en gemeenten lokaal afstemming zoeken over de spreiding van schoolvakanties. Een multicriteria-analyse maakte deel uit van de toegepaste economische onderzoeksmethoden. In 2007 hebben we de destijds geldende vakantiespreidingsregeling ook geëvalueerd.

De staatsecretaris van Onderwijs heeft het evaluatierapport op 10 november 2015 aan het parlement aangeboden. U vindt het rapport hier.

Meer informatie?
U kunt contact opnemen met Peter.

Veldverkenning Wetenschap en Techniek (W&T)

Tussen 2004 en 2011 hebben ruim 2500 scholen deelgenomen aan het programma VTB (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs). De doelstelling van het programma was de deelnemende basisscholen, financieel en inhoudelijk, te ondersteunen bij een duurzame implementatie van wetenschap en techniek (W&T) in het onderwijs.

Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en hebben er nogal wat veranderingen plaatsgevonden in de begeleidingstructuur, de financiering en de aandacht vanuit de politiek/bestuurlijke omgeving. Gezien deze veranderingen is de vraag gerechtvaardigd of voormalig VTB-scholen de plaats van wetenschap en techniek in het onderwijs hebben weten vast te houden. Om hierop antwoord te kunnen geven, heeft Regioplan in opdracht van het Platform Bèta Techniek een kort onderzoek uitgevoerd onder voormalig VTB-scholen.

Impactmeting van de Budget Challenge

In Nederland heeft 22% van de lager en middelbaar opgeleiden tussen 18 en 34 jaar betaalproblemen, zo blijkt uit onderzoek van GGN (2014). De Stichting Weet Wat je Besteedt (WWJB) heeft daarom de Budget Challenge ontwikkeld, gericht op het mbo. In de Budget Challenge worden twee workhops gegeven, onder andere over het kostenbewust gebruik van de mobiele telefoon. De uitkomsten wijzen op een positieve impact van de Budget Challenge ten aanzien van de financiële zelfredzaamheid van studenten van het mbo. De studenten hebben na afloop meer inzicht in de oorzaken, gevolgen en aanpak van financiële problemen. De Budget Challenge lijkt minder impact te hebben op het mobieletelefoongedrag van de studenten.

Onderzoek: Waarom en hoe leren mensen de Nederlandse taal?

Het ministerie van SZW wilde meer inzicht in de mate waarin en de wijze waarop migranten, die niet inburgeringsplichting zijn, zich de Nederlandse taal eigen maken. Om motieven voor het al dan niet leren van de taal in kaart te brengen heeft Regioplan 120 interviews met leden van deze doelgroep(en) afgenomen.
Het rapport is nog niet openbaar.

Evaluatie VVE scholingsactiviteiten

Regioplan onderzocht voor de gemeente Den Haag in hoeverre het door hen gesubsidieerde scholingsaanbod voor aanbieders van voor- en vroegschoolse educatie aansluit bij de praktijk. Op basis van de uitkomsten schreven we een advies over het vve-scholingsbeleid in de toekomst. Het rapport is niet openbaar.

Op weg naar succesvol rekenonderwijs

In het voorjaar van 2013 zijn wederom pilotrekentoetsen afgenomen in het voortgezet onderwijs. In opdracht van het Steunpunt taal en rekenen vo heeft Regioplan onderzocht welke werkwijzen en overige factoren samenhangen met de behaalde toetsscores. Door middel van dit onderzoek wil het Steunpunt zicht krijgen op werkwijzen die significant samenhangen met bovengemiddelde toetsresultaten om deze kennis vervolgens met de scholen te delen. Hiermee kunnen scholen gerichter rekenbeleid ontwikkelen en maatregelen treffen om het eigen rekenonderwijs waar nodig te verbeteren.