Werkveld: Onderwijs
Evaluatie e-learning ‘Anne Frank in de klas’: meting najaar 2014
‘Anne Frank in de klas’ is een e-learning bestemd voor basisschooldocenten en pabostudenten en ontwikkeld in opdracht van de Anne Frank Stichting. De applicatie bestaat uit het levensverhaal van Anne Frank in de context van de Tweede Wereldoorlog en een Toolkit. Met behulp van deze Toolkit is het mogelijk om met diverse lesonderdelen (bijvoorbeeld een voorleeshaal en een quiz) een lespakket samen te stellen voor leerlingen uit groep 7 en 8.
De Anne Frank Stichting heeft Regioplan gevraagd een evaluatie uit te voeren van deze e-learning met als doel het gebruik en het oordeel over de applicatie in kaart te brengen. Het gebruik van de e-learning is in kaart gebracht door een analyse en weergave van de webstatistieken. Voor het tweede onderdeel heeft Regioplan een aantal docenten uitgenodigd op haar kantoor. De deelnemers hebben achter een pc de e-learning bekeken en beoordeeld aan de hand van een vragenlijst. Hierna volgde een groepsgesprek. Uit deze middag bleek dat de deelnemende docenten de e-learning als bruikbaar, veelzijdig, geschikt voor de doelgroep en met voldoende keuzemogelijkheden bestempelden. Ook werden er suggesties ter verbetering gegeven, welke door de Anne Frank Stichting worden meegenomen in de aanpassing van de e-learning.
Het rapport is niet openbaar, maar kan desgewenst worden opgevraagd bij de Anne Frank Stichting.
Samenwerking in het voortgezet onderwijs
In het kader van de ambitie ‘partnerschap in de regio’ uit het sectorakkoord VO, inventariseerde Regioplan voor de VO-raad de verschillende soorten samenwerkingen (tussen scholen en met relevante partners in de omgeving) waarin scholen en besturen in het voortgezet onderwijs participeren. Het onderzoek was tweeledig. Om te beginnen zijn er telefonische enquêtes afgenomen bij schoolbesturen en -directies. Vervolgens zijn door middel van cases studies acht praktijkvoorbeelden van inspirerende samenwerkingen verder uitgelicht.
Naast een overkoepelend beeld van de verschillende thema’s waarop wordt samengewerkt (en de daarbij horende opbrengsten en knelpunten), leverde dit onderzoek ook inzicht op in de randvoorwaarden voor een goede samenwerking.
Evaluatie Regeling vaststelling schoolvakanties 2013-2016
De schoolvakantieregeling 2013-2016 houdt in dat de Rijksoverheid voor een periode van drie schooljaren bepaalt wanneer het zomervakantie, kerstvakantie en meivakantie is. Bij de zomervakantie is er een spreiding naar regio. Voor de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gelden verder adviesdata, waarbij ook onderscheid gemaakt wordt naar regio.
In het evaluatieonderzoek hebben we vanuit verschillende perspectieven (onderwijs, toeristische sector en ouders) de werking en de effecten van de regeling geëvalueerd. We hebben hierbij onder meer gekeken hoe scholen en gemeenten lokaal afstemming zoeken over de spreiding van schoolvakanties. Een multicriteria-analyse maakte deel uit van de toegepaste economische onderzoeksmethoden. In 2007 hebben we de destijds geldende vakantiespreidingsregeling ook geëvalueerd.
De staatsecretaris van Onderwijs heeft het evaluatierapport op 10 november 2015 aan het parlement aangeboden. U vindt het rapport hier.
Meer informatie?
U kunt contact opnemen met Peter.
Veldverkenning Wetenschap en Techniek (W&T)
Tussen 2004 en 2011 hebben ruim 2500 scholen deelgenomen aan het programma VTB (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs). De doelstelling van het programma was de deelnemende basisscholen, financieel en inhoudelijk, te ondersteunen bij een duurzame implementatie van wetenschap en techniek (W&T) in het onderwijs.
Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en hebben er nogal wat veranderingen plaatsgevonden in de begeleidingstructuur, de financiering en de aandacht vanuit de politiek/bestuurlijke omgeving. Gezien deze veranderingen is de vraag gerechtvaardigd of voormalig VTB-scholen de plaats van wetenschap en techniek in het onderwijs hebben weten vast te houden. Om hierop antwoord te kunnen geven, heeft Regioplan in opdracht van het Platform Bèta Techniek een kort onderzoek uitgevoerd onder voormalig VTB-scholen.
Impactmeting van de Budget Challenge
In Nederland heeft 22% van de lager en middelbaar opgeleiden tussen 18 en 34 jaar betaalproblemen, zo blijkt uit onderzoek van GGN (2014). De Stichting Weet Wat je Besteedt (WWJB) heeft daarom de Budget Challenge ontwikkeld, gericht op het mbo. In de Budget Challenge worden twee workhops gegeven, onder andere over het kostenbewust gebruik van de mobiele telefoon. De uitkomsten wijzen op een positieve impact van de Budget Challenge ten aanzien van de financiële zelfredzaamheid van studenten van het mbo. De studenten hebben na afloop meer inzicht in de oorzaken, gevolgen en aanpak van financiële problemen. De Budget Challenge lijkt minder impact te hebben op het mobieletelefoongedrag van de studenten.
Onderzoek: Waarom en hoe leren mensen de Nederlandse taal?
Het ministerie van SZW wilde meer inzicht in de mate waarin en de wijze waarop migranten, die niet inburgeringsplichting zijn, zich de Nederlandse taal eigen maken. Om motieven voor het al dan niet leren van de taal in kaart te brengen heeft Regioplan 120 interviews met leden van deze doelgroep(en) afgenomen.
Het rapport is nog niet openbaar.
Evaluatie VVE scholingsactiviteiten
Regioplan onderzocht voor de gemeente Den Haag in hoeverre het door hen gesubsidieerde scholingsaanbod voor aanbieders van voor- en vroegschoolse educatie aansluit bij de praktijk. Op basis van de uitkomsten schreven we een advies over het vve-scholingsbeleid in de toekomst. Het rapport is niet openbaar.
Op weg naar succesvol rekenonderwijs
In het voorjaar van 2013 zijn wederom pilotrekentoetsen afgenomen in het voortgezet onderwijs. In opdracht van het Steunpunt taal en rekenen vo heeft Regioplan onderzocht welke werkwijzen en overige factoren samenhangen met de behaalde toetsscores. Door middel van dit onderzoek wil het Steunpunt zicht krijgen op werkwijzen die significant samenhangen met bovengemiddelde toetsresultaten om deze kennis vervolgens met de scholen te delen. Hiermee kunnen scholen gerichter rekenbeleid ontwikkelen en maatregelen treffen om het eigen rekenonderwijs waar nodig te verbeteren.
De Delftse zorgstructuur rondom scholieren: De gemeente een zorg?
Het onderwijs is samen met de gemeente verantwoordelijk voor het bieden van zorg aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De zorg voor jeugd is sterk in beweging. Regioplan heeft daarom samen met de Delftse Rekenkamer onderzoek gedaan naar het functioneren van de zorgstructuur rondom leerlingen en de aansluiting tussen de zorg binnen het onderwijs en het gemeentelijk beleid rond zorg voor jeugd. Het rapport biedt de Delftse gemeenteraad handvatten voor het oppakken van haar kaderstellende en controlerende taak ten aanzien van de (nieuwe integrale) zorg voor jeugd.
De functie van het uitschrijfbewijs in po, vo en mbo
De verstrekking van het uitschrijfbewijs en het gebruik ervan bij inschrijving van leerlingen is wettelijk verplicht voor het primair en voortgezet onderwijs. Het ministerie van OCW overweegt echter om het af te schaffen. Om beter zicht te krijgen op het gebruik van het uitschrijfbewijs en op de vraag of het afgeschaft kan worden, heeft Regioplan eind 2013 een onderzoek uitgevoerd. De uitkomsten maken duidelijk afschaffing een kleine lastenvermindering kan opleveren, maar dat veel scholen het risico zien van meer dubbele inschrijvingen en ‘zoekraken van leerlingen’. Afschaffing zonder goed alternatief is daarom nog niet wenselijk.