Speciaal basisonderwijs en kinderopvang

In tegenstelling tot reguliere basisscholen zijn speciale basisscholen niet verplicht om ouders te voorzien van buitenschoolse opvang. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid liet Regioplan onderzoeken of ouders van kinderen in het speciaal basisonderwijs problemen ondervinden met het vinden van buitenschoolse opvang en het combineren van arbeid en zorg. Het rapport is hier te vinden.

Inventarisatie initiatieven Opleiden in de School

Opleiden in de school (OIDS) is de afgelopen jaren een steeds belangrijker route naar het leraarschap geworden. Bij OIDS is er sprake van een partnerschap tussen één of meer lerarenopleidingen en één of meer scholen (po, vo of mbo) waarbinnen studenten, door school en lerarenopleiding gezamenlijk, worden opgeleid tot startbekwaam leraar.



Regioplan heeft voor het ministerie van OCW de huidige stand van zaken rondom OIDS in beeld gebracht. Belangrijkste vraag hierbij was: Hoe geven de partnerschappen OIDS vorm, en welke knelpunten, kansen en ontwikkelingsmogelijkheden ervaren zij daarbij? Voor dit onderzoek zijn interviews gehouden met coördinatoren van vrijwel alle lerarenopleidingen en een aantal coördinatoren van scholen. Daarnaast zijn casestudies uitgevoerd om een aantal partnerschappen uitgebreider te kunnen portretteren.

Groepsgrootte, verslag van 10 schoolbezoeken

In het kader van een onderzoek naar de groepsgrootteomvang in het basisonderwijs heeft Regioplan op verzoek van het ministerie van OCW in november 2013 tien basisscholen bezocht. Op basis van DUO-gegevens is gekozen voor scholen met een groep of met groepen van meer dan dertig leerlingen. In de gesprekken op de scholen is ingegaan op de redenen voor en de context van het werken met relatief grote groepen. In het rapport worden de bevindingen uit de interviews gepresenteerd en de cases kort beschreven.

Jaarbericht brede scholen en integrale kindcentra 2013

Op 1 juli 2014 heeft staatssecretaris Dekker (OCW) het Jaarbericht Brede scholen en integrale kindcentra 2013 aangeboden aan de Tweede Kamer. In dit door Regioplan verzorgde jaarbericht worden verschillende aspecten van brede scholen beschreven en wordt, op basis van een vergelijking met de uitkomsten van voorgaande jaren, de ontwikkeling van de brede scholen geschetst. In dit jaarbericht is ook voor het eerst uitgebreid stilgestaan bij de ontwikkeling van integrale kindcentra.
Op basis van het onderzoek is daarnaast het boekje ‘De brede school. Successen delen werkt’ samengesteld. Hierin worden acht voorbeelden van brede scholen beschreven.
Gelijk met deze twee Regioplan rapportages verscheen de rapportage ‘De brede school in een veranderend tijdsgewricht, uitkomsten landelijke effectmeting 2009-2013’, zie de website van Rijksoverheid.

Kwetsbare jongeren in Zaanstad

De gemeente Zaanstad wil een aanpak ontwikkelen voor de aansluiting van onderwijs naar werk voor kwetsbare jongeren. Met name jongeren zonder startkwalificatie hebben een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en doen daardoor vaker een beroep op (gemeentelijke) voorzieningen, bijvoorbeeld een inkomens- of re-integratievoorziening.
Met de decentralisaties Jeugdzorg, de Awbz-begeleiding en de komst van de Participatiewet krijgt de gemeente een grotere verantwoordelijkheid in de ondersteuning van deze jongeren. Om op basis van deze nieuwe ontwikkelingen een adequate aanpak voor kwetsbare jongeren te kunnen ontwikkelen, wil de gemeente Zaanstad meer inzicht in de groep kwetsbare jongeren en wil zij in beeld hebben welke kansen en risico’s zich op lokaal niveau voor doen. Regioplan heeft dit voor de gemeente Zaanstad in kaart gebracht.

Gemeente en roc: partners in participatie. Handreiking.

In 2007 wordt met de Wet Inburgering marktwerking op het terrein van inburgering geïntroduceerd; de gedwongen winkelnering voor gemeenten bij roc’s wordt afgeschaft. Vanaf 2009 worden gemeenten geacht een integraal participatiebeleid te voeren waarin re-integratie, inburgering en educatie met elkaar verbonden zijn. Dit was voor de MBO Raad en de VNG aanleiding om Regioplan te vragen een handreiking te schrijven voor gemeenten en roc’s over de wijze waarop zij hun nieuwe samenwerkingsrelaties kunnen vormgeven.

Onderzoek voortijdig schoolverlaters: ondersteuningsstructuur op scholen en relatie met externe zorgstructuur

In het kader van het tegengaan van voortijdig schoolverlaten heeft Regioplan voor de rekenkamer Nijmegen onderzoek gedaan naar de ondersteuninggstructuur in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo. De rekenkamer adviseert om de overgang van het vo naar het mbo te verbeteren, de aansluiting van de ondersteuningsstructuur in het onderwijs op de sociale wijkteams duidelijk vorm te geven en de uitstroom naar werk voor jongeren zonder startkwalificatie te organiseren. De gemeente zou hierin – vanuit haar systeemverantwoordelijkheid in het sociale domein vanaf 2015 – de regierol moeten nemen.

Effectieve schuldpreventie voor jongeren

Onderzoek laat zien dat veel jongeren moeite hebben om goed met geld om te gaan. Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) heeft daarom drie interventies ontwikkeld voor jongeren om het ontstaan van schulden te voorkomen:

  • Bright about Money (voor havo-/vwo leerlingen)
  • Moneymatters (voor vmbo-leerlingen)
  • Het Financieel Studieplan (voor studenten van het mbo, hbo en wo)

Samen met het lectoraat Schulden en Incasso van de hogeschool Utrecht onderzochten we de werkzaamheid van deze interventies. Wat leren de jongeren ervan? De resultaten laten een beperkte impact zien van Bright about Money en Moneymatters. Het Financieel Studieplan heeft wel een positieve impact: jongeren waren na afloop beter in staat om hun inkomsten en uitgaven in balans te houden.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda.

Haalbaarheidsonderzoek regionalisering leerplicht regio Almelo

In 2011 is Regioplan door RMC-regio Almelo gevraagd om aan de hand van een haalbaarheidsonderzoek te helpen bij beantwoording van de vraag of en hoe de onderlinge samenwerking tussen de gemeenten in de regio verder geïntensiveerd zou moeten worden. Door middel van deskresearch, interviews en een financiële analyse in de gemeenten Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden is onderzocht wat het draagvlak voor en de meerwaarde van een geregionaliseerde uitvoering van (deel)taken uit de Leerplichtwet is. Op basis van het onderzoek ontstond een duidelijk beeld van de mogelijkheden en beperkingen voor intensievere samenwerking. De adviezen die uit het onderzoek voortkwamen zijn door de betrokken bestuurders overgenomen. Het rapport is niet openbaar.

Personeelsverzuim in het primair onderwijs 2010

Personeelsverzuim is een belangrijk thema binnen het onderwijs. In opdracht van het ministerie van OCW en het Vervangingsfonds berekende Regioplan jaarlijks de verzuimkengetallen over het primair onderwijs. De cijfers over de ontwikkeling van personeelsverzuim geven inzicht in de mate waarin beleidsdoelstellingen zijn gerealiseerd. De verzuimkengetallen worden gebruikt voor beleidsnota’s, zoals de nota Werken in het Onderwijs (WIO).

Voor 2010 zijn de verzuimkengetallen berekend op basis van de verzuimregistratie van de salarisverwerkers Raet ECS (voorheen CASO), Raet, Merces en Magma IT. De kengetallen (ziekteverzuimpercentage, meldingsfrequentie, ziekteverzuimduur en nulverzuim) zijn apart berekend voor onderwijzend personeel en onderwijsondersteunend personeel en uitgesplitst in overig verzuim en ziekteverzuim. In 2011 heeft Regioplan de ontwikkelde werkwijze in goed overleg overgedragen aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) die vanaf 2011 de verzuimberekeningen uitvoert.