GOA-monitor Leidschendam-Voorburg 2002/2003

Gemeenten moeten aan het eind van de planperiode 2002-2006 verantwoording af te leggen over de resultaten van het gevoerde gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid). Dit beleid is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten moet het beleid op lokaal niveau vormgeven door een onderwijsachterstandenplan op te stellen en zorg te dragen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van de gemeente Leidschendam-Voorburg een monitor opgezet en uitgevoerd. Deze rapportage betreft de resultaten van de nulmeting.

GOA-monitor Veenendaal 2002/2003

Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA-beleid) is erop gericht de leerprestaties en schoolloopbanen te verbeteren van kinderen die vanuit hun sociaal-economische achtergrond ongelijke kansen hebben als het gaat om de toerusting voor participatie in de samenleving. Gemeenten geven het GOA-beleid op lokaal niveau vorm door voor een periode van vier jaar een onderwijsachterstandenplan op te stellen en zorg te dragen voor een effectieve inzet van de middelen die hen door het Rijk zijn toebedeeld. Om de ontwikkelingen in kaart te brengen en verantwoording af te kunnen leggen over het gevoerde beleid heeft Regioplan Beleidsonderzoek in opdracht van de gemeente Veenendaal een monitor opgezet en uitgevoerd. Deze rapportage betreft de resultaten van de nulmeting.

In de greep van de groep. Een onderzoek naar een Marokkaanse problematische jeugdgroep

Marokkaanse jeugdgroepen in Amsterdam-West vormen een probleem, waar nog geen sluitende aanpak voor bestaat. Jongens die worden opgepakt keren na hun straf weer terug naar de groep en hulpverleners slagen er niet in hen op het rechte pad te houden. Het blijkt evenmin mogelijk om greep te krijgen op de groep door (vermeende) leiders te benaderen en hen als bruggenhoofd te gebruiken. De invloed van de groep op de eenlingen is te groot en dat leidt tot de conclusie dat het rigoureus verbreken van de banden tussen individu en groep een noodzakelijk onderdeel moet zijn van interventies.

Informatievoorziening Jeugdzorg Zuid-Holland

Evaluatie Nationaal Jeugddebat

Sinds 1996 wordt in de Tweede Kamer eenmaal per jaar het Nationaal Jeugddebat (NJD) gehouden. Dit debat tussen politici, staatssecretarissen en jongeren tussen de 12 en 18 jaar dient als instrument ter bevordering van de jeugdparticipatie. De vraag vanuit het ministerie was om een evaluatieonderzoek uit te voeren naar de werking van het NJD. Centraal daarbij stond of het debat bijdraagt aan het vergroten van de invloed van jongeren op het beleid en het verkleinen van de ‘kloof’ tussen jeugd en politici. Ook is het effect onderzocht door deelnemers aan het debat te vergelijken met niet-deelnemers.

Evaluatie subsidieregeling landelijke jeugdorganisaties

Het bevorderen van de maatschappelijke participatie en integratie van jongeren is een belangrijke doelstelling voor de vele jeugdorganisaties in Nederland. Over de bestaande subsidieregeling bestond bij deze organisaties veel onvrede. In opdracht van het ministerie is de uitvoering van deze regeling geëvalueerd. Daarbij zijn onder meer gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde landelijke jeugdorganisaties. Het rapport bevat aanbevelingen over de wijze van subsidiëren van landelijke jeugdorganisaties.

Evaluatie-onderzoek naar de stimulerings projecten voor Antilliaanse en Arubaanse jongeren peildatum 1 juli 2000

In verschillende Nederlandse gemeenten zijn projecten opgezet om de integratie van werkloze Antilliaanse en Arubaanse jongeren in de Nederlandse samenleving te bevorderen, in het bijzonder door een verbeterde aansluiting van de jongeren op het reguliere arbeidsmarkt- en scholingsinstrumentarium. De experimenten worden gedurende de gehele looptijd (1994-2001) gevolgd. Rapportage geeft stand van zaken op 1 juli 2000.

Opvoedingsondersteuning Vlaardingen

Een belangrijk actiepunt uit de jeugdnota 2004 van de gemeente Vlaardingen is het realiseren van een sluitend en vraaggericht aanbod van opvoedingsondersteuning voor alle (allochtone) ouders. Om dit te kunnen realiseren, had de gemeente Vlaardingen behoefte aan inzicht in het totale veld van opvoedingsondersteuning in de gemeente. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek was het in kaart brengen van de vraag naar opvoedingsondersteuning onder specifieke doelgroepen, te weten laag opgeleide autochtone ouders, Marokkaanse ouders, Turkse ouders en Antilliaanse tienermoeders. Daarnaast hebben we in kaart gebracht wat het huidige aanbod aan opvoedingsondersteuning is en welke vormen van samenwerking er ten aanzien van opvoedingsondersteuning in de gemeente Vlaardingen en in de regio bestaan. In het rapport komt onder meer aan het licht hoe het komt dat Marokkaanse moeders en Antilliaanse moeders moeilijk worden bereikt met opvoedingsondersteuning.

Evaluatie criem-pilots

In zeven Nederlandse gemeenten is gedurende twee jaar (1999 en 2000) intensief gewerkt aan een samenhangende aanpak voor de integratie van jongeren uit etnische minderheidsgroepen. Deze aanpak is gebaseerd op de nota CRIEM (Criminaliteitspreventie in Relatie tot de Integratie van Etnische Minderheden). Belangrijke elementen uit de CRIEM-nota zijn, naast de integrale aanpak, de regierol van de gemeente en een actieve betrokkenheid van de betreffende etnische minderheidsgroepen. De zeven pilots zijn geëvalueerd en gemonitord. Het onderzoek heeft een aantal producten opgeleverd die gebruikt kunnen worden door gemeenten die nu bezig zijn de CRIEM-aanpak te implementeren (met name de G17).

Naschoolse activiteiten in Amsterdam West

Kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn volop bezig met het ontdekken van hun talenten en interesses. De ontwikkeling hiervan speelt zich niet alleen af tijdens schooluren. Scholen proberen, eventueel samen met welzijnsorganisaties, een brug te slaan tussen onderwijs en talentontwikkeling. Zij organiseren hiertoe naschoolse activiteiten (NSA). Stadsdeel West van de gemeente Amsterdam ondersteunt dergelijke NSA middels de subsidieregeling Brede Talentontwikkeling (BTO).

In opdracht van stadsdeel West zochten wij uit op welke manier naschoolse activiteiten bijdragen aan talentontwikkeling van kinderen. Het rapport resulteerde in aanbevelingen ter verbetering.

Meer informatie?
Benieuwd naar de aanbevelingen? Lees hieronder ons rapport of bekijk onze factsheet.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yannick.