Werkveld: Onderwijs
Klachtenbehandeling mbo 2012
Net als in 2009 heeft Regioplan ook in schooljaar 2011-2012 ondersteuning geboden bij het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar de klachtenbehandeling in het mbo. De vraag was hoe mbo-instellingen omgaan met klachten van ouders en deelnemers en hoe toegankelijk hun klachtenregeling is. We hebben een inventarisatie gemaakt van de mate waarin een klachtenregeling te vinden is op de websites van de mbo-instellingen. Daarnaast hebben we de klachtenregelingen beoordeeld op de inhoud en de volledigheid. Tot slot zijn er telefonische interviews met klagers (deelnemers en ouders) gehouden om zicht te krijgen op de manier waarop mbo-instellingen om zijn gegaan met hun klachten. We hebben drie databestanden opgeleverd aan de Inspectie. De inspectie heeft deze gegevens gebruikt voor verdere analyse en rapportage. U kunt het rapport hier downloaden.
Arbeidsmarkt onderwijsbestuurders
Het onderwijs moet kunnen beschikken over voldoende bestuurders. Het ministerie van OCW heeft behoefte aan inzicht in de arbeidsmarkt voor bezoldigde bestuurders in het po, vo, mbo, hbo en wo, hoe die zich ontwikkelt en de eventuele knelpunten die zich daarop voordoen. Na overleg met de sectororganisaties heeft het ministerie Regioplan opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren onder Colleges van Bestuur en onder Raden van Toezicht in het gehele onderwijsveld. Op basis hiervan is een beter beeld ontstaan van de arbeidsmarkt van bestuurders.
Onderwijs Werkt! 2012 en 2013
Het ministerie van OCW wil graag zicht krijgen op de voortgang van de afspraken die zijn gemaakt in het Actieplan Leraar 2020 – een krachtig beroep. Dit actieplan richt zich op onderwijskwaliteit, de professionaliteit van de onderwijsorganisatie en het aanbod van voldoende, goed opgeleide leraren. Door middel van de enquête Onderwijs Werkt! wil het ministerie van OCW een beeld krijgen van de voortgang van dit actieplan. De resultaten worden mede gebruikt om het beleid, indien nodig bij te sturen en om over de voortgang te rapporteren aan de Tweede Kamer. Inmiddels zijn de rapportages van de eerste en tweede meting ‘Onderwijs Werkt! verschenen. In 2014 volgt een nieuwe meting.
KOSTEN GEMEENTELIJK APPARAAT: Buitenonderhoud en aanpassingen schoolgebouwen po
De overheid heeft het voornemen om per 1 januari 2015 de taken op het gebied van buitenonderhoud en aanpassingen schoolgebouwen primair onderwijs (po) en speciaal onderwijs (so) over te hevelen van de gemeenten naar de schoolbesturen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) willen in verband met de overheveling inzicht hebben in de hoogte van de apparaatskosten van gemeenten die aan die taken zijn verbonden. OCW heeft Regioplan de opdracht gegeven daar een onderzoek naar uit te voeren.
Stapelen kan weer
Leerlingen in Nederland moeten al heel jong een opleiding kiezen. Meer dan in andere landen is het daarom van belang dat ze kunnen overstappen naar een opleiding op hoger niveau. Het ‘stapelen’ neemt weer toe. Maar makkelijk is het niet.
Regioplan schreef een artikel over dit onderwerp in het onderwijstijdschrift Didaktief, naar aanleiding van de belangrijkste resultaten van het onderzoek naar doorstromen en stapelen binnen het onderwijs wat Regioplan uitvoerde.
Taakregistratie door CLB-medewerkers Instrumentontwikkeling en -toetsing
Het departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid wil een instrument om het takenpakket van de Centra voor Leerlingbegeleiding (CLB’s) in kaart te brengen en het aandeel van de uitvoering van de verschillende taakonderdelen daarin. In het kader van de opdracht is het takenpakket van de CLB-medewerkers geïnventariseerd en is er een registratie-instrument ontwikkeld en getest op bruikbaarheid. Het onderzoek is uitgevoerd door Tempera, een Antwerps onderzoeksbureau, waar Regioplan regelmatig mee samenwerkt. Op basis van de expertise op het gebied van onderzoek naar tijdsbesteding en taakregistratie trad Regioplan in verschillende fasen van dit project op als adviseur van Tempera.
Effectonderzoek Word een Held met je Geld
ABN AMRO Foundation biedt medewerkers van de bank de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te verrichten en daarmee een maatschappelijke bijdrage aan de samenleving te leveren. Een van de activiteiten die medewerkers in dit kader verrichten, is het geven van een gastles over geld in het basisonderwijs. Ter ondersteuning van de gastles heeft ABN AMRO Foundation samen met het Nibud de lesmethode ‘Word een Held met je Geld’ ontwikkeld. De foundation heeft de Hogeschool Utrecht en Regioplan gevraagd een effectonderzoek naar ‘Word een Held met je Geld’ uit te voeren. De resultaten van het onderzoek worden in 2014 verwacht.
Vervangingsvraag risicoregio Almere-Flevoland 2011
Regioplan heeft in opdracht van het regionaal platform Almere-Flevoland opnieuw onderzoek gedaan naar de vervangingsvraag als gevolg van vergrijzing bij het onderwijspersoneel in de komende jaren. Dit keer was het onderzoek gebaseerd op de docentgegevens van 2011. We hebben in kaart gebracht hoeveel docenten de komende jaren met pensioen gaan en vastgesteld bij welke vakken en op welke niveaus de grootste tekorten gaan ontstaan. Daarnaast zijn de gegevens uitgesplitst naar de verschillende gemeenten die onder de regio Almere-Flevoland vallen. Door een verwachte stijging van het leerlingenaantal in Lelystad en Almere, krijgen deze gemeenten naast een vervangingsvraag ook te maken met een uitbreidingsvraag. De opdrachtgever heeft door dit onderzoek een gedetailleerd beeld gekregen van de vervangingsvraag op aan het Platform deelnemende scholen en scholen kunnen hiermee gericht actie ondernemen op te verwachten tekorten in het docentencorps.
Onderwijshuisvesting Bussum
In hoeverre kan het Bussumse beleid ten aanzien van de huisvesting van de plaatselijke scholen gezien worden als doeltreffend, doelmatig en transparant? Die vraag stond centraal in dit onderzoek voor de lokale rekenkamercommissie.
Het functioneren van de zorgstructuur in het Haagse onderwijs. Een doorkijk in de praktijk bij vijf scholen
Gemeenten worden per 2015 verantwoordelijk voor de gehele jeugdzorg. De Rekenkamer Den Haag onderzocht ter voorbereiding daarop hoe het nu staat met de zorg voor jeugd op scholen. Het signaleren en volgen van kinderen met problemen gebeurt namelijk vaak op school. De overdracht van de jeugdzorg biedt de gemeente kans een grote stap vooruit te zetten, stelt de Rekenkamer: veel gaat goed, veel kan beter. Regioplan voerde het praktijkonderzoek uit naar het functioneren van de zorgstructuur op vijf Haagse scholen. Het betreft twee scholen voor primair onderwijs, twee voor voortgezet onderwijs en een mbo.