Ontwikkelingen in de omvang en de gemeentelijke financiering van het peuterspeelzaalwerk

In het kader van de evaluatie van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (WKO) heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de omvang en financiering van, en ontwikkelingen in het peuterspeelzaalwerk.
De resultaten laten zien dat capaciteit van het peuterspeelzaalwerk de afgelopen jaren verder is gedaald. Ook de bestedingen van gemeenten aan het (reguliere) peuterspeelzaalwerk zijn, ondanks de extra middelen die gemeenten voor de versterking het peuterspeelzaalwerk ontvangen hebben, gedaald.
Belangrijke organisatorische ontwikkelingen binnen gemeenten zijn: de samenwerking van peuterspeelzaal- en kinderopvangorganisaties en het fysiek bij elkaar brengen van peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en onderwijs. De wet OKE lijkt hiermee vruchten af te werpen.

Slotmeting invoering persoonsgebonden nummer primair onderwijs

De bekostiging van scholen in het primair onderwijs (po) vindt sinds 1 oktober 2010 niet meer plaats op basis van papieren tellingen, maar op basis van het persoonsgebonden nummer van leerlingen en daaraan gekoppelde GBA-gegevens. Scholen zijn bij de overgang op deze nieuwe manier van bekostigen intensief begeleid. Ook is er een monitor uitgevoerd. In deze slotmeting heeft Regioplan, ruim een jaar na de definitieve invoering, de stand van zaken op scholen voor de laatste maal onderzocht. Dit leverde een wisselend beeld op, met enerzijds een positiever houding van scholen en een aanvaardbare administratieve last, maar anderzijds ook problemen in de dagelijkse praktijk.

Financiële deskundigheid onderwijs (po en vo)

De Commissie Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen (Commissie Don) pleitte in 2009 voor versterking van de financiële deskundigheid in alle onder-wijssectoren, maar met name in het primair en voortgezet onderwijs (po en vo). Naar aanleiding van het rapport van de commissie zijn er sindsdien in het onderwijsveld verschillende acties uitgevoerd om die financiële deskundigheid te verbeteren. Regioplan en Ernst & Young hebben in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in de maanden augustus tot en met oktober 2012 een onderzoek uitgevoerd om de resultaten die met die acties zijn bereikt in beeld te brengen.

Ondersteuning van de jury Excellente Scholen 2012, 2013 en 2014

Een deel van de scholen in Nederland doet het goed of zeer goed. De scholen bieden een veilig klimaat waarbinnen leerlingen goede tot zeer goede resultaten behalen daartoe uitgedaagd door bekwame leerkrachten. Onder deze goede scholen is er een aantal dat het ‘excellent’ doet. Op voordracht van de jury is in 2012, in 2013 en 2014 aan een aantal zeer goede scholen het predicaat Excellente School verleend. Hiermee wordt beoogd deze scholen de erkenning te geven die ze verdienen. Bovendien zijn deze scholen een voorbeeld voor andere scholen.



In dit bijzondere traject heeft Regioplan de jury ondersteund bij de uitvoering van haar taken. De ondersteuning door Regioplan omvatte zowel inhoudelijke (ontwikkeling instrumenten, monitoring, verslagging) als organisatorische taken.

Begin 2015 is het traject overgedragen aan de Inspectie van het onderwijs.

Externe links:
Inspectie van het onderwijs
Ministerie van OCW
Excellente Scholen (pagina EDventure)

Onderwijsinspanningen taal en rekenen

In 2010 zijn de referentieniveaus voor taal en rekenen ingevoerd. Daarmee is vastgelegd wat leerlingen aan het eind van het po, vo en mbo moeten kennen en kunnen. Vanaf 2013 komen er verplichte eindtoetsen en eindexamens. Het vastleggen en aanscherpen van de eisen voor taal en rekenen heeft naar verwachting een effect op het taal- en rekenonderwijs op scholen. In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht Regioplan in hoeverre dat het geval is, en
welke inspanningen scholen precies verrichten om hun taal- en rekenonderwijs te verbeteren en intensiveren.

Naar een verdergaande differentiatie aan de pabo?

Vrijwel alle pabo’s in Nederland hebben een leeftijdspecialisatie in het curriculum opgenomen, doorgaans de specialisatie Jonge kind/Oudere kind. Pabo’s geven elk op hun eigen manier invulling aan de specialisatie. Met een eventuele verdergaande differentiatie in de opleiding Leraar basisonderwijs wil het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de kwaliteitsverbetering van het basisonderwijs een extra impuls geven. De beoogde differentiatie sluit aan bij de specialisatie Jonge kind/Oudere kind.

Met de differentiatie wordt beoogd de kwaliteit van het basisonderwijs te helpen verbeteren. Invoering ervan kan echter consequenties hebben op andere gebieden. Bijvoorbeeld op de instroom aan de opleiding, de vraag naar nascholing en de aansluiting van de opleiding met de onderwijsarbeidsmarkt. In opdracht van het ministerie heeft Regioplan de mogelijke effecten van een verdergaande differentiatie op deze terreinen verkend.

Kansen ZAT voor de jeugd? Rekenkameronderzoek naar de aansluiting tussen voortgezet onderwijs en jeugdzorg in Lelystad

In opdracht van de rekenkamer Lelystad heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en de jeugdzorg in Lelystad. De rekenkamer concludeert dat het preventieve jeugdbeleid van de gemeente Lelystad is verbeterd. Het bereik en het resultaat van leerplicht en de regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC) kunnen echter nog wel beter. Ook is de afstemming tussen het voortgezet onderwijs en instellingen voor jeugdzorg is nog niet optimaal. De Zorg en Advies Teams (ZAT’s) in het voortgezet onderwijs en het Centrum van Jeugd en Gezin (CJG) moeten verder worden doorontwikkeld en verbeterd.

Integrale Personeelstelling onderwijs (IPTO) 2011

Sinds 2006 voert Regioplan de dataverzameling- en bewerking voor de Integrale Personeelstellingen Onderwijs (IPTO) uit voor het ministerie van OCW. Hierbij worden op persoonsniveau lesgegevens verzameld over het lesgevend personeel in het voortgezet onderwijs. Voor deze tellingen kunnen de scholen voor alle lesgevenden een online formulier invullen of hun gegevens aanleveren via roosterpakketten. De IPTO is onder andere van belang om informatie over vakken en de bijbehorende lesuren te achterhalen. Daarnaast heeft Regioplan, mede op basis van deze dataverzameling, sectorcijfers met het percentage bevoegd gegeven lessen berekend. De bijbehorende notitie vindt u hieronder. Verder heeft Regioplan de databestanden opgeleverd aan de opdrachtgever.

Voortijdige schooluitval Tilburg

Scholen voor voortgezet onderwijs en mbo in Tilburg hebben in de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om de voortijdige schooluitval terug te dringen. Regioplan heeft begin 2012 in opdracht van de samenwerkende scholen onderzocht wat de stand van zaken was op tien scholen in Tilburg bij het terugbrengen van het aantal uitvallers. Naast schoolbezoeken is de cijfermatige ontwikkeling voor de regio in beeld gebracht en gekeken waar eventueel verbetering mogelijk is. Het rapport is mede gebruikt voor verfijning van het vsv-beleid voor de periode tot 2015.
Het rapport is niet openbaar.

Evaluatie wet- en regelgeving voorzieningenplanning voortgezet onderwijs

Als gevolg van de nieuwe wetgeving die van kracht werd in augustus 2008 bepalen scholen voor voortgezet onderwijs binnen een regio gezamenlijk de samenstelling van de onderwijsvoorzieningen. Regioplan onderzocht de voorzieningenplanning in het voortgezet onderwijs ten behoeve van de evaluatie van deze wet door de Tweede Kamer. Het rapport doet verslag van enquêtes die onder verschillende groepen betrokkenen zijn uitgezet en beschrijft een aantal cases waaronder de regionale plannen onderwijsvoorzieningen van Amsterdam en Rotterdam en het stichten van nieuwe scholen.