Loopbaanwensen en -mogelijkheden voor ondersteunend personeel in het voortgezet onderwijs

Van alle werknemers in het voortgezet onderwijs bestaat ongeveer een vijfde uit ondersteunend personeel. In tegenstelling tot leraren is er over de loopbaanwensen en loopbaanmogelijkheden van deze groep personeelsleden niet veel bekend. Dit komt doordat de aandacht, wanneer het om loopbaanontwikkeling gaat, traditioneel vooral uitgaat naar het onderwijzend personeel.

Naast alle aandacht voor het vergroten van de loopbaanmogelijkheden voor leraren, wil de CAO-tafel VO echter ook aandacht besteden aan de mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling voor ondersteunend personeel. In opdracht van SBO heeft Regioplan daarom een verkennend onderzoek verricht naar de loopbaanwensen en loopbaanmogelijkheden van ondersteunend personeel in het voortgezet onderwijs. Naast het rapport is er van dit onderzoek ook een publieksversie verschenen.

Vervangingsvraag Almere-Flevoland

In opdracht van het regionaal platform Almere-Flevoland heeft Regioplan onderzoek gedaan naar de vervangingsvraag als gevolg van vergrijzing bij het onderwijspersoneel in de komende jaren. We hebben hiervoor in kaart gebracht hoeveel docenten de komende jaren met pensioen gaan en vastgesteld bij welke vakken en op welke niveaus de grootste tekorten gaan ontstaan. Daarnaast hebben we deze gegevens uitgesplitst naar de verschillende gemeenten die onder de regio Almere-Flevoland vallen. Hierdoor heeft de opdrachtgever een gedetailleerd beeld gekregen van de vervangingsvraag op aan het Platform deelnemende scholen. Daarmee kunnen scholen gericht actie ondernemen op te verwachten tekorten in het docentencorps.

Integrale personeelstellingen onderwijs (IPTO) 2009

Sinds 1994 worden voor de Integrale Personeelstellingen Onderwijs (IPTO) op persoonsniveau lesgegevens verzameld over het lesgevend personeel in het voortgezet onderwijs. Voor deze tellingen kunnen de scholen voor alle lesgevenden een online formulier invullen of hun gegevens aanleveren via roosterpakketten. Net als eerdere jaren heeft Regioplan ook de gegevens over 2009 verzameld en verwerkt. De IPTO is onder andere van belang om informatie over vakken en de bijbehorende lesuren te achterhalen. Daarnaast zijn er over de IPTO gegevens van 2009 sectorcijfers met betrekking tot het aantal bevoegd gegeven lessen berekend. Regioplan heeft de databestanden opgeleverd aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Er is geen rapport geschreven.

Instroom en doorstroom in het primair onderwijs

De arbeidsmarkt voor docenten en schoolleiders in het primair onderwijs heeft een gesloten karakter. De mobiliteit die zich voordoet, is met name beperkte mobiliteit binnen het primair onderwijs en nauwelijks naar andere sectoren.
Tegelijkertijd zal in bepaalde regio’s in Nederland het aantal leerlingen fors afnemen, terwijl in andere regio’s een toename van het aantal leerlingen verwacht wordt. In sommige regio’s zal er dus een overschot aan leraren ontstaan en in andere regio’s een tekort. Door de gesloten arbeidsmarkt kunnen deze schommelingen moeilijk opgevangen worden.

Regioplan heeft in opdracht van het SBO onderzoek uitgevoerd naar het karakter van de arbeidsmarkt in het primair onderwijs en de mogelijkheden en randvoorwaarden om de in- en doorstroom te verbeteren. Scholen zouden de mobiliteit kunnen stimuleren door bijvoorbeeld te werken met regionale mobiliteitscentra en vervangingspools. Of bijvoorbeeld door sterker de baanmogelijkheden in het voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en in andere regio’s onder de aandacht te brengen. Dat kan al op de pabo beginnen.

Ruimte van de professional en kwaliteit dienstverlening

Over de handelingsvrijheid van de professional in (semi)publieke instellingen wordt zowel wetenschappelijk als maatschappelijk intensief gediscussieerd. In opdracht van het Kenniscentrum voor Ordeningsvraagstukken (KCOV) van het ministerie van Economische Zaken en met betrokkenheid van de ministeries van OCW, SZW en VWS heeft Regioplan Beleidsonderzoek in de periode van december 2007 tot en met juni 2008 onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de ruimte van de professional en de kwaliteit van de dienstverlening in drie sectoren: verstandelijke gehandicaptenzorg, middelbaar beroepsonderwijs en gemeentelijke sociale diensten.



Het rapport is niet openbaar.

Vervangingsvraag risicoregio Rijnstreek

In opdracht van het Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rijnstreek deed Regioplan onderzoek naar de vervangingsvraag als gevolg van vergrijzing bij het onderwijspersoneel in de komende jaren. We keken niet alleen naar hoeveel docenten de komende jaren met pensioen gaan, maar stelden ook vast bij welke vakken en op welke niveaus de grootste tekorten gaan ontstaan. Hierdoor heeft de opdrachtgever een gedetailleerd beeld gekregen van de vervangingsvraag op aan het Platform deelnemende scholen. Daarmee kunnen scholen gericht actie ondernemen op te verwachten tekorten in het docentencorps.

Meer informatie over het platform en over de presentatie die de onderzoekers naar aanleiding van dit onderzoek hielden vindt u hier.

Arbeidsmarktbarometer Voortgezet Onderwijs 2007-2008. Vacatures in het schooljaar 2007-2008

In deze rapportage presenteren we de jaarcijfers voor vacatures voor directiefuncties, leraren en ondersteunend personeel in het voortgezet onderwijs over het schooljaar 2007-2008. Voor alle drie de personeelscategorieën kan worden geconcludeerd dat de spanning op de arbeidsmarkt sinds vorig schooljaar weer lijkt toe te nemen: het aantal openstaande vacatures is gestegen, vacatures staan langer open en het percentage vacatures dat moeilijk vervulbaar wordt geacht, is hoger.

Arbeidsmarktbarometer MBO 2007-2008. Vacatures in het schooljaar 2007-2008

In deze rapportage presenteren we de jaarcijfers voor vacatures voor directiefuncties, leraren en ondersteunend personeel in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie over het schooljaar 2007-2008. Gedurende het schooljaar 2007-2008 kende deze sector in alle drie functiegroepen relatief veel openstaande vacatures. Het percentage onvervulde lerarenvacatures lag, hoewel er minder vacatures zijn ontstaan, op hetzelfde niveau als tijdens het schooljaar 2006-2007. Voor alle functiegroepen geldt dat onvervulde vacatures naar verhouding een langere periode openstonden. De cijfers suggereren dat het in het schooljaar 2007-2008 voor alle functiegroepen lastig was om vacatures ‘tijdig’ te vervullen.

Basisvaardigheden rekenen en nederlands in de opleiding onderwijsassistent – meting 2009

In opdracht van de Inspectie van het Onderwijs voerde Regioplan onderzoek uit naar de basisvaardigheden rekenen en Nederlands in de opleiding onderwijsassistent. Dit is een herhaling van het onderzoek dat we in 2007 uitvoerden. Bij twaalf opleidingen hebben eerste en laatstejaars-deelnemers de Cito Eindtoets Basisonderwijs gemaakt. Bij eerstejaars van het onderzoek van 2007 is de toets dit jaar opnieuw afgenomen, zodat de individuele ontwikkeling van leerlingen kon worden gevolgd. Ook zijn gegevens verzameld over de opbouw van reken- en taalonderwijs in de onderzochte opleidingen. De verschillen tussen de onderzochte opleidingen blijken groot: bij de ene opleiding verbeteren de basisvaardigheden van deelnemers veel meer dan bij de andere. We vinden enkele mogelijke verklaringen daarvoor in de opbouw van het reken- en taalonderwijs.

Eenmeting Meedoen allochtone jeugd door sport. Een onderzoek naar de sportdeelname van niet-westerse vmbo-leerlingen

De sportparticipatie van niet-westerse jeugd in Den Haag blijft achter bij die van autochtone jeugd, met name die van niet-westerse meisjes. Met het sportstimuleringsproject ‘Meedoen Allochtone Jeugd Door Sport’ probeert de gemeente ervoor te zorgen dat deze kinderen meer gaan sporten en vaker lid worden van een vereniging. Dit doen zij door via school allerlei sporten aan te bieden, waar de leerlingen wekelijks aan kunnen deelnemen. Regioplan zocht uit hoe vaak en in welke setting deze jeugd sport en achterhaalde de redenen van kinderen om wel of juist niet te gaan sporten. De uitkomsten zijn vergeleken met de nulmeting uit 2008. Het blijkt dat niet-westerse vmbo-leerlingen in de loop van de jaren iets meer zijn gaan sporten.