Detachering: Instellingsprofielen BVE

Regioplan heeft voor de Inspectie van het Onderwijs meegewerkt aan de ontwikkeling van instellingsprofielen voor het Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE). Met deze profielen, die sinds december 2010 via de website van de onderwijsinspectie te raadplegen zijn, is het mogelijk voor elke MBO-instelling in Nederland een overzicht te krijgen van gegevens met betrekking tot toezicht, opbrengsten, financiën en achtergrondkenmerken. Via een detacheringsperiode van bijna een jaar heeft een onderzoeker van Regioplan cijfermatige berekeningen voor de instellingsprofielen uitgevoerd.

Meer informatie en de instellingsprofielen zijn te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

Inzet, effecten en wensen ten aanzien van de innovatie- en stagebox

Van 2006 tot en met 2009 ontvingen mbo-instellingen (roc’s, aoc’s en vak-scholen) aanvullende middelen uit de Regelingen innovatiebox en stagebox. Ook kenniscentra ontvingen in deze periode middelen uit de stagebox. De regelingen hadden als doel om de onderwijsinnovatie in het mbo te versterken en het aantal stage- en simulatie-plaatsen voor moeilijk plaatsbare deelnemers te bevorderen en de begeleiding van deze deelnemers te verbeteren. Regioplan onderzocht op welke wijze instellingen en kenniscentra deze middelen inzetten, de effecten daarvan en hun wensen ten aanzien van deze regelingen in de toekomst.

Technomonitor 2010

Op verzoek van het Platform Bèta Techniek heeft Regioplan een hoofdstuk voor de Technomonitor 2010 geschreven over de stand van het techniekonderwijs in het basisonderwijs. Hierbij is gebruik gemaakt van diverse bronnen, zoals de audits onder VTB-scholen, de vragenlijst die jaarlijks aan de VTB-scholen is voorgelegd en de attitudemeting Techniek en Wetenschap. In het hoofdstuk wordt de ontwikkeling over de jaren heen beschreven. Een belangrijke constatering is dat op de basisscholen die deelnemen aan VTB het aantal uren wetenschap- en techniekonderwijs met 50 procent toegenomen. De deelnemers hebben hun zaakjes rond techniekonderwijs ook steeds beter op orde.

De Technomonitor 2010 kunt u hier downloaden.

Duurzaamheid VTB

Doelstelling van het programma Verbreding Techniek in het Basisonderwijs (VTB) is dat 2.500 basisscholen, ondersteund door het programma en de regionale steunpunten, in 2010 wetenschap en techniek in hun onderwijs hebben verankerd. Een landelijke auditcommissie volgt de ontwikkelingen van het programma. Om te komen tot een eindoordeel heeft Regioplan deze auditcommissie geholpen bij het opstellen van een ‘duurzaamheidsprofiel’. In dat profiel wordt per VTB-deelnemer vastgesteld of de implementatie van wetenschap en techniek op de school duurzaam is. Dit gebeurt aan de hand van criteria als beleid, organisatie, onderwijsinhoud en professionaliteit van de leerkracht.

Van dit project is geen rapport beschikbaar.

Diversiteit in het hoger pedagogisch onderwijs

Het lerarenkorps in Nederland vormt geen goede afspiegeling van onze samenleving: leraren met een niet-westerse achtergrond zijn in het hele onderwijsstelsel ondervertegenwoordigd, terwijl in het basisonderwijs daarbovenop een ondervertegenwoordiging van mannelijke leerkrachten speelt. Om een grotere diversiteit binnen het lerarenkorps te realiseren, wil het ministerie van OCW de lerarenopleidingen stimuleren om afspraken te maken over instroom en rendement van de ondervertegenwoordigde groepen. In samenwerking met ECHO (Expertisecentrum Diversiteitsbeleid) is Regioplan in opdracht van het ministerie van OCW een begeleidingstraject voor pabo’s en lerarenopleidingen gestart dat bestond uit een combinatie van onderzoek, samenwerking, advisering en kennisontwikkeling.

Het rapport van dit onderzoek is nog niet openbaar.

Vervangingsvraag Noord-Holland Noord

Naast de vervangingsvraag voor verschillende risicoregio’s heeft Regioplan nu ook de vervangingsvraag voor de regio Noord-Holland Noord in kaart gebracht. Deze regio krijgt in de toekomst te maken met bevolkingskrimp. Het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs daalt tot 2020 naar verwachting met zeven procent. Tegelijkertijd kent het voortgezet onderwijs een vergrijsd personeelsbestand. De vraag is hoe deze twee ontwikkelingen zich tot elkaar verhouden: leidt de krimp ertoe dat er in de toekomst een overschot aan docenten is, of juist een tekort?

Om deze vraag te beantwoorden hebben we onderzocht hoeveel docenten de komende jaren met pensioen gaan als gevolg van vergrijzing en bij welke vakken en op welke niveaus de grootste tekorten gaan ontstaan. We hebben zowel voor de hele regio als voor de individuele scholen in kaart gebracht waar de grootste knelpunten zitten. Daarmee kunnen scholen gericht actie ondernemen op te verwachten tekorten in het docentencorps.

Het blijkt dat de vervangingsvraag de komende tien jaar veel groter is dan de leerlingenkrimp. In de regio Noord Holland Noord gaat 30 procent van de docenten binnen tien jaar met pensioen, een hoger percentage dan landelijk. Dit betekent dat de bevolkingskrimp de toekomstige vraag naar nieuwe docenten niet zal opvangen.

Cultuureducatie op Haagse scholen

In opdracht van de gemeente Den Haag onderzocht Regioplan de stand van zaken op het gebied van cultuureducatie op Haagse scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Er zijn geen scholen in Den Haag die zich niet of nauwelijks bezighouden met cultuureducatie. Wel verschillen de scholen in de mate waarin leerlingen kunnen deelnemen aan activiteiten en de mate waarin cultuureducatie is verankerd. Veel scholen hebben behoefte aan een meer vraaggerichte aanpak, maar zien gebrek aan tijd en prioriteit van cultuureducatie binnen de school als een belemmering. In het onderzoek werd gebruik gemaakt van enquêtes en verdiepende interviews over cultuureducatie.

De gemeente Den Haag heeft het onderzoek naar cultuureducatie op Haagse scholen laten uitvoeren in samenhang met een inventarisatie van het cultuureducatief aanbod in Den Haag en met een onderzoek naar de bedrijfsvoering van het Koorenhuis. De onderzoeken leveren interessante inzichten voor de toekomst van cultuureducatie in Den Haag. Op basis van de resultaten van het onderzoek schetst de gemeente Den Haag nu de contouren van het nieuwe cultuureducatiebeleid. Hierbij zal onder andere de vraag van scholen leidend worden.

Lumpsum PO in de praktijk: Slotevaluatie en onderzoek kwaliteit financieel management

Met de invoering van de lumpsumbekostiging in 2006 hebben besturen en scholen in het primair onderwijs (po) een grotere autonomie en meer bestedingsvrijheid gekregen. Scholen hebben daarmee meer ruimte gekregen om eigen beleidskeuzes te maken en de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een kwalitatief goed financieel management is een voorwaarde om ten volle gebruik te maken van de mogelijkheden.

Regioplan Beleidsonderzoek heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een slotevaluatie uitgevoerd en de stand van zaken drie jaar na de invoering in beeld gebracht. Deze evaluatie is gecombineerd met een onderzoek naar het financieel management van po-besturen, dat is uitgevoerd door Ernst & Young Advisory.

Vervangingsvraag risicoregio’s Rotterdam en Rijnmond

In opdracht van de Platforms Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam en Rijnmond deed Regioplan onderzoek naar de vervangingsvraag als gevolg van vergrijzing in de komende jaren. We keken niet alleen naar hoeveel docenten de komende jaren met pensioen gaan, maar stelden ook vast bij welke vakken en op welke niveaus de grootste tekorten gaan ontstaan. Hierdoor heeft de opdrachtgever een gedetailleerd beeld gekregen van de vervangingsvraag op aan deze Platforms deelnemende scholen. Daarmee kunnen scholen gericht actie ondernemen op te verwachten tekorten in het docentencorps.

Vergelijkingsonderzoek vavo Rijnmond College

Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) biedt de mogelijkheid om een diploma of deelcertificaat voor de theoretische leerweg van het vmbo, de havo of het vwo te halen. In de regio Rijnmond wordt door 21 gemeenten samengewerkt en verzorgt het Openbaar Lichaam Volwassen Educatie Rijnmond (Oliver) de inkoop van de vavo-trajecten. Verschillende ontwikkelingen (onder andere instroom, behaalde resultaten) hebben bij het Oliver de behoefte opgeroepen om een onderzoek te laten uitvoeren waarin VRC wordt vergeleken met de vavo-instellingen uit de andere grote steden en Flevoland. Door middel van deskresearch en interviews zijn gegevens verzameld over een groot aantal onderwerpen waaronder doelgroepen, rendementen, prijzen en regionale afspraken. De uitkomsten zijn door Oliver en de gemeente Rotterdam gebruikt voor de nadere beleidsbepaling op het terrein van het volwassenonderwijs.