Advies cameratoezicht Amsterdam Nieuw-West

In 2011 heeft er een evaluatie plaatsgevonden van zes cameraprojecten in Amsterdam Nieuw-West. Het evaluatierapport van Regioplan en TNO maakte duidelijk dat aanvullend onderzoek vereist was.



Regioplan heeft dit aanvullende onderzoek in oktober 2012 uitgevoerd. Per cameraproject is een advies opgesteld over het al dan
niet continueren ervan op basis van gegevens over het gebruik van de camera’s en de beelden die zij genereren.



Het dagelijks bestuur van het stadsdeel heeft kennis genomen van de
conclusies en belangrijkste aanbevelingen. Ook is burgemeester Van der Laan per brief gevraagd mee te werken aan de uitvoering van de aanbevelingen.

Terugval in recidive

Regioplan voerde in samenwerkig met het WODC (ministerie van Veiligheid en Justitie) een onderzoek uit naar de daling in recidive tussen 2002 en 2010. De centrale vraag van dit rapport luidt:
Kan aannemelijk worden gemaakt dat het op daders en verdachten gerichte justitiebeleid uit de jaren 2002-2010, heeft bijgedragen aan de over die periode gemeten afname van strafrechtelijke recidive onder jeugdige daders en volwassen ex-gedetineerden?

Ontwikkeling van sociale veiligheid in en rond scholen p(s)o en v(s)o 2006-2012: brochure

Op 21 december 2012 heeft de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de brochure ‘Ontwikkeling van sociale veiligheid in en rond scholen p(s)o en v(s)o 2006-2012’ aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin zijn gegevens opgenomen over het sociaal veiligheidsbeleid en veiligheidsmaatregelen van scholen, ervaring van sociale (on)veiligheid van betrokkenen in het onderwijs en de mate waarin incidenten voorkomen. De gegevens uit de monitor leveren belangrijke achtergrondinformatie voor het brede maatschappelijke debat over pesten dat de staatssecretaris samen met de Kinderombudsman begin januari 2013 gaat organiseren. De monitor is uitgevoerd door ITS en Regioplan.

Wet tijdelijk huisverbod: procesmatige en juridische knelpunten

Bij de inzet van het huisverbod spelen diverse juridische en procesmatige knelpunten. Regioplan heeft deze in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie in kaart gebracht. De knelpunten belemmeren met name een optimale benutting van het huisverbod: de juridische kaders zijn niet altijd duidelijk, waardoor het voorkomt dat het niet wordt opgelegd als dat wel mogelijk is, maar ook omgekeerd. Daarnaast spelen er diverse knelpunten in het uitvoeringsproces, die maken dat huisverbodwaardige situaties niet altijd worden herkend of benut. Het rapport draagt bij aan het nader duiden van het resultaat van de landelijke effectevaluatie van de Wet tijdelijk huisverbod, en aan het optimaliseren van de inzet van dit instrument.

Eerste meting justitiële slachtofferondersteuning

Het ministerie van Veiligheid en Justitie hecht er waarde aan de ervaringen met justitiële slachtofferondersteuning vanuit het perspectief van slachtoffers periodiek te meten. De onderstaande rapporten zijn het resultaat van de eerste meting van de zogenaamde slachtoffermonitor.

In het eerste deel van de slachtoffermonitor wordt uitsluitend verslag gedaan van de ervaringen van slachtoffers met de justitiële slachtofferondersteuning die door de politie is verleend. Een tweede deel van de slachtoffermonitor is later beschikbaar gekomen en gaat in op de resultaten ten aanzien van slachtofferondersteuning verleend door het OM, rechtspraak en Slachtofferhulp Nederland.

In de overkoepelende factsheet zijn alle bevindingen uit de eerste meting van de slachtoffermonitor samengevat.

Evaluatie Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan Leidsebuurt

Mede naar aanleiding van een toename van uitgaansgeweld en overlast in eerdere jaren hebben zes partijen in januari 2011 de samenwerkingsovereen-komst Veilig Uitgaan Leidsbuurt ondertekend. De samenwerking volgt de methodiek van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU), die veel nadruk legt op de verbetering van de structuur van de lokale samenwerking.

Na de eerste vijftien maanden is een tussenbalans opgemaakt, waarin is vastgesteld welke onderdelen goed lopen, op welke onderdelen verbetering nodig is en wat de prioriteiten voor de resterende projectperiode zouden moeten zijn. Nu er bijna twee jaar verstreken zijn, is er behoefte aan een evaluatie door een externe partij. Regioplan voerde deze evaluatie in opdracht van het stadsdeel Amsterdam Centrum uit.

Monitor agressie en geweld Openbaar Bestuur 2012

Voor de kwaliteit van het openbaar bestuur is het van groot belang dat ambtenaren, bestuurders en volkvertegenwoordigers zichtbaar zijn en midden in de samenleving staan. Dit maakt hen helaas ook kwetsbaar voor agressie en geweld door burgers en voor beschuldigingen van belangenverstrengeling of ander ongewenst gedrag. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt het, gesteund door de beroepsorganisaties, van groot belang goed inzicht te hebben in de aard van deze problematiek en in de mate waarin organisaties een actief beleid voeren.



Het onderzoek is voor de tweede keer uitgevoerd onder politieke ambtsdragers (gemeente, provincie enwaterschappen) en overheidsmedewerkers. Tevens is het onderzoek dit jaar aangevuld met een onderzoek onder griffiers (gemeenten, provincies) en secretarissen (gemeente, provincie, waterschappen en departementen.

Evaluatie Proces en Doeltreffendheid Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC)

Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC) is een gedragsinterventie voor jeugdigen (12-17 jaar) met ernstig antisociaal gedrag, met onder meer als doel het verminderen van recidive. De interventie bestaat uit intensieve begeleiding binnen een opvoedgezin, waarbij jongeren worden getraind in sociaal gedrag.

Regioplan deed tussen 2012 en 2014 onderzoek in opdracht van het WODC, waarbij de ontwikkeling van een groep MTFC-deelnemers in kaart werd gebracht en vergeleken met de ontwikkeling van deelnemers in een Justitiële Jeugdinrichting (JJI). In het onderzoek stond de vraag centraal in hoeverre de interventie doeltreffend is en toegevoegde waarde biedt ten opzichte van de gebruikelijke zorg in een JJI.

Hoewel uit de procesevaluatie blijkt dat de uitvoering van MTFC in grote lijnen goed op orde is, komt uit de doeltreffendheidsstudie naar voren dat op iets meer dan de helft van de gemeten gedragingen gedurende MTFC geen (significante) ontwikkeling valt te zien. Ook laat de vergelijking met gebruikelijke zorg binnen JJI’s zien dat MTFC een beperkte mate van toegevoegde waarde biedt.

Verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren komen zijn een verbeterde nazorgfase, waarin jongeren consequent worden voorbereid op het leven na MTFC, en een verbetering van de selectie en training van opvoedouders. Van deze verbeterpunten is het aannemelijk dat zij zouden kunnen leiden tot een toename in de doeltreffendheid van MTFC.

Advies cameratoezicht Edam-Volendam

In het coalitieakkoord 2010-2014 van de gemeente Edam-Volendam wordt verwezen naar de mogelijkheid tot het inzetten van cameratoezicht in de gemeente. De gemeente Edam-Volendam signaleert dat ervaringen van Nederlandse gemeenten met cameratoezicht wisselend zijn. De gemeente heeft Regioplan om advies gevraagd over de (on)mogelijkheden en de noodzaak van cameratoezicht binnen de gemeentegrenzen.

Evaluatie cameratoezicht Amsterdam-West

Naar aanleiding van ernstige incidenten is in het gebied in en rondom de
Jan van Galenstraat in Amsterdam-West in oktober 2010 flexibel cameratoezicht ingesteld. De camera’s hebben tot doel om jongerenoverlast, overvallen, auto-inbraken en vernielingen tegen te gaan. Naast de inzet van camera’s is een pakket van andere veiligheidsmaatregelen uitgevoerd in het gebied.



Regioplan stelt in de evaluatie vast dat er niet gesproken kan worden van actief gebruik van de camera’s. Daarnaast wordt niet actief samengewerkt door de verschillende professionals die bij het cameratoezicht betrokken zijn. En ten slotte zijn technische problemen blijvend van aard gebleken. Door storingen zijn er vaak geen camerabeelden.



Op basis van deze bevindingen stellen we vast dat het cameratoezicht niet langer proportioneel is:

– de veiligheidssituatie is verbeterd;

– het is niet zonder meer aannemelijk dat de veiligheidssituatie verslechtert als de camera’s worden verwijderd (veel van de andere maatregelen uit het bredere pakket zijn beëindigd zonder negatieve gevolgen);

– en het cameratoezicht wordt in de praktijk niet actief gebruikt.