Werkveld: Veiligheid en recht
Sociale veiligheid in Den Helder. Evaluatie van het beleid van de gemeente Den Helder in de periode 2006-2009
Onderzoek naar de doeltreffendheid van het sociale veiligheidsbeleid in Den Helder in opdracht van de lokale rekenkamercommissie. Er is geconcludeerd dat de opzet van het beleid verbeterd dient te worden. In het nieuwe beleid wordt ook al deels hieraan voldaan. Interessant is dat het onderzoek daarnaast liet zien dat er in de praktijk wel degelijk (deels) effectief wordt gehandeld, ondanks de gebrekkige aansturing.
Het rapport van de rekenkamercommissie kunt u
hier vinden.
Tien jaar Aanpak Huiselijk Geweld
Onderzoeker Katrien de Vaan hield op de regionale Conferentie Wet Tijdelijk Huisverbod in Apeldoorn op 13 september 2012 een presentatie over huiselijk geweld. De presentatie behandelt het landelijke beleid op het gebied van huiselijk geweld sinds 2002 en plaatst het huisverbod in de context van dit beleid.
Evaluatie Amsterdamse aanpak eergerelateerd geweld
In opdracht van de gemeente Amsterdam evalueren we de lokale aanpak van eergerelateerd geweld. De vraag naar de samenwerking staat daarbij centraal: er zijn veel partijen betrokken bij de aanpak. Doen zij de goede dingen, en doen zij die dingen goed?
Marktonderzoek seksuele dienstverleningsbranche Den Haag
Sinds de opheffing van het bordeelverbod in 2000 en de invoering van een vergunningenplicht voor seksexploitanten is expliciet gemeentelijk beleid voor de seksuele dienstverleningbranche mogelijk en nodig. De gemeente Den Haag wil, als onderdeel van haar gemeentelijk beleid, de raamprostitutie terugdringen. In opdracht van de gemeente heeft Regioplan onderzocht wat daarvan de verwachte effecten zijn voor bijvoorbeeld raamprostituees en seksexploitanten en of een verschuiving naar andere vormen van prostitutie kan worden verwacht. De mogelijke effecten zijn bezien in het licht van veranderende trends en marktontwikkelingen in de seksbranche.
Doelbereiking van de pilot+ BIJ
Vanuit bestuursrechtelijk perspectief zijn er in de afgelopen jaren maatregelen geïntroduceerd om slachtoffers te beschermen en potentiële conflicten te voorkomen en in goede banen te leiden. In deze lijn, het preventief beschermen tegen conflicten die voortvloeien uit potentiële inbreuken op de rechtsorde of de openbare orde, past het project Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ, voorheen Bestuurlijke Informatievoorziening Gemeenten inzake Ex-gedetineerden BIVGEG).
De kern van het project BIJ is dat het bestuursorgaan burgemeester tijdig wordt geïnformeerd over de aanstaande terugkeer van (bepaalde categorieën) ex-gedetineerden in de gemeente. Op basis daarvan kan een beoordeling worden gemaakt van dreigende verstoringen van de openbare orde als gevolg van de terugkeer en kunnen maatregelen worden getroffen om deze te voorkomen. Dit dient overigens niet alleen ter bescherming van de belangen van de samenleving (de gemeente, wijk of buurt waarin de ex-gedetineerde terugkeert), maar ook ter voorkoming van problemen voor de ex-gedetineerde.
In opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie werd de Pilot+ door Regioplan geëvalueerd. De evaluatie van de Pilot+ BIJ had als doel om inzicht te verschaffen in de doelbereiking van de vier informatiestromen van de Pilot+ van het project BIJ. Met de resultaten van het onderzoek neemt de Directie Sanctie- en Preventiebeleid (DSP) van het ministerie van Veiligheid en Justitie een besluit over de voortgang van het project BIJ en mogelijk over de landelijke implementatie van de informatiestromen.
Inventarisatie behoefte opvang ex-gedetineerde vrouwen
Jaarlijks komen ruim 30.000 personen vrij uit detentie. Hiervan keert ongeveer een tiende naar Amsterdam en de omliggende regiogemeenten terug. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van nazorg aan ex-gedetineerden. Nazorg kan betrekking hebben op vijf leefgebieden (een identiteitsbewijs, inkomen, huisvesting, schulden en zorg) en moet helpen om recidive terug te dringen door het verbeteren van de leefomstandigheden na detentie. In Amsterdam is het frontoffice nazorg detentie ingericht. Dit frontoffice is de toegangspoort tot het Amsterdamse zorgsysteem voor ex-gedetineerden die vragen hebben op het gebied van wonen, ID-bewijzen, zorg, inkomen en werk- of dagbesteding. Voor ex-gedetineerden met problemen rond huisvesting bestaat in Amsterdam een aantal opvangvoorzieningen. Dit zijn Exodus en stichting Stek (plaatsen voor mannen en vrouwen) en het Tussenfasehuis (alleen voor vrouwen). De vraag is of de huidige opvangcapaciteit voldoet of uitbreiding nodig is. Om meer duidelijkheid te krijgen over de noodzaak en wenselijkheid van de uitbreiding met extra plaatsen deed Regioplan onderzoek naar de omvang van de doelgroep (ex-gedetineerde vrouwen met regiobinding Amsterdam) en de ondersteuningsbehoefte van deze groep.
Het rapport is (nog) niet openbaar.
Preventie huiselijk geweld staat op laag pitje
Twee jaar na de invoering van het Risicotaxatie-instrument Huiselijk Geweld (RiHG) voerde Regioplan in opdracht van het WODC een evaluatie uit van dit meetinstrument dat voor het tijdelijk huisverbod wordt gebruikt. Hoe werkt het RiHG in de praktijk? De evaluatie is hier
te vinden. Naar aanleiding van deze evaluatie schreven Regioplanners een artikel voor www.socialevraagstukken.nl.
Het huisverbod, dat voor tien dagen kan worden opgelegd bij dreiging van huiselijk geweld, blijkt minder vaak preventief te worden ingezet dan volgens de Wet tijdelijk huisverbod de bedoeling is. Dat komt doordat de uitvoering in handen ligt van de politie. En die wordt vaak pas ingeschakeld als het kwaad is geschied. De auteurs betogen dat het initiatief voor een huisverbodprocedure niet uitsluitend bij de politie moet liggen. Ook andere partijen die de daadwerkelijke dreiging van geweld kunnen bepalen en signaleren, zouden betrokken moeten worden in een vroeg stadium. Het artikel is hier
te vinden.
Justitiële slachtofferondersteuning verbeterd? Een evaluatie van de pilot Vernieuwd slachtofferloket
Regioplan evalueerde in opdracht van het WODC de pilot Vernieuwd slachtofferloket. Vanuit het vernieuwde loket werken de politie, het Openbaar Ministerie en Slachtofferhulp Nederland gezamenlijk aan slachtofferondersteuning met het idee de efficiëntie daarvan te verbeteren en de tevredenheid onder slachtoffers te vergroten. De vernieuwde loketten zijn begin 2009 als pilot gestart in vier arrondissementen en in 2011 landelijk uitgerold. Het evaluatieonderzoek wijst uit dat, hoewel de loketmedewerkers van mening zijn dat werkzaamheden beter op elkaar worden afgestemd, een verbeterslag mogelijk is ten aanzien van registraties. Zo hebben de loketmedewerkers van de drie betrokken organisaties niet volledig toegang tot elkaars registratiesystemen en worden niet alle handelingen sluitend geregistreerd. Tot slot blijkt niet uit de evaluatie dat de vernieuwde aanpak gedurende de pilotperiode heeft geleid tot een grotere slachtoffertevredenheid.
Detachering: Sociale veiligheid in het openbaar vervoer
De Rekenkamer Rotterdam detacheerde onderzoeker Ad Schreijenberg om mee te werken aan een onderzoek naar de sociale veiligheid in het Rotterdamse openbaar vervoer.
In opdracht van de Stadsregio Rotterdam heeft de Rekenkamer Rotterdam dit onderzoek verricht. De Stadsregio Rotterdam verstrekt jaarlijks ongeveer € 35 miljoen aan de RET om de sociale veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Hiertoe zet de RET verschillende instrumenten in, zoals controleteams, conducteurs, een gesloten instapregime voor de metro en camera’s. De laatste twee maatregelen zijn voor de sociale veiligheid effectiever gebleken dan de inzet van controleurs en conducteurs. Dit schrijft de Rekenkamer Rotterdam in haar rapport ‘veilig op weg. effecten stadsregionaal beleid op sociale veiligheid openbaar vervoer.’.
Ad heeft in het kader van het onderzoek zijn kennis over veiligheidsmaatregelen en hun effectiviteit ingezet en meegeschreven aan de rapportage. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor een groot deel van de statistische analyses en heeft hij interviews gehouden met betrokkenen.
Detachering: het optreden van Stadstoezicht Rotterdam
Regioplan detacheerde onderzoeker Ad Schreijenberg bij de Rekenkamer Rotterdam voor een onderzoek naar het optreden van stadswachten in Rotterdam.
De rekenkamer wilde met het onderzoek inzicht geven in – en oordelen over opzet, sturing, uitvoering en effectiviteit van toezicht en handhaving door stadswachten in de openbare ruimte. Daarbij werden onder meer aspecten als prestatieafspraken, deskundigheid en bejegening betrokken. De onderzoeksopzet is te downloaden van de website van de
Rekenkamer Rotterdam.
Ad deed eerder onderzoek naar de effectiviteit van handhavers openbare ruimte in Amsterdam.
In het kader van het onderzoek voor de Rekenkamer Rotterdam liep hij samen met rekenkamer-onderzoekers in uniform mee met stadswachten. Daarnaast nam hij een groot deel van de statistische analyses voor zijn rekening.
Het eindrapport werd op 5 juni 2012 openbaar en is te downloaden op de website van de Rekenkamer Rotterdam.