Uitvoeringsmonitor WWB Den Haag

Naar aanleiding van grote tekorten bij de bijstandsverlening heeft de gemeente Den Haag een pakket aanvullende maatregelen getroffen gericht op beperking van de instroom in de bijstand, bevordering van de uitstroom en vermindering van de gemiddelde kosten per bijstandsontvanger. Om objectief te beoordelen of de gemeente maximaal inzet op de benodigde kostenreductie heeft Regioplan Beleidsonderzoek onderzoek gedaan naar de uitvoering van de maatregelen in de praktijk en naar de effectiviteit ervan. Uit het onderzoek blijkt dat Den Haag met name met instroombeperking en het striktere maatregelenbeleid goede resultaten bereikt.

Behoeftenonderzoek minimabeleid gemeente Zaanstad

Regioplan bracht voor de gemeente Zaanstad in kaart welke behoefte minima hebben ten aanzien van het minimabeleid. Daartoe zijn twee groepsgesprekken gevoerd met minima.

Zelfscan Vakmanschap

De ‘Zelfscan Vakmanschap’ is een instrument waarmee gemeenten zelf snel inzicht krijgen in het vakmanschap van de eigen re-integratiedienstverlening. De zelfscan is een korte digitaal in te vullen vragenlijst. Nadat iemand de vragenlijst heeft ingevuld, wordt er een totaalscore vakmanschap gepresenteerd en deelscores voor de volgende onderdelen: visie op vakmanschap, professionele werkwijze, randvoorwaarden ontwikkeling vakmanschap en sturing/aansturing op vakmanschap. De uitkomst van de zelfscan biedt de gemeente direct concrete aanknopingspunten voor de verdere ontwikkeling van het vakmanschap.

Gevolgen Werken naar Vermogen voor burgers

Gemeenten krijgen met de nieuwe Wet Werken naar Vermogen één gebundeld re-integratiebudget waarmee ze, naast de huidige klanten met een bijstandsuitkering, ook jonggehandicapten aan werk moeten helpen. Met dit budget moeten gemeenten ook de Wsw, die wordt beperkt tot beschut werk, uitvoeren.

Door de bezuinigingen worden de gemeentelijke re-integratiebudgetten gehalveerd. De vrij besteedbare re-integratiebudgetten staan verder onder druk door het grote beslag van de Wsw en gesubsidieerde arbeid op die budgetten. Hierbij zullen grote verschillen tussen gemeenten ontstaan. Daar komt bij dat de doelgroep voor re-integratie met de introductie van het instrument loondispensatie groter wordt. Re-integratie moet daarom veel selectiever worden ingezet. De samenvoeging van de verschillende budgetten leidt tot concurrentie tussen de verschillende doelgroepen. Met name voor jonggehandicapten die geen recht op inkomensondersteuning van de WWNV hebben, is dit een bedreiging.

Ontwikkeling bijstandsbestand Leiderdorp

Regioplan bracht voor de Rekenkamer van Leiderdorp in kaart of het bijstandsbestand in de gemeente zich op een vergelijkbare manier heeft ontwikkeld als het bijstandsbestand in Leiden en met Leiderdorp vergelijkbare gemeenten. Uit het onderzoek bleek dat de bestandsontwikkeling afweek en Regioplan zocht naar verklaringen in de kenmerken van het klantenbestand en verschillen in beleid en uitvoering.

Procesevaluatie StartBaan horecatraject

StartBaan is het interne re-integratiebedrijf van de dienst SZW van de gemeente Den Haag. Het bedrijf richt zich op WWB-klanten met een middelgrote afstand tot de arbeidsmarkt. Binnen de Vakgroep Horeca wordt gewerkt met een methodiek waarbij klanten alle benodigde competenties aanleren die nodig zijn voor regulier werk in de horeca. Met behulp van het Gilde Re-integratie wordt de aanpak systematisch beschreven.

Regioplan heeft, in opdracht van het Gilde-Re-integratie de procesevaluatie van het ondersteuningstraject uitgevoerd. Per processtap zijn, aan de hand van feitelijke bevindingen, werkzame elementen van de interventie benoemd en verbetersuggesties gedaan.

Detachering: Ondersteuning SZW bij verwerking aanvragen IAU 2010

In 2010 waren de totale uitkeringslasten aan WWB-ers in veel gemeenten hoger dan de rijksbijdrage aan het inkomensdeel WWB. Dit heeft geleid tot veel aanvragen voor een Incidentele Aanvullende Uitkering (IAU). Regioplan ondersteunde het ministerie van SZW bij het verwerken van de aanvragen voor een IAU-uitkering 2010.

Gemeenten krijgen van het rijk jaarlijks een budget om de WWB-uitkeringen mee te betalen. De hoogte van het budget wordt met behulp van een verdeelmodel op basis van objectieve en/of historische criteria bepaald.

De gemeenten zijn financieel verantwoordelijk en moeten de WWB binnen de gestelde budgettaire grenzen uitvoeren. Indien er echter sprake is van een rechtmatige uitvoering én een uitzonderlijke situatie op de arbeidsmarkt, en als het tekort niet te wijten is aan beleid of uitvoering, kunnen gemeenten een Incidentele Aanvullende Uitkering krijgen. De IAU is bedoeld voor incidentele tekorten van meer dan tien procent. De eerste tien procent van de budgetoverstijging is voor eigen risico van de gemeente.

Dit project heeft niet geresulteerd in een openbare publicatie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bob van Waveren (020-5315315).

Screeningsinstrument re-integratie WWB

Het screeningsinstrument re-integratie WWB (Wet Werk en Bijstand) heeft als doel om aanvragers van WWB te beoordelen op hun arbeidsmarkt zelfredzaamheid. Door te focussen op motivatie, gedrag en werkzoekvaardigheden geeft dit instrument een beeld van de mate waarin WWB-cliënten in staat geacht mogen worden zelf of met ondersteuning van gemeenten de weg naar de arbeidsmarkt te vinden. Ook cliënten die (nog) niet in staat zijn om aan hun re-integratie te werken worden met behulp van dit instrument geïndentificeerd. Groot verschil met eerdere screeningsinstrumenten is dat ervan wordt uitgegaan dat werkloosheid in belangrijke mate gevolg is van sociaal-psychologische factoren zoals houding, gedrag en motivatie. Daarnaast spelen de zogenaamde skills (zowel beroeps-, werknemers- als algemene levensvaardigheden) een belangrijke rol. Het instrument is ontwikkeld voor alle sociale diensten. Lokale toepassing vergt vaak enige aanpassing aan de lokale context en poltieke prioriteiten. Bovendien is van groot belang dat professionals zich het gedachtegoed waarop het instrument gebaseerd is eigen maken. Dat betekent dat zij moeten gaan denken in termen van zelfsturing en zelfredzaamheid en minder vanuit een hulpverlenersperspectief.

Indien u problemen ondervindt met het downloaden van de publicatie, kunt u via rechtermuisknop – ‘doel opslaan als’ het rapport op uw harde schijf opslaan en hem vanaf daar openen.

Detachering: Flexwerk en uitstroom

De Inspectie Werk en Inkomen detacheerde onderzoekers Francien Rosing en Suzanne Slotboom om mee te werken aan een onderzoek naar flexwerk en uitstroom.

De Inspectie Werk en Inkomen deed onderzoek naar de wijze waarop door UWV en gemeenten wordt omgegaan met de mogelijkheden van uitstroom naar flexibele arbeid. IWI beoogt met dit onderzoek bij te dragen aan de kennis over de positie van flexwerkers en de stimulering van werkhervatting in flexibele arbeid binnen het stelsel van werk en inkomen, waardoor de kwaliteit van de uitvoering binnen kan worden vergroot.

Francien en Suzanne interviewden stakeholders, voerden een kwalitatieve data-analyse uit en verwerkten de resultaten in een onderzoeksrapport.

Ontwikkeling onderzoekinstrumentarium: testmeting van de vragenlijst voor klanten bij de Dienst Werk en Inkomen Amsterdam

Regioplan heeft in samenwerking met Gilde Re-integratie een vragenlijst ontwikkeld om bij klanten/werkzoekenden de effectiviteit van re-integratie-interventies te meten. We geven daarmee een impuls aan de verdere ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied. Kernbegrippen in de vragenlijst zijn werkzoekgedrag, zelfvertrouwen, zelfregie, zelfkennis, gezondheidsbeleving en motivatie van de klant. Het instrument is zo opgebouwd dat we daarmee de ontwikkeling op het niveau van de klant kunnen meten. Het ontwikkelde onderzoeksinstrument is stevig onderbouwd met zowel wetenschappelijke kennis als praktijkkennis van klantmanagers. We hebben het instrument getest in de interventie de ‘Carrousel’ van de Dienst Werk & Inkomen (DWI) Amsterdam.