Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo 2015-2016

Al vele jaren laat het ministerie van OCW de vacatureontwikkeling op de onderwijsarbeidsmarkt in kaart brengen, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van het aanbod aan vacatures, de (potentiële) knelpunten die daarbij optreden en hoe de werkgevers daarmee omgaan. Deze Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo richt zich op de vraag naar leraren, directieleden en ondersteunend personeel.
Regioplan voerde dit onderzoek uit voor het schooljaar 2015/2016. De hoofdmoot bestond uit het online inventariseren van vacatures: spidering. De aldus verzamelde informatie werd met tekstanalyse tot een bruikbaar analysebestand teruggebracht. Vervolgens verzamelden we in een survey informatie over de vacaturevervulling.

Regie op de Sociale Dienst Veluwerand. De doorwerking van de aanbevelingen uit eerder onderzoek.

De Participatiewet wordt in de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde uitgevoerd door de gemeenschappelijke Sociale Dienst Veluwerand (SDV). De Rekenkamercommissie Ermelo-Harderwijk heeft Regioplan begin 2015 gevraagd te onderzoeken of de aanbevelingen van een onderzoek naar de SDV uit 2011 zijn uitgevoerd. Regioplan onderzocht de wijze waarop de colleges en gemeenteraden de SDV aansturen en welke managementinformatie zij krijgen.

Gespreksleidraad zelfredzaamheid wijkteam Utrecht

De gemeente Utrecht is begin 2012 gestart met twee pilots met gebiedsteams in twee verschillende wijken. Voor deze pilots heeft Utrecht een screeningsinstrument ontwikkeld dat gebaseerd is op de zelfredzaamheidsmatrix en de participatieladder.

Regioplan ontwikkelde een gespreksleidraad voor de gebruikers van dit screeningsinstrument. Hieronder treft u de globale versie van de gespreksleidraad aan.

Cliëntervaring Sociaal Domein 2015 (Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel)

Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel werken met één visie op cliëntbenadering in het sociale domein. Daar past een eenvoudig, op één wettelijk domein toegespitst cliëntervaringsonderzoek niet goed bij. Daarom heeft Regioplan een Monitor Cliëntervaring Sociaal Domein ontwikkeld: een integraal onderzoek onder alle cliënten, ongeacht de wettelijke domeinen van waaruit zij zorg en ondersteuning ontvangen.

Dat deze integrale benadering zinvol is, blijkt ook uit de resultaten. Cliënten zijn over het algemeen positief over de ontvangen hulp en ondersteuning, maar wijzen juist op het punt van de transformatiedoelen en integraliteit op verbeterpunten.

Effectieve re-integratie van arbeidsbeperkten

Op donderdag 8 oktober 2015 vond bij de AWN in Den Haag de Nederlandse Arbeidsmarktdag plaats. Collega Maikel Groenewoud heeft daar een artikel gepresenteerd over de re-integratie van arbeidsbeperkten.

Sinds de inwerkingtreding van de Participatiewet op 1 januari 2015, zijn gemeenten verantwoordelijk voor de re-integratie van verschillende nieuwe doelgroepen met een arbeidsbeperking. Daarom vroeg het ministerie van SZW in 2014 aan Regioplan om bestaande kennis over de effectiviteit van re-integratie van mensen met een arbeidsbeperking te verzamelen en te vertalen in lessen voor gemeenten.

De doelstelling van dit onderzoek was om gemeenten te ondersteunen bij de implementatie van de Participatiewet.

Decentralisaties – doelstellingen, risico’s en kansen in het sociaal domein

Welke kansen en risico’s zijn van invloed op het behalen van de doelstellingen in het sociaal domein? Voor de Rekenkamer Amersfoort voerden we een SWOT-analyse uit, gericht op deze vraag. Het onderzoek laat zien dat aansluiting tussen de wijkteams en de sociale basisinfrastructuur extra aandacht vraagt. Hetzelfde geldt voor de aansluiting tussen enerzijds de Participatiewet en anderzijds de Wmo en Jeugdwet. Tot slot wijst het onderzoek op de noodzaak om via een lerende cyclus te sturen op effectiviteit en doelmatigheid.

Het onderzoek staat op de website van de Rekenkamer: https://www.amersfoort.nl/bestuur-en-organisatie/to-3/rekenkamer.htm

Monitor Matchen op Werk Jongeren

Toen tijdens de economische crisis de jeugdwerkloosheid opliep, is het kabinet gestart met de Aanpak Jeugdwerkloosheid. De voortzetting van deze aanpak in 2015-2016 had extra aandacht voor kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie en/of met een uitkering. Vanuit de aanpak zetten UWV en gemeenten zich in om deze jongeren te matchen op werk.

Om kennisontwikkeling bij de betrokken partijen te kunnen faciliteren, was inzicht nodig in de ontwikkeling van de aanpak en de geleerde lessen vanuit de arbeidsmarktregio’s. Wij hebben daarvoor in opdracht van het ministerie van SZW twee maal de monitor Matchen op Werk Jongeren uitgevoerd, de eerste in juli 2016 en de tweede in mei 2017. Door middel van voorbeelden uit alle arbeidsmarktregio’s worden in de rapporten de ontwikkelingen van de aanpak in beeld gebracht.

Meer informatie
U kunt contact opnemen met Yannick.

De inzet van flexibele arbeid bij gemeenten. Een onderzoek naar omvang, aard en achtergronden.

Regioplan heeft voor het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) onderzoek gedaan onder gemeenten naar de inzet van flexibele arbeidsrelaties, om inzicht te bieden in de aard, omvang en noodzaak om flexibele arbeid in te zetten en om inzicht te bieden in hoeverre flexibele arbeidsrelaties op structurele gemeentelijke werkzaamheden worden ingezet en/of structureel worden ingezet.



In iedere onderzochte gemeente wordt flexibele arbeid ingezet en vaak voor een breed scala aan functies, niveaus en typen werkzaamheden. De inzet is het grootst bij uitvoeringswerkzaamheden. De belangrijkste motieven om flexkrachten in te zetten zijn tijdelijke behoefte aan extra menskracht, tijdelijke behoefte aan specifieke expertise, mee kunnen bewegen met veranderingen, een vacaturestop en het verkleinen van het risico op ww-verplichtingen.

Effecten van algemeen verbindendverklaring

Wat zijn de effecten van het algemeen verbindendverklaren (avv)? Een motie van Tweede Kamerleden Van Weijenberg en Van Nieuwenhuizen-Wijbenga (4-12-2013) riep de regering op om onderzoek te doen naar het algemeen verbindendverklaren. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg ons dit onderzoek uit te voeren.

De aanleiding voor het indienen van de motie was drieledig. Ten eerste de notie dat meer ruimte voor maatwerk in tijden van crisis goed kan zijn voor de werkgelegenheid, ten tweede de opvatting dat algemeen verbindendverklaren een zwaar instrument is en ten derde dat modernisering van het avv-beleid het draagvlak voor algemeen verbindendverklaren zou kunnen vergroten. In het onderzoek is nagegaan in hoeverre mogelijke positieve en negatieve effecten van avv aan de orde zijn.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat het avv-instrument, gegeven het huidige stelsel, naar behoren functioneert en dat er geen reden is tot fundamentele wijzigingen. Deze uitkomst en de hierop ontvangen reacties vormden geen aanleiding voor het kabinet om het avv-instrument of -beleid te wijzigen.

Meer informatie
U kunt contact opnemen met Jos.

Ervaringen van instellingen na een jaar decentralisatie

Een jaar na de decentralisaties in het sociale domein maken instellingen voor zorg en begeleiding zich grote zorgen over de toegankelijkheid en over de kwaliteit van de ondersteuning die zij cliënten kunnen bieden. Dat blijkt uit een enquête uitgevoerd door Regioplan onder ruim 175 instellingen voor zorg en begeleiding. Ruim de helft van de bevraagde aanbieders twijfelt of gemeenten wel goed in staat zijn om te bepalen welke ondersteuning burgers nodig hebben. Steeds meer cliënten zitten thuis omdat er onvoldoende aanbod aan ondersteuning is.