Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Decentralisaties – doelstellingen, risico’s en kansen in het sociaal domein
Welke kansen en risico’s zijn van invloed op het behalen van de doelstellingen in het sociaal domein? Voor de Rekenkamer Amersfoort voerden we een SWOT-analyse uit, gericht op deze vraag. Het onderzoek laat zien dat aansluiting tussen de wijkteams en de sociale basisinfrastructuur extra aandacht vraagt. Hetzelfde geldt voor de aansluiting tussen enerzijds de Participatiewet en anderzijds de Wmo en Jeugdwet. Tot slot wijst het onderzoek op de noodzaak om via een lerende cyclus te sturen op effectiviteit en doelmatigheid.
Het onderzoek staat op de website van de Rekenkamer: https://www.amersfoort.nl/bestuur-en-organisatie/to-3/rekenkamer.htm
Monitor Matchen op Werk Jongeren
Toen tijdens de economische crisis de jeugdwerkloosheid opliep, is het kabinet gestart met de Aanpak Jeugdwerkloosheid. De voortzetting van deze aanpak in 2015-2016 had extra aandacht voor kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie en/of met een uitkering. Vanuit de aanpak zetten UWV en gemeenten zich in om deze jongeren te matchen op werk.
Om kennisontwikkeling bij de betrokken partijen te kunnen faciliteren, was inzicht nodig in de ontwikkeling van de aanpak en de geleerde lessen vanuit de arbeidsmarktregio’s. Wij hebben daarvoor in opdracht van het ministerie van SZW twee maal de monitor Matchen op Werk Jongeren uitgevoerd, de eerste in juli 2016 en de tweede in mei 2017. Door middel van voorbeelden uit alle arbeidsmarktregio’s worden in de rapporten de ontwikkelingen van de aanpak in beeld gebracht.
Meer informatie
U kunt contact opnemen met Yannick.
De inzet van flexibele arbeid bij gemeenten. Een onderzoek naar omvang, aard en achtergronden.
Regioplan heeft voor het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) onderzoek gedaan onder gemeenten naar de inzet van flexibele arbeidsrelaties, om inzicht te bieden in de aard, omvang en noodzaak om flexibele arbeid in te zetten en om inzicht te bieden in hoeverre flexibele arbeidsrelaties op structurele gemeentelijke werkzaamheden worden ingezet en/of structureel worden ingezet.
In iedere onderzochte gemeente wordt flexibele arbeid ingezet en vaak voor een breed scala aan functies, niveaus en typen werkzaamheden. De inzet is het grootst bij uitvoeringswerkzaamheden. De belangrijkste motieven om flexkrachten in te zetten zijn tijdelijke behoefte aan extra menskracht, tijdelijke behoefte aan specifieke expertise, mee kunnen bewegen met veranderingen, een vacaturestop en het verkleinen van het risico op ww-verplichtingen.
Effecten van algemeen verbindendverklaring
Wat zijn de effecten van het algemeen verbindendverklaren (avv)? Een motie van Tweede Kamerleden Van Weijenberg en Van Nieuwenhuizen-Wijbenga (4-12-2013) riep de regering op om onderzoek te doen naar het algemeen verbindendverklaren. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vroeg ons dit onderzoek uit te voeren.
De aanleiding voor het indienen van de motie was drieledig. Ten eerste de notie dat meer ruimte voor maatwerk in tijden van crisis goed kan zijn voor de werkgelegenheid, ten tweede de opvatting dat algemeen verbindendverklaren een zwaar instrument is en ten derde dat modernisering van het avv-beleid het draagvlak voor algemeen verbindendverklaren zou kunnen vergroten. In het onderzoek is nagegaan in hoeverre mogelijke positieve en negatieve effecten van avv aan de orde zijn.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat het avv-instrument, gegeven het huidige stelsel, naar behoren functioneert en dat er geen reden is tot fundamentele wijzigingen. Deze uitkomst en de hierop ontvangen reacties vormden geen aanleiding voor het kabinet om het avv-instrument of -beleid te wijzigen.
Meer informatie
U kunt contact opnemen met Jos.
Ervaringen van instellingen na een jaar decentralisatie
Een jaar na de decentralisaties in het sociale domein maken instellingen voor zorg en begeleiding zich grote zorgen over de toegankelijkheid en over de kwaliteit van de ondersteuning die zij cliënten kunnen bieden. Dat blijkt uit een enquête uitgevoerd door Regioplan onder ruim 175 instellingen voor zorg en begeleiding. Ruim de helft van de bevraagde aanbieders twijfelt of gemeenten wel goed in staat zijn om te bepalen welke ondersteuning burgers nodig hebben. Steeds meer cliënten zitten thuis omdat er onvoldoende aanbod aan ondersteuning is.
Ambtsdragers, voormalig ambtsdragers en de Dijkstalwetgeving. Een evaluatie.
In 2010 zijn er, naar aanleiding van adviezen van de commissie-Dijkstal, wijzigingen doorgevoerd in wet- en regelgeving met betrekking tot de rechtspositie van politieke ambtsdragers. Het betreft hier onder andere de verhoging van de ingangsleeftijd van de voortgezette uitkering, verlaging van de maximale duur van de reguliere uitkering, introductie van het loopbaanprincipe en invoering van een sollicitatieplicht met re-integratievoorzieningen. Daarnaast is wettelijk geregeld dat politieke ambtsdragers zowel hun nevenfuncties als neveninkomsten openbaar moeten maken en dat eventuele neveninkomsten verrekend moeten worden.
Samen met Leeuwendaal hebben wij de effecten van de Dijkstalwetgeving onderzocht. Daarvoor zijn onder andere huidige en voormalige politieke ambtsdragers geïnterviewd en geënquêteerd, evenals partijbureau’s, koepelverenigingen, re-integratiebedrijven en pensioenuitvoerders. Het onderzoek vond plaats in opdracht van het ministerie van BZK. Het rapport is in de zomer van 2018 aangeboden aan de Tweede Kamer. Klik hier om naar de Kamerbrief en het rapport te gaan.
Zelfregulering in de uitzendbranche; het onderscheidend vermogen van het SNA keurmerk
In het verleden zijn er cijfers gepubliceerd over overtredingen van de arbeidswetten door SNA-gecertificeerde en niet-gecertificeerde uitzendbureaus. Deze cijfers waren echter niet representatief voor de uitzendsector als geheel. In het kader van het verbeterpakket zelfregulering heeft het ministerie van SZW ons gevraagd om te analyseren of het op basis van beschikbare informatie over het keurmerk (boetes opgelegd door de inspectie SZW, resultaten inspecties ten behoeve van het keurmerk) mogelijk is om een representatieve uitspraak te doen over de naleving van de arbeidswetten voor de branche als geheel.
Gedetailleerde analyse van de secundaire databronnen heeft ons geleerd dat dit niet mogelijk is. Om deze vraag te beantwoorden, hebben wij het ministerie aangeraden een aselecte steekproef van gecertificeerde en niet-gecertificeerde uitzendbureaus te laten controleren door de Inspectie SZW of de randomised-responsemethode toe te passen.
Daarnaast is er een belevingsonderzoek gehouden onder stakeholders en zijn uitzendbureaus geënquêteerd. Hoewel het volgens de betrokken partijen nog te vroeg was om te effecten van de verbetermaatregelen vast te kunnen stellen, zijn de meeste partijen zich ervan bewust dat een keurmerk alleen niet voldoende is om alle malafide praktijken in het uitzendwezen te voorkomen.
Meer informatie?
U kunt contact opnemen met Hetty.
Ondersteuning arbeidsmarktregio Zeeland
De arbeidsmarktregio’s krijgen steeds meer taken op het gebied van re-integratie, jeugdwerkloosheid en volwasseneneducatie. De arbeidsmarktregio Zeeland had ondersteuning nodig. Luuk Mallee heeft deze ondersteuning geboden in de periode van april tot en met juli 2015. Hij schreef onder meer het plan van aanpak jeugdwerkloosheid, een notitie over de verplichtingen die gemeenten hebben bij de invulling van beschut werk en de rol die het regionale Werkbedrijf hierbij moet vervullen, een bestedingsvoorstel voor de extra middelen voor de arbeidsmarktregio en het regionale educatieplan.
Voorbereiding op Participatiewet in de Oosterschelderegio
De invoering van de Participatiewet betekende voor veel gemeenten dat zij beleid moesten ontwikkelen op nieuwe gebieden. Ondersteuning van iemand met inhoudelijke kennis van de thematiek én kennis van beleid kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.
Wij detacheerden een collega die zeer kundig is op beide terreinen bij de gemeente Goes. Deze collega was lid van de Denktank Participatiewet, waarin de beleidsmedewerkers van zes gemeenten in de regio Oosterschelde en een vertegenwoordiger van SW-bedrijf De Betho participeerden. Hij schreef onder meer de beleidsnota Participatiewet, een kadernota regionale samenwerking, een plan van aanpak integrale werkgeversbenadering, de re-integratieverordening en beleidsregels, scenario’s voor het SW-bedrijf en scenario’s voor het beleid Tegenprestatie.
Meer informatie?
Neem contact op met Bob.
Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen.
De komende jaren moeten er 125.000 extra banen gecreëerd worden voor mensen met een arbeidsbeperking. Een effectieve en duurzame matching van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers is hierbij de kernopgave. Informatie-uitwisseling over de taken, arbeidsbelasting en context van het werk is hierbij van groot belang. Regioplan heeft onderzocht welke informatie nodig is voor het matchen van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers) en welke informatie beschikbaar is. Het onderzoek heeft geresulteerd in een ontwikkelprogramma waarin acht routes worden beschreven die bijdragen aan een verbetering van de informatievoorziening ten behoeve van effectiever en duurzamer matchen van werk- zoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers).