Werkveld: Arbeid en sociale zekerheid
Ambtsdragers, voormalig ambtsdragers en de Dijkstalwetgeving. Een evaluatie.
In 2010 zijn er, naar aanleiding van adviezen van de commissie-Dijkstal, wijzigingen doorgevoerd in wet- en regelgeving met betrekking tot de rechtspositie van politieke ambtsdragers. Het betreft hier onder andere de verhoging van de ingangsleeftijd van de voortgezette uitkering, verlaging van de maximale duur van de reguliere uitkering, introductie van het loopbaanprincipe en invoering van een sollicitatieplicht met re-integratievoorzieningen. Daarnaast is wettelijk geregeld dat politieke ambtsdragers zowel hun nevenfuncties als neveninkomsten openbaar moeten maken en dat eventuele neveninkomsten verrekend moeten worden.
Samen met Leeuwendaal hebben wij de effecten van de Dijkstalwetgeving onderzocht. Daarvoor zijn onder andere huidige en voormalige politieke ambtsdragers geïnterviewd en geënquêteerd, evenals partijbureau’s, koepelverenigingen, re-integratiebedrijven en pensioenuitvoerders. Het onderzoek vond plaats in opdracht van het ministerie van BZK. Het rapport is in de zomer van 2018 aangeboden aan de Tweede Kamer. Klik hier om naar de Kamerbrief en het rapport te gaan.
Zelfregulering in de uitzendbranche; het onderscheidend vermogen van het SNA keurmerk
In het verleden zijn er cijfers gepubliceerd over overtredingen van de arbeidswetten door SNA-gecertificeerde en niet-gecertificeerde uitzendbureaus. Deze cijfers waren echter niet representatief voor de uitzendsector als geheel. In het kader van het verbeterpakket zelfregulering heeft het ministerie van SZW ons gevraagd om te analyseren of het op basis van beschikbare informatie over het keurmerk (boetes opgelegd door de inspectie SZW, resultaten inspecties ten behoeve van het keurmerk) mogelijk is om een representatieve uitspraak te doen over de naleving van de arbeidswetten voor de branche als geheel.
Gedetailleerde analyse van de secundaire databronnen heeft ons geleerd dat dit niet mogelijk is. Om deze vraag te beantwoorden, hebben wij het ministerie aangeraden een aselecte steekproef van gecertificeerde en niet-gecertificeerde uitzendbureaus te laten controleren door de Inspectie SZW of de randomised-responsemethode toe te passen.
Daarnaast is er een belevingsonderzoek gehouden onder stakeholders en zijn uitzendbureaus geënquêteerd. Hoewel het volgens de betrokken partijen nog te vroeg was om te effecten van de verbetermaatregelen vast te kunnen stellen, zijn de meeste partijen zich ervan bewust dat een keurmerk alleen niet voldoende is om alle malafide praktijken in het uitzendwezen te voorkomen.
Meer informatie?
U kunt contact opnemen met Hetty.
Ondersteuning arbeidsmarktregio Zeeland
De arbeidsmarktregio’s krijgen steeds meer taken op het gebied van re-integratie, jeugdwerkloosheid en volwasseneneducatie. De arbeidsmarktregio Zeeland had ondersteuning nodig. Luuk Mallee heeft deze ondersteuning geboden in de periode van april tot en met juli 2015. Hij schreef onder meer het plan van aanpak jeugdwerkloosheid, een notitie over de verplichtingen die gemeenten hebben bij de invulling van beschut werk en de rol die het regionale Werkbedrijf hierbij moet vervullen, een bestedingsvoorstel voor de extra middelen voor de arbeidsmarktregio en het regionale educatieplan.
Voorbereiding op Participatiewet in de Oosterschelderegio
De invoering van de Participatiewet betekende voor veel gemeenten dat zij beleid moesten ontwikkelen op nieuwe gebieden. Ondersteuning van iemand met inhoudelijke kennis van de thematiek én kennis van beleid kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.
Wij detacheerden een collega die zeer kundig is op beide terreinen bij de gemeente Goes. Deze collega was lid van de Denktank Participatiewet, waarin de beleidsmedewerkers van zes gemeenten in de regio Oosterschelde en een vertegenwoordiger van SW-bedrijf De Betho participeerden. Hij schreef onder meer de beleidsnota Participatiewet, een kadernota regionale samenwerking, een plan van aanpak integrale werkgeversbenadering, de re-integratieverordening en beleidsregels, scenario’s voor het SW-bedrijf en scenario’s voor het beleid Tegenprestatie.
Meer informatie?
Neem contact op met Bob.
Hoe vinden werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers elkaar? Op weg naar effectiever en duurzamer matchen.
De komende jaren moeten er 125.000 extra banen gecreëerd worden voor mensen met een arbeidsbeperking. Een effectieve en duurzame matching van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers is hierbij de kernopgave. Informatie-uitwisseling over de taken, arbeidsbelasting en context van het werk is hierbij van groot belang. Regioplan heeft onderzocht welke informatie nodig is voor het matchen van werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers) en welke informatie beschikbaar is. Het onderzoek heeft geresulteerd in een ontwikkelprogramma waarin acht routes worden beschreven die bijdragen aan een verbetering van de informatievoorziening ten behoeve van effectiever en duurzamer matchen van werk- zoekenden met een arbeidsbeperking en werk(gevers).
Gevolgen Wet Banenafspraak en Quotum Arbeidsbeperkten voor burgers
Om de doelstelling van de Participatiewet, meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk, te ondersteunen, hebben kabinet en sociale partners in april 2013 toegezegd 125.000 banen te creëren voor mensen met een beperking. In de Wet Banenafspraak en Quotum worden twee randvoorwaarden voor de banenafspraak gerealiseerd: registratie van de doelgroep in het doelgroepregister door UWV en het instellen van een verplicht quotum als de sociale partners hun afspraken niet nakomen.
In dit rapport wordt helder beschreven wat deze wet betekent voor burgers. En dat was hard nodig, want de wet is erg ingewikkeld. Ook bevat het rapport een overzicht van de instrumenten en voorzieningen waarvan de drie doelgroepen van de banenafspraak gebruik kunnen maken. Regioplan schreef dit rapport voor Ieder(in) en de LCR.
Detachering: Effectmeting Aanpak Malafide Uitzendbureaus (AMU)
Detachering bij de Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De onderzoekers van Regioplan hebben meegewerkt aan een onderzoek waarbij gekeken is naar de effecten van AMU-programma (Aanpak Malafide Uitzendbureaus) op inleners van uitzendkrachten en op uitzendbureaus.
Detachering: Gecoördineerde aanpak werkgeversdienstverlening
Regioplan heeft de Inspectie SZW ondersteund bij een onderzoek naar de gecoördineerde aanpak van werkgeversdienstverlening in de 35 arbeidsmarktregio’s. Het onderzoek geeft de stand van zaken met betrekking tot de gecoördineerde aanpak weer en laat zien waar succes- en faalfactoren voor goede samenwerking in de regio’s liggen.
Haalbaarheidsonderzoek Digitale Sociale Kaart Schuldhulpverlening
In opdracht van het ministerie van SZW hebben Regioplan en de Stichting Beheer en Instrumenten Ondersteuning Vakmanschap Sociaal Domein onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een digitale sociale kaart schuldhulpverlening. In de zoektocht naar de haalbaarheid, waarbij is aangesloten bij het gedachtegoed van Mesis©, is gesproken met vertegenwoordigers van organisaties in de schuldhulpverlening en relevante ketenpartners. Op basis van het onderzoek wordt geconcludeerd dat een landelijke digitale sociale kaart op cruciale praktische knelpunten stuit. Zo zien gemeenten met name bezwaren bij het vervullen van een regierol, een van de geformuleerde randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden. Er bestaan wel mogelijkheden voor een digitale sociale kaart op regionaal niveau. Voor de invulling hiervan worden enkele suggesties gedaan.
Effectiviteit fraudebestrijding bijstandsuitkeringen gemeente Amersfoort
Voor de Rekenkamercommissie Amersfoort onderzocht Regioplan de opzet en effectiviteit van de gemeentelijke aanpak van bijstandsfraude. Het rapport is hier te vinden.