Leerlingbemiddeling in het basis- en voortgezet onderwijs

Leerlingbemiddeling, peer mediation of leerlingmediation zijn verschillende benamingen voor een methode waarbij leerlingen medeleerlingen helpen om met hun ruzie om te gaan of op te lossen. Regioplan heeft in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatie Centrum (WODC) onderzoek gedaan naar de theorie en praktijk van leerlingbemiddeling. In het onderzoek hebben we literatuuronderzoek gecombineerd met interviews en schoolbezoeken. Enkele conclusies zijn dat de Nederlandse gebruikers over het algemeen positief zijn en dat het wetenschappelijk onderzoek laat zien dat op deelterreinen positieve effecten mogelijk zijn.

Detachering: Ondersteuning ministerie van OCW bij Nota Werken in het Onderwijs

Regioplan heeft in 2009 de Directie Leraren van het ministerie van OCW ondersteund met diverse werkzaamheden voor de voorjaarsbrief en de Nota Werken in het Onderwijs. Hiervoor hebben wij onder andere de bevoegdheidsgegevens van scholen voor voortgezet onderwijs berekend. Deze gegevens zijn per school te raadplegen op de website bevoegd.nl

Effecten van de Weekendschool van Stichting Witte Tulp

Stichting Witte Tulp zet zich in voor het wegwerken van onderwijsachterstanden, het voorkomen en bestrijden van voortijdige schooluitval en het bevorderen van ouderbetrokkenheid bij het onderwijs aan hun kinderen. Regioplan onderzocht de effectiviteit van de Weekendschool, de oudste en grootste van de vele activiteiten die Stichting Witte Tulp in de loop der jaren heeft ontwikkeld.
Meer informatie over Stichting Witte Tulp vindt u hier

Pabogediplomeerden in het voortgezet onderwijs

Sinds 1 augustus 2006 hebben nieuw afgestudeerde pabogediplomeerden, als gevolg van de Wet BIO, geen bevoegdheid meer om in een deel van het voortgezet onderwijs te werken en kunnen ze er alleen nog aan de slag als zijinstromer. Uit eerder onderzoek is al bekend geworden dat dit voor sommige scholen een probleem is. De grootte van het probleem was echter nog niet bekend.
Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) heeft Regioplan Beleidsonderzoek daarom gevraagd om onderzoek te doen naar de mate waarin scholen pabogediplomeerden inzetten en in hoeverre ze recent afgestudeerde (en dus onbevoegde) pabogediplomeerden inzetten.

Vervolgmetingen Monitor Leerplusarrangement

Scholen in het voortgezet onderwijs kunnen sinds augustus 2006 in aanmerking komen voor extra personele middelen in het kader van de Regeling Leerplusarrangement VO. Deze regeling heeft als doelen: het verminderen van voortijdig schoolverlaten, het leveren van meer maatwerk aan leerlingen en het maximaliseren van de schoolprestaties. Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van OCW een monitor uitgevoerd om zicht te krijgen op de ontwikkelingen in het kader van deze regeling.

Uit de slotmeting van de monitor blijkt dat er zich de afgelopen jaren, zowel op het gebied van voortijdig schoolverlaten als op een aantal aspecten van de leerprestaties (slagingspercentage, uitstroom naar het mbo, en reguliere doorstroom), waarneembare ontwikkelingen hebben voorgedaan.
Verder vindt u nog een aanvullende rapportage met uitstroom naar arbeid hieronder.

Handreiking preventie en omgaan met schoolaanslagen

Een schoolaanslag is een geplande, gerichte en een ernstige geweldsdaad met wapens op een onderwijsinstelling, gepleegd door één of meerdere (ex) leerling(en) of student(en). In Nederland zijn schoolaanslagen tot nog toe achterwege gebleven maar ondenkbaar zijn ze zeker niet. De schietpartij in een computerlokaal op ROC de Leijgraaf in Veghel en de moord op conrector van Wieren in Den Haag laten zien dat er leerlingen zijn die toegang hebben tot wapens en die ook gebruiken. Het is daarom van groot belang er alles aan te doen dergelijke calamiteiten te voorkomen. Met dat doel stelden we voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, samen met deskundigen van de Windesheim Hogeschool een handreiking op. In de handreiking zijn aanknopingspunten te vinden die bij kunnen dragen aan het voorkomen van een schoolaanslag. Zo kunnen potentiële daders vroegtijdig in beeld worden gebracht door een aantal waarschuwingssignalen te herkennen. Mocht een schoolaanslag onverhoopt toch plaatsvinden, dan zijn er mogelijkheden om de gevolgen zo veel als mogelijk te beperken.

Effecten van marktwerking op arbeid – Inburgeringscursussen

Regioplan Beleidsonderzoek heeft informatie over de effecten van marktwerking op het personeel bestudeerd en waar mogelijk en nodig aangevuld. Dit rapport doet verslag van het onderzoek binnen een specifieke sector in het onderwijs: de inburgeringscursussen.

De belangrijkste effecten van marktwerking voor de werknemers van aanbieders van inburgeringscursussen zijn te zien op het gebied van werkgelegenheid, arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden.
Dit rapport beschrijft deze uitkomsten en doet aanbevelingen voor eventueel toekomstige marktwerkingsoperaties.

Derde Attitudemeting Techniek en wetenschap

Programma VTB heeft als doel wetenschap en techniek (W&T) een structurele plek te geven in het basisonderwijs. Ruim 2500 basisscholen in Nederland hebben daarvoor een stimuleringsbijdrage gekregen. Om te meten hoe leerlingen van groep 8 staan tegenover W&T is de Attitudemeting Techniek en Wetenschap ontwikkeld. De attitudemeting is in het najaar van 2009 voor de derde keer uitgezet onder de ‘vtb-scholen’. In totaal hebben ruimen 30.000 leerlingen aan de meting deelgenomen.

De resultaten van de meting presenteren we op Kennisbank Bèta Techniek.

De WTwijzer

Programma Verbreding Techniek in het Basisonderwijs (VTB) heeft als doel wetenschap en techniek (W&T) een structurele plek te geven in het basisonderwijs. Met de WTwijzer biedt Programma VTB een aantal handvaten aan, waarmee basisscholen wetenschap & techniek (W&T) succesvol kunnen implementeren. Daarvoor wordt op de website een verzameling goede voorbeelden uit de onderwijspraktijk aangeboden. De goede voorbeelden zijn verzameld tijdens auditbezoeken aan vtb-scholen. De voorbeelden zijn vervolgens, begeleid door Regioplan, verder uitgewerkt.
De WTwijzer vindt u hier.

Advies Quickscan Onderwijs en Ondernemen

Met de quickscan Onderwijs en Ondernemen kunnen onderwijsinstellingen op een eenvoudige manier toetsen hoe ‘ondernemend’ de instelling is en wat daarbij de sterke en minder sterke kanten zijn. Op verzoek van SenterNovem heeft Regioplan de eerste versie van de quickscan onder de loep genomen en vervolgens advies uitgebracht over de wijze waarop het instrument verbeterd kan worden.