Bronnenboek Wetenschap en Techniek 2009

Al sinds de start van het Nationaal Actieplan Verbreding Techniek in het basisonderwijs (VTB) voert Regioplan in opdracht van Programma VTB onderzoek uit naar de stand van zaken bij de invoering van techniek op de vtb-scholen. In de bronnenboeken bundelen we jaarlijks de bevindingen uit de onderzoeken en de audits die in het voorgaande schooljaar hebben plaatsgevonden. De informatie is afkomstig uit onder andere de zogenaamde vtb-vragenlijst die elk schooljaar door de vtb-scholen wordt ingevuld, uit de regionale audits onder vtb-scholen en uit de attitudemeting. Van dit onderzoek is geen rapport beschikbaar.

Monitor invoering persoonsgebonden nummer primair onderwijs – meting 3

In 2006 is gestart met de invoering van het persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs (pgnpo). Eind 2010 waren vrijwel alle scholen voor primair onderwijs aangesloten op het basisregister onderwijs en daarmee is het invoeringsproces afgerond. Regioplan heeft de invoering intensief gevolgd door de ‘monitor invoering persoonsgebonden nummer po’. De monitor geeft inzicht in de kennis en de houding ten opzichte van het persoonsgebonden nummer en het verloop van de invoering op de scholen voor po. Na de nulmeting, meting 1 en meting 2 heeft Regioplan onlangs de derde en laatste meting afgerond.

Het kwalitatieve gedeelte van meting 3 heeft in het voorjaar van 2010 plaatsgevonden. Hiervoor hebben we interviews met scholen gehouden om inzicht te krijgen in de problematiek van specifieke risicogroepen. Voor het kwantitatieve gedeelte hebben we in het najaar van 2011 een internetenquete onder scholen voor po afgenomen. De rapporten van deze slotmeting kunt u hieronder downloaden

Meer informatie over de nulmeting en meting 1 vindt u hier en over meting 2 hier.

Loopbaanmonitor onderwijs 2009

Het ministerie van OCW laat jaarlijks onderzoek doen naar de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerden aan de lerarenopleidingen. Dit rapport betreft afgestudeerden van de lerarenopleidingen in 2007 en 2008. Gezien de te verwachten uitstroom van onderwijspersoneel de komende jaren door de vergrijzing, is deze loopbaanmonitor een belangrijk onderzoek om zicht te houden op de positie van pas afgestudeerden. Bij dit onderzoek wordt in kaart gebracht hoeveel van de afgestudeerden daadwerkelijk in het onderwijs zijn gaan werken en of zij voor het onderwijs behouden blijven. Redenen om het onderwijs te verlaten of (alsnog) in het onderwijs te gaan werken worden eveneens onderzocht.

Begeleiding subsidieaanvragen risicoregio’s

In het kader van het Actieplan Leraren verleent het ministerie van OCW extra financiële ondersteuning aan regio’s die bovengemiddeld risico lopen op problemen op de onderwijsarbeidsmarkt: de risicoregio’s. Er is daarbij gekozen voor ondersteuning van projecten en maatregelen in het voortgezet onderwijs, omdat de dreigende tekorten in die sector het grootst zijn. Om te komen tot een kwalitatief goede projectplannen van subsidieverlening, heeft OCW Regioplan en B&A ingehuurd, die op basis van hun kennis en ervaring op het terrein van het (voortgezet) onderwijs én van de arbeidsmarkt de risicoregio’s hebben begeleid bij het opstellen van de projectplannen.
Van dit project is geen rapport beschikbaar.

Integrale Personeelstellingen Onderwijs 2008 (IPTO)

Sinds 1994 worden de Integrale Personeelstellingen Onderwijs (IPTO) uitgevoerd. Hierbij worden op persoonsniveau gegevens verzameld over alle lesgevenden in het voortgezet onderwijs, zoals de gegeven vakken. Voor deze tellingen moesten scholen voor alle lesgevenden een (online) formulier invullen. Daarnaast konden scholen hun gegevens aanleveren via roosterpakketten. Vrijwel alle scholen werken met een roosterpakket waar alle gegeven lessen in staan. Regioplan heeft deze gegevens opgevraagd en verwerkt, zodat scholen dit niet meer zelf hoeven op te zoeken. Regioplan heeft de databestanden opgeleverd aan CFI (Centrale Financiën Instellingen – een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW). Er is geen rapport geschreven.

WO-Sprint monitor

Universiteiten hebben via het platform Beta Techniek stimuleringsgelden ontvangen om daarmee meer studenten te laten instromen en succesvol te laten door- en uitstromen in beta en techniekstudies. Regioplan monitorde in 2006, 2007 en 2008 de programma’s van de universiteiten die zij in het kader van Sprint hebben opgezet. In de monitor van 2008 is daarvoor in samenwerking met Cinop het evaluatieinstrument “Sprintkompas” ontwikkeld. De monitorrapportages dienden als de belangrijkste bron van informatie in de voorbereiding van de audits door de commissie die platform beta Techniek daartoe had ingesteld.
De generieke auditrapportages van het sprintprogramma zijn te downloaden via www.sprintprogramma.nl.

Evaluatie Bijzondere Trajecten Risicojongeren 2008-2009

Om de binding van risicojongeren met onderwijs of werk te versterken of te herstellen, voert de gemeente Amsterdam verschillende projecten uit in het kader van het programma ‘Bijzondere Trajecten Risicojongeren’ (BTR).
Regioplan voerde een doelgroepanalyse, een analyse van de deelnemersadministratie, audits, een effectmeting en een tevredenheidmeting uit, om de BTR 2008-2009 te evalueren in opdracht van de DMO.
95 procent van de jongeren heeft na het project zijn beoogde –of een ander– resultaat behaald. De kracht van de trajecten lijkt te liggen in de individuele aandacht en het stimuleren van de zelfredzaamheid van de jongeren. Draagvlak bij de samenwerkingpartners is bovendien een belangrijke succesfactor.

Teaching And Learning International Survey (TALIS)

Teaching and Learning International Survey (Talis) is een onderzoek van de OECD. Het is het eerste internationale onderzoek dat specifiek betrekking heeft op de leeromgeving en de arbeidsomstandigheden van docenten op scholen.
Talis richt zich op docenten die lesgeven in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het doel van dit onderzoek is het verschaffen van beleidsrelevante, internationaal vergelijkbare gegevens.

Klachtenbehandeling in het mbo 2009

Regioplan heeft de Inspectie van het Onderwijs ondersteund bij een onderzoek naar de klachtenbehandeling in het mbo. De vraag was hoe mbo-instellingen omgaan met klachten van ouders en deelnemers en hoe toegankelijk hun klachtenregeling is.
We hebben ten eerste een inventarisatie gemaakt van de mate waarin een klachtenregeling te vinden is op de websites van de mbo-instellingen. Daarnaast hebben we de klachtenregelingen beoordeeld op de inhoud en de volledigheid. Tot slot zijn er telefonische interviews met klagers (deelnemers en ouders) gehouden om zicht te krijgen op de manier waarop mbo-instellingen om zijn gegaan met hun klachten.
We hebben drie databestanden met deze gegevens opgeleverd aan de Inspectie. Van dit onderzoek is geen rapport beschikbaar.

Evaluatie onderwijssamenwerking Midden- en Oost-Europa

Het ministerie van OCW investeert in programma’s ten behoeve van de samenwerking met Midden- en Oost-Europa. Regioplan heeft deze samenwerking onderzocht. Daarbij zijn de stand van zaken, de resultaten en de effectiviteit in kaart gebracht van dertien zelfstandige landenprogramma’s in Bulgarije, Roemenië en Kroatië, het tijdschrift Albak en de Nederlandse participatie in het multinationale samenwerkingsprogramma ERI SEE. Tot slot hebben we de voor- en nadelen op een rij gezet van deelname van OCW aan het Twinningprogramma.