Werkveld: Onderwijs
Attitudemeting techniek en wetenschap
Tussen 2004 en 2011 hebben ruim 2500 scholen deelgenomen aan het programma VTB (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs). De doelstelling van het programma was de deelnemende basisscholen, financieel en inhoudelijk, te ondersteunen bij een duurzame implementatie van wetenschap en techniek (W&T) in het onderwijs. Gedurende deze hele periode zorgden wij voor de monitoring en evaluatie van het programma. Er verschenen jaarboeken en we zorgden met overzichten, analyses, websites en presentaties dat het programmabureau zicht hield op en sturing kon geven aan dit enorme project. Een van de onderdelen was het meten van de houding van leerlingen van groep 8 tegenover W&T.
Wilt u meer weten over procesmonitoring, Wetenschap en Technologie in het onderwijs of attitudemetingen? Neem contact op met Peter of Jacob.
Verzuim en vervanging in het primair onderwijs 2008
Het ziekteverzuimpercentage van het onderwijzend personeel in het primair onderwijs lijkt in 2008 te stabiliseren. De cijfers verschilden nauwelijks nog ten opzichte van 2007. Dit is opvallend, omdat het verzuimpercentage tussen 2000 en 2006 fors daalde. In opdracht van het ministerie van OCW en het Vervangingsfonds worden jaarlijks verzuimkengetallen berekend over het primair onderwijs. De huidige publicatie presenteert de verzuimkengetallen over het kalenderjaar 2008. Het gaat om het verzuimpercentage, de meldingsfrequentie, de gemiddelde verzuimduur, het nulverzuim en het vervangingspercentage. De kengetallen worden apart berekend voor onderwijzend personeel en onderwijsondersteunend personeel en uitgesplitst in overig verzuim en ziekteverzuim.
Integrale Personeelstellingen Onderwijs 2007 (IPTO)
Sinds 1994 worden de Integrale Personeelstellingen Onderwijs (IPTO) uitgevoerd. Hierbij worden op persoonsniveau gegevens verzameld over alle lesgevenden in het voortgezet onderwijs, zoals de gegeven vakken. Scholen moesten per persoon een papieren of online formulier invullen. Naast deze twee methoden, konden scholen net als bij de IPTO 2006 hun gegevens ook aanleveren via roosterpakketten. Vrijwel alle scholen werken met een roosterpakket waar alle gegeven lessen in staan. Regioplan heeft deze gegevens opgevraagd en verwerkt, zodat scholen dit niet meer zelf hoeven op te zoeken. Regioplan heeft de databestanden opgeleverd aan CFI (Centrale Financiën Instellingen – een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW). Er is geen rapport geschreven.
Veiligheidsbeleving op het primair en voortgezet onderwijs in Den Haag
Het actieprogramma ‘een veilige school’, dat liep van 2005 tot 2008, is bedoeld als impuls om in Den Haag verder te werken aan veilige scholen. Zowel bij de nulmeting in 2005 als bij de éénmeting in 2008 heeft Regioplan het veldwerk voor dit project uitgevoerd. Het eindrapport van deze metingen geeft inzicht in de veranderingen in het veiligheidsgevoel op de Haagse scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Over het algemeen geldt dat het veiligheidsgevoel is toegenomen, zowel bij leerlingen al leraren.
Rapport is te vinden op: www.haagsonderwijsportaal.nl of www.eenveiligeschool.nl
Monitor invoering persoonsgebonden nummer primair onderwijs – nulmeting en meting 1
De implementatie van het persoonsgebonden nummer in het primair onderwijs (pgnpo) is in volle gang. De invoering van het pgn in het voortgezet onderwijs heeft geleerd dat het van groot belang is goed in beeld te brengen welke vorderingen scholen maken en hoe de scholen hierover denken. Inmiddels zijn de rapporten van de nulmeting, meting 1 en de evaluatie van de ondersteuningsmogelijkheden verschenen in het kader van de monitor ‘invoering persoonsgebonden nummer primair onderwijs’. Deze rapporten geven aanleiding tot gematigd optimisme: het invoeringsproces verloopt tot nu toe goed, maar er is nog een behoorlijke weg te gaan.
Nulmeting dienstverlening Servicecentrum Scholenbouw
Het Servicecentrum Scholenbouw (www.scsb.nl) is het centrale onafhankelijke aanspreekpunt voor schoolbesturen en gemeenten voor geïntegreerde aanbestedingsvormen bij onderwijshuisvesting. Begin 2009 heeft Regioplan een nulmeting gedaan ten behoeve van een jaarlijkse monitor naar de effectiviteit van het Servicecentrum. Hiervoor kregen alle gemeenten en schoolbesturen een korte vragenlijst voorgelegd. Uit de meting bleek dat er nog niet veel gebruikgemaakt wordt van de expertise van het Servicecentrum. Respondenten die dit wel hebben gedaan zijn overwegend positief over de verkregen informatie.
Tijdsbesteding leraren voortgezet onderwijs
Regioplan Beleidsonderzoek heeft gedurende ruim een jaar in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de tijdsbesteding van leraren in het voortgezet onderwijs. Het hoofddoel was in kaart te brengen hoe de tijdsbesteding van leraren eruitziet en hoe deze over lesgebonden taken en niet-lesgebonden taken is verdeeld. Verder werd verkend hoe de tijdsbesteding zich verhoudt tot aanverwante thema’s als het takenpakket van leraren, de ondersteuning die ze krijgen, werkdruk en werkplezier.
Onderzoek huisvesting voortgezet onderwijs
Sinds 1997 zijn gemeenten en schoolbesturen samen verantwoordelijkheid voor huisvesting voor scholen voor primair, speciaal en voortgezet onderwijs (vo).
Met betrekking tot scholen voor vo wil het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen graag weten hoe deze gedeelde verantwoordelijkheid functioneert, wat de voor- en nadelen zijn van de huidige systematiek en of er draagvlak is voor alternatieven voor de huidige systematiek.
Uit het onderzoek blijkt dat de gedeelde verantwoordelijkheid redelijk functioneert. Schoolbesturen en gemeenten zijn over het algemeen tevreden over de samenwerking. Vrijwillige doordecentralisatie, de mogelijkheid van de gemeente om taken en middelen voor huisvesting geheel over te dragen aan het schoolbestuur komt relatief weinig voor. Knelpunten voor vrijwillige doordecentralisatie liggen volgens beide partijen met name op het financiële vlak.
De meerderheid van de gemeenten is voorstander van het handhaven van de huidige systematiek. De meerderheid van schoolbesturen daarentegen geeft de voorkeur aan volledige huisvestingsverantwoordelijkheid voor de schoolbesturen door middel van een wetswijziging (functionele decentralisatie).
Bronnenboek VTB: Stand van zaken 2007-2008
Het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs heeft tot doel wetenschap en techniek structureel in te bedden in het basisonderwijs. Regioplan is al jaren betrokken bij het monitoren en evalueren van dit programma. In de beginjaren gebeurde dit door audits op scholen uit te voeren, later door te zorgen dat regionale auditoren dit op grote schaal konden overnemen. Er doen 2500 basisscholen aan het programma mee. Jaarlijks verzorgt Regioplan een technische rapportage. Daarin analyseren we de voortgang van het programma en brengen we alle informatiestromen over het programma samen. Vaste onderdelen zijn een verslag van een attitudemeting onder tienduizenden leerlingen, van de audits bij de scholen en een analyse van bestanden van deelnemende en niet-deelnemende scholen. Het rapport uit december 2008 is ook via de site van de opdrachtgever, het Platform Bèta Techniek, te vinden.
Kleine lerarenbanen in het voortgezet onderwijs
In opdracht van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt heeft Regioplan onderzoek gedaan naar kleine lerarenbanen in het voortgezet onderwijs. De indruk bestond dat het aantal kleine banen in deze sector groot is. Met zowel kwantitatieve als kwalitatieve analyses heeft Regioplan onderzocht in hoeverre kleine banen en vacatures in het voortgezet onderwijs voorkomen en welke voor- en nadelen scholen en docenten daarvan ondervinden.