Werkveld: Onderwijs
Basisvaardigheden rekenen en Nederlands in de opleiding Onderwijsassistent
Regioplan onderzocht in opdracht van de Inspectie van het onderwijs wat ROC’s in de opleiding Onderwijsassistent doen aan rekenen en Nederlands. Daarnaast is het niveau van leerlingen in de opleidingen Onderwijsassistent op de basisvaardigheden rekenen en Nederlands vastgesteld. Daarvoor hebben eerste en laatstejaars leerlingen van 10 ROC’s de Citotoets gemaakt.
Bronnenboek Sprint 2007. De bètatechniekinspanningen in het hoger onderwijs voor het voetlicht
Regioplan Beleidsonderzoek en CINOP Expertisecentrum brachten voor het Platform Bèta Techniek in kaart welke inspanningen het hoger onderwijs levert om het aantal bèta- en techniekstudenten te vergroten. Het bronnenboek is bedoeld als naslagwerk en inspiratiebron voor een ieder die belang heeft bij of belangstelling heeft voor de versterking van bèta en techniek in het hbo en wo.
Het rapport is te downloaden op de site van Platform Bèta Techniek: http://www.platformbetatechniek.nl/content/files/grp1/25472%20Bronnenboek.pdf
Onderwijstijd en lesuitval in het voortgezet onderwijs 2007-2008
Een vervolgonderzoek naar onderwijstijd en lesuitval onder 89 scholen en/of vestigingen voor voortgezet onderwijs. Er is een vergelijking gemaakt tussen het schooljaar 2007-2008 en het schooljaar 2006-2007. De resultaten van het onderzoek laten zien dat er een stijging van het aantal ingeroosterde lessen heeft plaatsgevonden en dat het percentage lessen dat uitvalt, is gedaald. Dit houdt echter nog niet in dat alle scholen voor voortgezet onderwijs de wettelijk voorgeschreven minimale onderwijstijd weten te realiseren. Met name in de onderbouw is de norm van 1040 uur nog altijd een probleem. Het rapport is aangeboden aan de commissie onderwijstijd en zal meegenomen worden in het advies.
Verdiepingsonderzoek gewichtenregeling
In 2006 is de gewichtenregeling voor het basisonderwijs gewijzigd. Sindsdien is alleen het opleidingsniveau van de ouders bepalend voor de vraag of een school extra wordt bekostigd voor het bestrijden van onderwijsachterstanden. Etnische komaf of het beroep van de ouders spelen geen rol meer. Basisscholen blijken de nieuwe gewichten echter onvoldoende te (kunnen) registreren. Regioplan heeft in opdracht van het ministerie van OCW een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar het proces van de vaststelling van het leerlinggewicht op de scholen. Het onderzoek heeft informatie opgeleverd voor de verbetering van de communicatie over de regeling en ondersteuning bij uitvoeringsproblemen.
Competentiegericht onderwijs. Draagvlak in het mbo.
In hoeverre is de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het middelbaar beroepsonderwijs ‘Dijsselbloem-proof’? Dat is een vraag die de Tweede Kamer zich stelde naar aanleiding van het eindrapport ‘Tijd voor Onderwijs’ van de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem).
De Tweede Kamer heeft in juli 2008 ingestemd met het voorstel van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om hier een onderzoek naar te verrichten. Het doel van het onderzoek is om de Tweede Kamer informatie te verstrekken waarmee zij de invoering van de nieuwe kwalificatiedossiers in het mbo kan beoordelen en een weloverwogen beslissing kan nemen over de wetgeving die hierbij het sluitstuk vormt. Omdat de vragen op verschillende onderwerpen gericht zijn, bestaat het onderzoek uit een viertal deelonderzoeken:
- Een deelonderzoek naar het draagvlak onder werkgevers, besturen, schoolleiders, docenten en leerlingen werd uitgevoerd door Regioplan. Het onderzoek is hier te vinden
- Een deelonderzoek gericht op het beleidsproces werd uitgevoerd door het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven Tweede Kamer. Het onderzoek is hier te vinden
- Een internationaal vergelijkend deelonderzoek naar de inhoud van de kwalificatie dossiers werd uitgevoerd door het KBA. Het onderzoek is hier te vinden
- Een deelonderzoek naar de randvoorwaarden (geld, tijd en expertise) werd uitgevoerd door IOO. Het onderzoek is hier te vinden
Arbeidsmarktbarometer Primair Onderwijs 2007-2008. Vacatures in het derde kwartaal van 2007.
De ontwikkelingen op de onderwijsarbeidsmarkt staan volop in de belangstelling. De prognoses geven aan dat het lerarentekort de komende jaren zal oplopen. In het primair onderwijs is het bovendien een zorg of er voldoende nieuw directiepersoneel kan worden aangetrokken. De Arbeidsmarktbarometer PO, die Regioplan in opdracht van het ministerie van OCW uitvoert, levert belangrijke informatie over het ontstaan en de vervulling van vacatures in de sector. Het rapport over de vacatureontwikkelingen in het primair onderwijs in het derde kwartaal van 2007 laat zien dat het aantal ontstane, vervulde en openstaande vacatures voor leraren weer licht gestegen is na jarenlange daling. Voor directieleden is het aantal ontstane en openstaande vacatures licht gestegen.
Arbeidsmarktbarometer Primair Onderwijs 2007-2008. Vacatures in het schooljaar 2007-2008.
Het schooljaar 2007-2008 stond in het teken van de nieuwe beleidsmaatregelen die werden afgesproken om de toekomstige problemen op de onderwijsarbeidsmarkt tegen te gaan. Begin 2008 verscheen het Actieplan Leerkracht van Nederland als het antwoord van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op de verwachte personeelstekorten in het onderwijs. De Arbeidsmarktbarometer PO, die Regioplan in opdracht van het ministerie van OCW uitvoert, levert belangrijke informatie over het ontstaan en de vervulling van vacatures. Het rapport over de vacatureontwikkelingen in het primair onderwijs in het schooljaar 2007-2008 laat zien dat het vervullen van vacatures voor directiepersoneel afgelopen schooljaar de meeste problemen opleverde.
Doorstromen en stapelen in het onderwijs
In de jaren negentig is het stapelen van opleidingen (bijvoorbeeld van mavo naar havo) en het maken van omwegen door het onderwijsbestel (bijvoorbeeld van mavo via havo naar mbo) sterk afgenomen door een uit efficiëntieoverwegingen ingegeven ontmoedigingsbeleid. Vanuit het perspectief van talentbenutting is er op dit moment weer meer aandacht voor de mogelijkheden voor opstroom en stapelen. In opdracht van het ministerie van OCW heeft Regioplan in samenwerking met CINOP een onderzoek uitgevoerd om vast te stellen welke (on)mogelijkheden er voor doorstroom in het stelsel besloten liggen, in welke mate er gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden en de houding en ervaringen van verschillende betrokken partijen.
Nog weinig privéscholen
Welgeteld 921 kinderen bezochten aan het begin van dit schooljaar een school
voor particulier onderwijs, zo blijkt uit onderzoek van bureau Regioplan. Onduidelijk
is in hoeverre hun aantal groeit.